Vyučující
|
-
Gočál Daniel, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1.co je to rozvoj?; 2. modernizační přístup a chudoba; 3. sociální a kulturní překážky rozvoje; 4. rozvoj a strukturální závislost;5. rozvoj a odpovědi na změnu; 6. problémy plánované sociální změny; 7. rozvoj a globalizace; 8.rozvoj, gender a lidská práva; 9. rozvoj a životní prostředí; 10.rozvoj a humanitární pomoc; 11. rozvoj, transformace a střední Evropa, 12. rethinking development
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Projektová výuka, Prezentace práce studentů, Studium textů, Přednáška, Seminář
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 39 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 35 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 20 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
číst v anglickém jazyce na úrovni B1 |
psát v anglickém jazyce na úrovni B1 |
Odborné dovednosti |
---|
popsat souvislosti mezi regionálním rozvojem a modernizačním přístupem. |
vysvětlit historické a institucionální předpoklady rozvoje. |
objasnit souvislosti vztahu regionálního rozvoje a sociální změny v současné globalizované společnosti. |
popsat a hodnotit trendy v typických oblastech rozvojové problematiky v daném regionu a identifikovat vazby mezi lokální a globální úrovní. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
v oblasti regionálního rozvoje a modernizačního přístupu. |
v oblasti historického a institucionálního předpokladu rozvoje. |
v oblasti regionálního rozvoje a sociální změny v současné společnosti. |
Odborné dovednosti |
---|
v kritické reflexi rozvojové praxe a jejího podílu na změně společnosti |
v kritickém čtení odborných textů v anglickém jazyce. |
v prezentaci daného tématu v jeho sociálních a historických souvislostech. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Prezentace práce studentů, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Obecné způsobilosti |
---|
Prezentace práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Skupinová prezentace, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Skupinová prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Obecné způsobilosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Kombinovaná zkouška, |
Doporučená literatura
|
-
Escobar, A. Encountering Development. The Making and Unmaking of the Third World. Princenton, 1995.
-
Ferguson, J. The Anti-Politics Machine. "Development", Depolitization, and Bureaucratic Power in Lesotho. London, 1994.
-
Friedmann, J. Cultural and Global Process. London, 1994.
-
Grillo, R. a Stirrat, R., L.(eds.). Discourses of Development. New York, 1997.
-
Long, N. An Inroduction to the Sociology of Rural Development. London, 1977.
-
McMichael, P. Development and social change: a global perspective (sociology for a new century). Pine Forge Press . 1996.. London, 1996.
-
Rahnema, M. a Bawtree, V. The Post-Development Reader. Zed Books, London, 1997.
-
Sachs, W. (ed). The Development Dictionary. A Guide to Knowledge as Power. Zed Books Ltd, London, 1992.
-
Skelton, Tracey; Allen, Tim. Culture and Global Change. 1st pub. London : Routledge, 1999. ISBN 0-415-13917-1.
-
Strasser, H. a Randall,S., C. An Introduction Theories of Social Change. Routledge and Kegan Paul, London, 1981.
|