Předmět: Sociologie rozvoje

« Zpět
Název předmětu Sociologie rozvoje
Kód předmětu KSS/1SRD
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 6
Vyučovací jazyk Angličtina
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Gočál Daniel, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1.co je to rozvoj?; 2. modernizační přístup a chudoba; 3. sociální a kulturní překážky rozvoje; 4. rozvoj a strukturální závislost;5. rozvoj a odpovědi na změnu; 6. problémy plánované sociální změny; 7. rozvoj a globalizace; 8.rozvoj, gender a lidská práva; 9. rozvoj a životní prostředí; 10.rozvoj a humanitární pomoc; 11. rozvoj, transformace a střední Evropa, 12. rethinking development

Studijní aktivity a metody výuky
Projektová výuka, Prezentace práce studentů, Studium textů, Přednáška, Seminář
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 39 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 52 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 35 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 20 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
číst v anglickém jazyce na úrovni B1
psát v anglickém jazyce na úrovni B1
Odborné dovednosti
popsat souvislosti mezi regionálním rozvojem a modernizačním přístupem.
vysvětlit historické a institucionální předpoklady rozvoje.
objasnit souvislosti vztahu regionálního rozvoje a sociální změny v současné globalizované společnosti.
popsat a hodnotit trendy v typických oblastech rozvojové problematiky v daném regionu a identifikovat vazby mezi lokální a globální úrovní.
Obecné způsobilosti
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
Výsledky učení
Odborné znalosti
v oblasti regionálního rozvoje a modernizačního přístupu.
v oblasti historického a institucionálního předpokladu rozvoje.
v oblasti regionálního rozvoje a sociální změny v současné společnosti.
Odborné dovednosti
v kritické reflexi rozvojové praxe a jejího podílu na změně společnosti
v kritickém čtení odborných textů v anglickém jazyce.
v prezentaci daného tématu v jeho sociálních a historických souvislostech.
Obecné způsobilosti
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky,
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Seminární výuka (diskusní metody),
Analyticko-kritická práce s textem,
Prezentace práce studentů,
Odborné dovednosti
Přednáška založená na výkladu,
Analyticko-kritická práce s textem,
Obecné způsobilosti
Prezentace práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Kombinovaná zkouška,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Skupinová prezentace,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Skupinová prezentace,
Průběžné hodnocení,
Obecné způsobilosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Kombinovaná zkouška,
Doporučená literatura
  • Escobar, A. Encountering Development. The Making and Unmaking of the Third World. Princenton, 1995.
  • Ferguson, J. The Anti-Politics Machine. "Development", Depolitization, and Bureaucratic Power in Lesotho. London, 1994.
  • Friedmann, J. Cultural and Global Process. London, 1994.
  • Grillo, R. a Stirrat, R., L.(eds.). Discourses of Development. New York, 1997.
  • Long, N. An Inroduction to the Sociology of Rural Development. London, 1977.
  • McMichael, P. Development and social change: a global perspective (sociology for a new century). Pine Forge Press . 1996.. London, 1996.
  • Rahnema, M. a Bawtree, V. The Post-Development Reader. Zed Books, London, 1997.
  • Sachs, W. (ed). The Development Dictionary. A Guide to Knowledge as Power. Zed Books Ltd, London, 1992.
  • Skelton, Tracey; Allen, Tim. Culture and Global Change. 1st pub. London : Routledge, 1999. ISBN 0-415-13917-1.
  • Strasser, H. a Randall,S., C. An Introduction Theories of Social Change. Routledge and Kegan Paul, London, 1981.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr