Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. Funkce a význam rodiny pro zdravý vývoj dítěte 2. Historický vývoj sociální práce s rodinou 3. Sociální rizika rodiny dnešní společnosti 4. Sociální práce s ohroženými dětmi a mládeží 5. Systém sociálně-právní ochrany dětí v České republice 6. Sociální služby pro rodiny, mladistvé a děti 7. Specifika dětí vyrůstajících mimo funkční rodinné prostředí 8. Problematika náhradní rodinné péče 9. Metody a nástroje pro sociální práci s dětmi, mladistvými a rodinou 10. Současné trendy v sociální práci s dětmi, mladistvými a rodinou
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 60 hodin za semestr
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 20 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 40 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 40 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 40 hodin za semestr
- Projekt týmový [20-60 / počet studentů]
- 11 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
rozeznat diverzitu přístupů v sociální práci |
popsat a vysvětlit základní dilema v sociální práci |
Odborné dovednosti |
---|
používat základní termíny odpovídající pojmosloví oboru |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
vysvětlit systém sociálně právní ochrany dětí v ČR |
rozeznat vhodné metody pro sociální práci s dětmi, mladistvými a rodinou |
popsat historický kontext a současné trendy v sociální práci s dětmi, mladistvými a rodinou |
vysvětlit význam náhradní rodinné péče |
Odborné dovednosti |
---|
posoudit situaci jedince a jeho rodiny |
navhrnout vhodné metody sociální práce |
navrhnout vhodné sociální služby |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Diskuse, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Diskuse, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Samostudium, |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Diskuse, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Samostudium, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Písemná zkouška, |
Odborné dovednosti |
---|
Písemná zkouška, |
Obecné způsobilosti |
---|
Písemná zkouška, |
Doporučená literatura
|
-
Bechyňová, Věra. Případové konference : praktický průvodce pro práci s ohroženou rodinou. Vyd. 1. Praha : Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0181-6.
-
Dunovský, Jiří,; Dytrych, Zdeněk,; Matějček, Zdeněk. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Praha : Grada, 1995. ISBN 80-7169-192-5.
-
Langmeier, Josef; Matějček, Zdeněk. Psychická deprivace v dětství. Vyd. 4., dopl., V nakl. Karolinum 1. Praha : Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1983-5.
-
Matoušek, Oldřich; Kroftová, Andrea. Mládež a delikvence. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-771-X.
-
Řezáč, Karel. Dopady diskurzů sociální práce na doprovázející organizace pěstounské péče. Sociální práce|Sociálna práca|Czech and Slovak Social Work. Brno: Asociace vzdělavatelů v sociální práci, 2016.
|