Předmět: Sociologie zdraví a nemoci

« Zpět
Název předmětu Sociologie zdraví a nemoci
Kód předmětu KSS/1ZDN
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 10
Vyučovací jazyk Angličtina
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Jíšová Radmila, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1.-2. Základní koncepty medicínské sociologie a sociologie zdraví a nemoci: Illness, disease, sickness 3. Sociální konstrukce medicíny a těla 4. Gender a zdraví 5. Zdravé a nemocné chování 6. Vědění lékařů a laiků 7. Vztah a interakce mezi klientem a lékařem a dalšími zdravotními odborníky 8. Lékařské technologie 9. Profese a profesionalizace ve zdravotních systémech 10. Systémy zdravotní péče 11. Nemocnice a zdravotní organizace 12. Sociální hnutí a zdraví

Studijní aktivity a metody výuky
Diskuse, Prezentace práce studentů, Studium textů, Přednáška, Seminář
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 60 hodin za semestr
  • Příprava na dílčí test [2-10] - 20 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 33 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 40 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 52 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 40 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15] - 15 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
popsat a vysvětlit základní sociologické metody.
popsat formování sociologických perspektiv při využívání sociologických metod.
charakterizovat základní poznatky vyplývající z empirických kvalitativních výzkumů.
vyjmenovat a popsat základní vývojové etapy formování kvalitativních metod.
Odborné dovednosti
vytvořit po formální stránce akceptovatelný odborný výstup.
aktivně používat zahraniční databáze odborných časopisů.
samostatně interpretovat poznatky vyplývající z aplikace sociologických metod.
používat adekvátní termíny odpovídající pojmosloví oboru v českém a anglickém jazyce.
Výsledky učení
Odborné znalosti
rozlišit variabilitu genderu a zdraví (reprodukční zdraví mužů a žen - klíčová témata: porod, neplodnost, asistovaná reprodukce, genderové nerovnosti ve zdraví, mortalita a morbidita dle genderu, duševní zdraví a gender, gender a smrt a umírání, genderové aspekty bolesti).
vyložit různé metodologické přístupy a jejich dopad na různé verze studia genderu a zdraví.
charakterizovat různé typy konfliktů mezi teoretickými a metodologickými přístupy při studiu genderu a zdraví.
vyjmenovat a charakterizovat klíčové studie zaměřené na problematiku genderu a zdraví.
Odborné dovednosti
klasifikovat různé typy teoretických a metodologických přístupů při studiu genderu a zdraví.
samostatně demonstrovat konkrétní konfliktní přístupy při aplikaci jednotlivých teorií a metod při studiu genderu a zdraví.
samostatně kriticky zhodnotit konceptualizaci, teorie a metody využívané při studiu genderu a zdraví.
samostatně zvolit vhodný teoreticko-metodologický přístup při aplikaci výzkumu zaměřeného na studium genderu a zdraví.
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Seminární výuka (diskusní metody),
Analyticko-kritická práce s textem,
Prezentace práce studentů,
Diskuse,
Hodnotící metody
Písemná zkouška,
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Doporučená literatura
  • Davis-Floyd, R.A., Sargent, C.F. eds. Childbirth and Authoritative Knowledge.Cross-Cultural Perspectives. Berkeley: University of California Press, 1997.
  • Davis-Floyd,R.E. Birth as an American Rite of Passage. Berkeley: University of California Press, 1992.
  • Foucault, M. The Birth of the Clinic. London: Tavistock, 1973.
  • Foucault, Michel. Dějiny sexuality. I, Vůle k vědění. Praha : Herrmann & synové, 1999.
  • Gabe, Jonathan; Bury, Mike; Elston, Mary Ann. Key concepts in medical sociology / Jonathan Gabe, Mike Bury and Mary Ann Elston. London : SAGE Publications, 2004. ISBN 0-7619-7442-3.
  • Gatens, M. Imaginary Bodies: Ethics, Power and Corporeality. Routledge London, 1996.
  • Hašková, H. Názorové diferenciace k současným změnám v českém porodnictví. Praha: Sociologický ústav AV ČR, 2001.
  • Hunt, S.H., Symonds, A. The Social Meaning of Midwifery. London: Macmillan Press Ltd, 1995.
  • Jordan, B. Birth in Four Cultures. A Cross-Cultural Investigation of Childbirth in Yucatan, Holland, Sweden, and the United States. Illinois: Waveland Press, 1993.
  • Kahn, Robbie Pfeufer. Bearing meaning : the language of birth. Urbana : University of Illinois Press, 1995. ISBN 0-252-02171-1.
  • Kent, Julie. Social perspectives on pregnancy and chilbirth for midwives, nurses and the caring professions. Maidenhead : Open University Press, 2000. ISBN 0-335-19911-9.
  • Lindenbaum, S., Lock, M., eds. Knowledge, Power and Practice. The Anthropology of Medicine and Everyday Life.
  • Lupton, D. Medicine as Culture: Illness, Disease and the Body in Western Societies. London: Sage, 1994.
  • Lupton, D. The Imperative of Health: Public Health and the Regulated Body. London: Sage, 1995.
  • MacCormack, C. Ethnological Studies of Medical Sciences. Soc.Sci.Med. 39(9), 1994.
  • Miles, Agnes. Women, Health and Medicine. Open University Press. Milton Keynes, 1991.
  • Rapp, R. Testing Women, Testing the Fetus: The Social Impact of Amniocentesis in America. New York: Routledge, 1999.
  • Sargent, C.F., Johnson T.M. Medical Anthropology: Contemporary Theory and Method. Westport, Connecticut: Praeger Press, 1996.
  • Stacey, M. The Sociology of Health and Healing. London: Routledge, 1988.
  • Turner, B. Medical Power and Social Knowledge.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr