Předmět: Sociologie zdraví a nemoci

« Zpět
Název předmětu Sociologie zdraví a nemoci
Kód předmětu KSS/1ZDZ
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 7
Vyučovací jazyk Angličtina
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Jíšová Radmila, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1.-2. Základní koncepty medicínské sociologie a sociologie zdraví a nemoci: Illness, disease, sickness 3. Sociální konstrukce medicíny a těla 4. Gender a zdraví 5. Zdravé a nemocné chování 6. Vědění lékařů a laiků 7. Vztah a interakce mezi klientem a lékařem a dalšími zdravotními odborníky 8. Lékařské technologie 9. Profese a profesionalizace ve zdravotních systémech 10. Systémy zdravotní péče 11. Nemocnice a zdravotní organizace 12. Sociální hnutí a zdraví

Studijní aktivity a metody výuky
Diskuse, Prezentace práce studentů, Studium textů, Přednáška, Seminář
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 40 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 52 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 35 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15] - 15 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 40 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
popsat a vysvětlit základní sociologické metody.
popsat formování sociologických perspektiv při využívání sociologických metod.
charakterizovat základní poznatky vyplývající z empirických kvalitativních výzkumů.
vyjmenovat a popsat základní vývojové etapy formování kvalitativních metod.
Odborné dovednosti
vytvořit po formální stránce akceptovatelný odborný výstup.
aktivně používat zahraniční databáze odborných časopisů.
samostatně interpretovat poznatky vyplývající z aplikace sociologických metod.
používat adekvátní termíny odpovídající pojmosloví oboru v českém a anglickém jazyce.
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran,
Výsledky učení
Odborné znalosti
rozlišit variabilitu genderu a zdraví (reprodukční zdraví mužů a žen - klíčová témata: porod, neplodnost, asistovaná reprodukce, genderové nerovnosti ve zdraví, mortalita a morbidita dle genderu, duševní zdraví a gender, gender a smrt a umírání, genderové aspekty bolesti).
vyložit různé metodologické přístupy a jejich dopad na různé verze studia genderu a zdraví.
charakterizovat různé typy konfliktů mezi teoretickými a metodologickými přístupy při studiu genderu a zdraví.
vyjmenovat a charakterizovat klíčové studie zaměřené na problematiku genderu a zdraví.
Odborné dovednosti
klasifikovat různé typy teoretických a metodologických přístupů při studiu genderu a zdraví.
samostatně demonstrovat konkrétní konfliktní přístupy při aplikaci jednotlivých teorií a metod při studiu genderu a zdraví.
samostatně kriticky zhodnotit konceptualizaci, teorie a metody využívané při studiu genderu a zdraví.
samostatně zvolit vhodný teoreticko-metodologický přístup při aplikaci výzkumu zaměřeného na studium genderu a zdraví.
Obecné způsobilosti
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Seminární výuka (diskusní metody),
Analyticko-kritická práce s textem,
Prezentace práce studentů,
Diskuse,
Odborné dovednosti
Přednáška založená na výkladu,
Seminární výuka (diskusní metody),
Analyticko-kritická práce s textem,
Prezentace práce studentů,
Diskuse,
Obecné způsobilosti
Analyticko-kritická práce s textem,
Seminární výuka (diskusní metody),
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Písemná zkouška,
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Odborné dovednosti
Písemná zkouška,
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Obecné způsobilosti
Písemná zkouška,
Individuální prezentace,
Seminární práce,
Doporučená literatura
  • Davis-Floyd, R.A., Sargent, C.F. eds. Childbirth and Authoritative Knowledge.Cross-Cultural Perspectives. Berkeley: University of California Press, 1997.
  • Davis-Floyd,R.E. Birth as an American Rite of Passage. Berkeley: University of California Press, 1992.
  • Foucault, M. The Birth of the Clinic. London: Tavistock, 1973.
  • Foucault, Michel. Dějiny sexuality. I, Vůle k vědění. Praha : Herrmann & synové, 1999.
  • Gabe, Jonathan; Bury, Mike; Elston, Mary Ann. Key concepts in medical sociology / Jonathan Gabe, Mike Bury and Mary Ann Elston. London : SAGE Publications, 2004. ISBN 0-7619-7442-3.
  • Gatens, M. Imaginary Bodies: Ethics, Power and Corporeality. Routledge London, 1996.
  • Hašková, H. Názorové diferenciace k současným změnám v českém porodnictví. Praha: Sociologický ústav AV ČR, 2001.
  • Hunt, S.H., Symonds, A. The Social Meaning of Midwifery. London: Macmillan Press Ltd, 1995.
  • Jordan, B. Birth in Four Cultures. A Cross-Cultural Investigation of Childbirth in Yucatan, Holland, Sweden, and the United States. Illinois: Waveland Press, 1993.
  • Kahn, Robbie Pfeufer. Bearing meaning : the language of birth. Urbana : University of Illinois Press, 1995. ISBN 0-252-02171-1.
  • Kent, Julie. Social perspectives on pregnancy and chilbirth for midwives, nurses and the caring professions. Maidenhead : Open University Press, 2000. ISBN 0-335-19911-9.
  • Lindenbaum, S., Lock, M., eds. Knowledge, Power and Practice. The Anthropology of Medicine and Everyday Life.
  • Lupton, D. Medicine as Culture: Illness, Disease and the Body in Western Societies. London: Sage, 1994.
  • Lupton, D. The Imperative of Health: Public Health and the Regulated Body. London: Sage, 1995.
  • MacCormack, C. Ethnological Studies of Medical Sciences. Soc.Sci.Med. 39(9), 1994.
  • Miles, Agnes. Women, Health and Medicine. Open University Press. Milton Keynes, 1991.
  • Rapp, R. Testing Women, Testing the Fetus: The Social Impact of Amniocentesis in America. New York: Routledge, 1999.
  • Sargent, C.F., Johnson T.M. Medical Anthropology: Contemporary Theory and Method. Westport, Connecticut: Praeger Press, 1996.
  • Stacey, M. The Sociology of Health and Healing. London: Routledge, 1988.
  • Turner, B. Medical Power and Social Knowledge.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr