Předmět: Analýza sociologických dat

« Zpět
Název předmětu Analýza sociologických dat
Kód předmětu KSS/ASDZ
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 7
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Ciglerová Hana, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1-2. typy a zdroje dat 3-4. tabulární analýza/analýza asociací 5-6. popisné statistiky 7-8. práce se softwarem pro analýzu dat 9-10. interpretace dat 11-12. samosatatné zpracování výzkumné zprávy

Studijní aktivity a metody výuky
Projektová výuka, Demonstrace dovedností, Studium metodou řešení problémů, Cvičení
  • Kontaktní výuka - 65 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 40 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 37 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 40 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
popsat a vysvětlit základní sociologické metody.
popsat formování sociologických perspektiv při využívání sociologických metod.
charakterizovat základní poznatky vyplývající z empirických kvalitativních nebo kvantitativních výzkumů.
vyjmenovat a popsat základní vývojové etapy formování kvalitativních nebo kvantitativních metod.
Odborné dovednosti
vytvořit po formální stránce akceptovatelný odborný výstup.
aktivně používat zahraniční databáze odborných časopisů.
samostatně interpretovat poznatky vyplývajících z aplikace sociologických metod.
používat adekvátní termíny odpovídající pojmosloví oboru v českém a anglickém jazyce.
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části,
Výsledky učení
Odborné znalosti
rozlišit variabilitu kvalitativních nebo kvantitativních metod.
vyložit různé teoretické přístupy a jejich dopad na různé verze kvalitativního nebo kvantitativního přístupu.
charakterizovat různé typy konfliktů v přístupech k zpracovávání a analyzování kvalitativních nebo kvantitativních dat.
Odborné dovednosti
klasifikovat různé typy metodologických nuancí při aplikaci kvalitativních nebo kvantitativních metod.
samostatně zpracovávat a analyzovat textová, zvuková, obrazová a video data pomocí analytického softwaru.
samostatně kriticky zhodnotit získaná kvalitativní nebo kvantitativní data.
samostatně zvolit vhodný teoreticko-metodologický přístup při aplikaci vybrané kvalitativní metody.
Obecné způsobilosti
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Cvičení (praktické činnosti),
Řešení problémů,
Demonstrace dovedností,
Projektová výuka,
Odborné dovednosti
Cvičení (praktické činnosti),
Řešení problémů,
Demonstrace dovedností,
Projektová výuka,
Obecné způsobilosti
Cvičení (praktické činnosti),
Řešení problémů,
Demonstrace dovedností,
Projektová výuka,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Praktická zkouška,
Kombinovaná zkouška,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Průběžné hodnocení,
Výstupní projekt,
Odborné dovednosti
Praktická zkouška,
Kombinovaná zkouška,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Průběžné hodnocení,
Výstupní projekt,
Obecné způsobilosti
Výstupní projekt,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Doporučená literatura
  • Acock, Alan C. A gentle introduction to STATA. College Station : Stata Press, 2006. ISBN 1-59718-009-2.
  • Becker, Howard Saul. Writing for social scientists : how to start and finish your thesis, book, or article. Chicago : University of Chicago Press, 1986. ISBN 0-226-04108-5.
  • Fox, John. Applied regression analysis, linear models, and related methods. Thousand Oaks : SAGE Publications, 1997. ISBN 0-8039-4540-X.
  • Hamilton, L. C. Statistics with STATA. Belmont. Brooks-Cole, 2004.
  • Kohler, Ulrich, Kreuter, Frauke. Data analysis using STATA. College Station: STATA Press., 2005.
  • Konopásek, Z. Co si počít s počítačem v kvalitativním výzkumu: program ATLAS/ti v akci. Biograf 12. pp. 71-110., 1997.
  • Muhr, T. User's Manual for ATLAS.ti 5.0. (2nd Edition). Berlin. Scientific Software Development., 2004.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr