Vyučující
|
-
Sedlák Miroslav, Mgr. Bc. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Biografická metoda: 1.Koncepty a přístupy v biografické metodě; 2. Před Interview: Příprava pro sběr biografického materiálu; 3. Interview: Začínáme s biografickým výzkumem- kontaktování osob a fáze výzkumného projektu; 4. Po Interview: Způsoby zpracování biografického materiálu. Kódování, komparace, vypracování typologie a způsoby prezentace. 5.-6. Realizace výzkumného projektu; 7-12. Prezentace výzkumných projektů. Focus groups: 1. Historie FG; 2. Plánování FG; 3. Výběr participantů; 4. Příprava scénáře; 5. Analýza a reportace; 6. Formy FG; 7. Modifikace FG; 8.-12. Realizace výzkumného projektu a prezentace výsledků.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 40 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 11 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 26 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
popsat a vysvětlit základní sociologické metody |
popsat formování sociologických perspektiv při využívání sociologických metod |
vyjmenovat a popsat základní kvalitativní metody |
charakterizovat základní poznatky vyplývající z empirických kvalitativních výzkumů |
Odborné dovednosti |
---|
vytvořit po formální stránce akceptovatelný odborný výstup |
aktivně používat zahraniční databáze odborných časopisů |
samostatně aplikovat a interpretovat poznatky vyplývající z aplikace kvalitativních metod |
používat adekvátní termíny odpovídající pojmosloví oboru v českém a anglickém jazyce |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
vyjmenovat a charakterizovat klíčové studie a náležitosti spojené se zvoleným tématem aplikovaného výzkumu |
charakterizovat a vyložit zvolené teoretické přístupy využité během aplikovaného výzkumu |
charakterizovat a vyložit zvolené metody využité během aplikovaného výzkumu |
Odborné dovednosti |
---|
klasifikovat stěžejní poznatky vyplývajícího z aplikovaného výzkumu |
samostatně kriticky zhodnotit získané poznatky |
samostatně demonstrovat a aplikovat zvolené metody výzkumu aplikované při realizaci aplikovaného výzkumu |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Studijní praxe, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Odborné dovednosti |
---|
Studijní praxe, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Obecné způsobilosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Studijní praxe, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Doporučená literatura
|
-
Hendl, J. Kvalitativní výzkum. Praha Portál, 2005. ISBN 80-7367-040-2.
-
Silverman, David. Doing qualitative research : a practical handbook. London : SAGE Publications, 2005. ISBN 1-4129-0197-9.
-
Toušek, Ladislav. Zaměřované interview a focus groups Mertonův příspěvek k metodologii sociálních věd. AntropoWebzin online ISSN 1801-8807 Roč. 3, č. 2-3. 2007.
|