Lecturer(s)
|
-
Ciglerová Hana, PhDr. Ph.D.
-
Šebík Anton, PhDr. Mgr. Ph.D.
|
Course content
|
- methods of quantitative data collection - methods of qualititative data collection - mixed methods of data collection
|
Learning activities and teaching methods
|
One-to-One tutorial, Group discussion, Task-based study method, Individual study, Textual studies, Seminar
- Presentation preparation (report) (1-10)
- 10 hours per semester
- Contact hours
- 13 hours per semester
- Graduate study programme term essay (40-50)
- 30 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
ability to read in English |
popsat formování sociologických perspektiv při využívání sociologických metod. |
charakterizovat základní poznatky vyplývající z empirických kvalitativních výzkumů. |
vyjmenovat a popsat základní vývojové etapy formování kvalitativních metod. |
Skills |
---|
vytvořit po formální stránce akceptovatelný odborný výstup. |
aktivně používat zahraniční databáze odborných časopisů. |
samostatně interpretovat poznatky vyplývající z aplikace sociologických metod. |
používat adekvátní termíny odpovídající pojmosloví oboru v českém a anglickém jazyce. |
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
Students are able to: - describe characteristics of mixed methods of data collection - explain pros and cons of mixed methods of data collection - assess advantages and disadvantages of applications of mixed methods in published sociological papers - present assessment of published papers which are using mixed methods in paper |
vyložit různé teoretické přístupy a jejich dopad na různé verze smíšeného výzkumu. |
charakterizovat různé typy konfliktů mezi metodami výzkumu. |
vyjmenovat a charakterizovat klíčové studie využívající smíšeného sběru dat a jejich zpracování. |
Skills |
---|
klasifikovat různé typy tzv. smíšených způsobů sběru a vyhodnocování dat (mixed-mode research, multi-method research). |
samostatně demonstrovat konkrétní konfliktní přístupy při aplikaci jednotlivých přístupů při aplikaci smíšeného sběru dat. |
samostatně kriticky zhodnotit vztahy mezi různými paradigmaty sociologického výzkumu. |
samostatně zvolit vhodný teoreticko-metodologický přístup při aplikaci smíšeného sběru dat. |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Seminar |
Task-based study method |
Textual studies |
Group discussion |
Individual study |
One-to-One tutorial |
assessment methods |
---|
Seminar work |
Individual presentation at a seminar |
Continuous assessment |
Recommended literature
|
-
Benson, Rodney a Abigail C. Saguy. Constructing Social Problems in an Age of Globalization: A French-American Comparison. American Sociological Review 70 (2): 233-259, 2005.
-
Edgell, Penny, Joseph Gerteis a Douglas Hartmann. Atheists as 'Other': Moral Boundaries and Cultural Membership in American Society. American Sociological Review, 72(2): 211-234., 2007.
-
Giordano, Peggy, Monica A. Longmore a Wendy D. Manning. Gender and the Meaning(s) of Adolescent Romantic Relationships: A Focus on Boys. American Sociological Review 71:260-287., 2006.
-
Cherlin, Andrew J., Linda M. Burton, Tera R. Hurt a Diane M. Purvin. The Influence of Physical and Sexual Abuse on Marriage and Cohabitation. American Sociological Review 69 (6): 768-789., 2004.
-
Lazarsfeld, P. F. and Kendal, Patricia L. (eds.). Problems of Survey Analysis." In: Merton, R. K. a Lazarsfeld, P. F. (eds.): Continuities in Social Research: Studies in the Scope and Method of "The American Soldier. Glencoe, Ill., The Free Press, 1950.
-
Lazarsfeld, P. F. (eds.). The Interpretation of Statistical Relations as a Research Operation" In: Lazarsfeld-Rosenberg (eds.): The Language of Social Research. A Reader in the Methodology of Social Research. New York, The Free Press, 1955.
-
Pager, Devah a Quillian, Lincoln. Walking the Talk? What Employers Say Versus What They Do. American Sociological Review 70 (3): 355-380, 2005.
-
Pearce, Lisa D. Integrating Survey and Ethnographic Methods for Systematic Anomalous Case Analysis. Sociological Methodology 32: 103-132, 2002.
-
Schwartz, Barry a Howard Schuman. History, Commemoration, and Belief: Abraham Lincoln in American Memory. American Sociological Review 70(2):183-203., 2005.
-
Somers, Margaret a Fred Block. From Poverty to Perversity: Ideas, Markets, and Institutions over 200 Years of Welfare Debate. American Sociological Review 70(2):260-287, 2005.
-
Uzzi, Brian a Ryon Lancaster. Embeddedness and Price Formation in the Corporate Law Market.. American Sociological Review 69 (3): 319-344, 2004.
|