Course: Practicum in mixed-method research

« Back
Course title Practicum in mixed-method research
Course code KSS/CMM
Organizational form of instruction Seminar
Level of course Master
Year of study not specified
Semester Summer
Number of ECTS credits 2
Language of instruction Czech
Status of course unspecified
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Ciglerová Hana, PhDr. Ph.D.
  • Šebík Anton, PhDr. Mgr. Ph.D.
Course content
- methods of quantitative data collection - methods of qualititative data collection - mixed methods of data collection

Learning activities and teaching methods
One-to-One tutorial, Group discussion, Task-based study method, Individual study, Textual studies, Seminar
  • Presentation preparation (report) (1-10) - 10 hours per semester
  • Contact hours - 13 hours per semester
  • Graduate study programme term essay (40-50) - 30 hours per semester
prerequisite
Knowledge
ability to read in English
popsat formování sociologických perspektiv při využívání sociologických metod.
charakterizovat základní poznatky vyplývající z empirických kvalitativních výzkumů.
vyjmenovat a popsat základní vývojové etapy formování kvalitativních metod.
Skills
vytvořit po formální stránce akceptovatelný odborný výstup.
aktivně používat zahraniční databáze odborných časopisů.
samostatně interpretovat poznatky vyplývající z aplikace sociologických metod.
používat adekvátní termíny odpovídající pojmosloví oboru v českém a anglickém jazyce.
learning outcomes
Knowledge
Students are able to: - describe characteristics of mixed methods of data collection - explain pros and cons of mixed methods of data collection - assess advantages and disadvantages of applications of mixed methods in published sociological papers - present assessment of published papers which are using mixed methods in paper
vyložit různé teoretické přístupy a jejich dopad na různé verze smíšeného výzkumu.
charakterizovat různé typy konfliktů mezi metodami výzkumu.
vyjmenovat a charakterizovat klíčové studie využívající smíšeného sběru dat a jejich zpracování.
Skills
klasifikovat různé typy tzv. smíšených způsobů sběru a vyhodnocování dat (mixed-mode research, multi-method research).
samostatně demonstrovat konkrétní konfliktní přístupy při aplikaci jednotlivých přístupů při aplikaci smíšeného sběru dat.
samostatně kriticky zhodnotit vztahy mezi různými paradigmaty sociologického výzkumu.
samostatně zvolit vhodný teoreticko-metodologický přístup při aplikaci smíšeného sběru dat.
teaching methods
Knowledge
Seminar
Task-based study method
Textual studies
Group discussion
Individual study
One-to-One tutorial
assessment methods
Seminar work
Individual presentation at a seminar
Continuous assessment
Recommended literature
  • Benson, Rodney a Abigail C. Saguy. Constructing Social Problems in an Age of Globalization: A French-American Comparison. American Sociological Review 70 (2): 233-259, 2005.
  • Edgell, Penny, Joseph Gerteis a Douglas Hartmann. Atheists as 'Other': Moral Boundaries and Cultural Membership in American Society. American Sociological Review, 72(2): 211-234., 2007.
  • Giordano, Peggy, Monica A. Longmore a Wendy D. Manning. Gender and the Meaning(s) of Adolescent Romantic Relationships: A Focus on Boys. American Sociological Review 71:260-287., 2006.
  • Cherlin, Andrew J., Linda M. Burton, Tera R. Hurt a Diane M. Purvin. The Influence of Physical and Sexual Abuse on Marriage and Cohabitation. American Sociological Review 69 (6): 768-789., 2004.
  • Lazarsfeld, P. F. and Kendal, Patricia L. (eds.). Problems of Survey Analysis." In: Merton, R. K. a Lazarsfeld, P. F. (eds.): Continuities in Social Research: Studies in the Scope and Method of "The American Soldier. Glencoe, Ill., The Free Press, 1950.
  • Lazarsfeld, P. F. (eds.). The Interpretation of Statistical Relations as a Research Operation" In: Lazarsfeld-Rosenberg (eds.): The Language of Social Research. A Reader in the Methodology of Social Research. New York, The Free Press, 1955.
  • Pager, Devah a Quillian, Lincoln. Walking the Talk? What Employers Say Versus What They Do. American Sociological Review 70 (3): 355-380, 2005.
  • Pearce, Lisa D. Integrating Survey and Ethnographic Methods for Systematic Anomalous Case Analysis. Sociological Methodology 32: 103-132, 2002.
  • Schwartz, Barry a Howard Schuman. History, Commemoration, and Belief: Abraham Lincoln in American Memory. American Sociological Review 70(2):183-203., 2005.
  • Somers, Margaret a Fred Block. From Poverty to Perversity: Ideas, Markets, and Institutions over 200 Years of Welfare Debate. American Sociological Review 70(2):260-287, 2005.
  • Uzzi, Brian a Ryon Lancaster. Embeddedness and Price Formation in the Corporate Law Market.. American Sociological Review 69 (3): 319-344, 2004.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester