Vyučující
|
-
Ciglerová Hana, PhDr. Ph.D.
-
Šebík Anton, PhDr. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. kvazi-experiment 2. proti-faktový model (counterfactual) 3. randomizovaný experiment 4. analýza věku, kohorty a období 5. korekce samovýběru
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Diskuse, Studium metodou řešení problémů, Samostatná práce studentů, Samostudium literatury, Seminář
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 12 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 40 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
popsat a vysvětlit základní sociologické metody. |
popsat formování sociologických perspektiv při využívání sociologických metod. |
vyjmenovat a popsat základní vývojové etapy formování kvantitativních metod. |
charakterizovat základní poznatky vyplývající z empirických kvantitativních výzkumů. |
Odborné dovednosti |
---|
vytvořit po formální stránce akceptovatelný odborný výstup. |
aktivně používat zahraniční databáze odborných časopisů. |
samostatně interpretovat poznatky vyplývající z aplikace sociologických metod. |
používat adekvátní termíny odpovídající pojmosloví oboru v českém a anglickém jazyce. |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
rozlišit variabilitu kauzálních vztahů v sociologii a znát obecná kritéria pro stanovení interní validity, tj. validity výpovědí o příčinných vztazích mezi proměnnými. |
vyložit designy experimentu (kvazi-experiment, přirozený experiment). |
charakterizovat metody ne-experimentálního kvantitativního výzkumu (jednorázová šetření, opakovaná průřezová šetření, panelová šetření, kohortní analýza, víceúrovňová analýza dat, analýza malých vzorků záměrných výběrů (response-based sampling)). |
vyjmenovat a charakterizovat klíčové studie využívající studované kvantitativní metody. |
Odborné dovednosti |
---|
klasifikovat obecná kritéria interní validity, tj. validity výpovědí o příčinných vztazích mezi proměnnými. |
samostatně demonstrovat konkrétní konfliktní přístupy při aplikaci jednotlivých kvantitativních přístupů. |
samostatně kriticky zhodnotit studované kvantitativní metody. |
samostatně zvolit vhodný teoreticko-metodologický přístup při aplikaci kvantitativních metod. |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Diskuse, |
Hodnotící metody |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
Almond, Douglas. "Is the 1918 influenza pandemic over? Long-term effects of in utero influenza exposure in the post-1940 U.S. population. " Journal of Political Economy 114, 2006.
-
Berelson, Bernard. "Romania's 1966 anti-abortion decree: the demographic experience of the first decade. " Population Studies 33: 209-22, 1979.
-
Campbell, Donald T. a H. Laurence Ross. "The Connecticut crackdown on speeding: time-series data in quasi-experimental analysis. " Law and Society Review 3: 33-53, 1968.
-
Gamoran, Adam a Robert D. Mare. "Secondary School Tracking and Educational Inequality: Compensation, Reinforcement, or Neutrality?. " American Journal of Sociology 94: 1146-1183, 1989.
-
Gerber, Theodore P. "Membership Benefits or Selection Effects? Why Former Communist Party Members Do Better in Post-soviet Russia. " Social Science Research 29: 25-50, 2000.
-
Harding, David. "Counterfactual models of neighborhood effects: the effect of neighborhood poverty on dropping out and teenage pregnancy. " American Journal of Sociology 109: 676-719., 2003.
-
Loring, Marti a Brian Powell. "Gender, race, and DSM-III: a study of the objectivity of psychiatric diagnostic behavior. " Journal of Health and Social Behavior 29: 1-22, 1988.
-
Lynch, Scott M. "Cohort and Life-Course Patterns in the Relationship Between Education and Health: A Hierarchical Approach. " Demography 40: 309-332, 2003.
-
Manski, Charles F. "Learning about social programs from experiments with random assignment of treatments. " Journal of Human Resources 31: 709-33, 1996.
-
Mason, William M. a Herbert L. Smith. "Age-period-cohort analysis and the study of deaths from pulmonary tuberculosis. " New York: Springer-Verlag, 1985.
-
Shadish, William R.; Cook, Thomas D.; Campbell, Donald Thomas. Experimental and quasi-experimental designs for generalized causal inference. Boston : Houghton Mifflin Company, 2002. ISBN 0-395-61556-9.
-
Sieben, Inge, Johannes Huinink a Paul M. de Graaf. "Family Background and Sibling Resemblance in Educational Attainment: Trends in the Former FRG, the Former GDR, and the Netherlands. " European Sociological Review 17: 401-430, 2001.
-
Willis, Robert J. a Sherwin Rosen. "Education and Self-Selection. " Journal of Political Economy 87 (Supplement): S7-S36, 1979.
|