Předmět: Cvičení k výzkumným projektům

« Zpět
Název předmětu Cvičení k výzkumným projektům
Kód předmětu KSS/CVP
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Ciglerová Hana, PhDr. Ph.D.
  • Šebík Anton, PhDr. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. kvazi-experiment 2. proti-faktový model (counterfactual) 3. randomizovaný experiment 4. analýza věku, kohorty a období 5. korekce samovýběru

Studijní aktivity a metody výuky
Diskuse, Studium metodou řešení problémů, Samostatná práce studentů, Samostudium literatury, Seminář
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 12 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 40 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
popsat a vysvětlit základní sociologické metody.
popsat formování sociologických perspektiv při využívání sociologických metod.
vyjmenovat a popsat základní vývojové etapy formování kvantitativních metod.
charakterizovat základní poznatky vyplývající z empirických kvantitativních výzkumů.
Odborné dovednosti
vytvořit po formální stránce akceptovatelný odborný výstup.
aktivně používat zahraniční databáze odborných časopisů.
samostatně interpretovat poznatky vyplývající z aplikace sociologických metod.
používat adekvátní termíny odpovídající pojmosloví oboru v českém a anglickém jazyce.
Výsledky učení
Odborné znalosti
rozlišit variabilitu kauzálních vztahů v sociologii a znát obecná kritéria pro stanovení interní validity, tj. validity výpovědí o příčinných vztazích mezi proměnnými.
vyložit designy experimentu (kvazi-experiment, přirozený experiment).
charakterizovat metody ne-experimentálního kvantitativního výzkumu (jednorázová šetření, opakovaná průřezová šetření, panelová šetření, kohortní analýza, víceúrovňová analýza dat, analýza malých vzorků záměrných výběrů (response-based sampling)).
vyjmenovat a charakterizovat klíčové studie využívající studované kvantitativní metody.
Odborné dovednosti
klasifikovat obecná kritéria interní validity, tj. validity výpovědí o příčinných vztazích mezi proměnnými.
samostatně demonstrovat konkrétní konfliktní přístupy při aplikaci jednotlivých kvantitativních přístupů.
samostatně kriticky zhodnotit studované kvantitativní metody.
samostatně zvolit vhodný teoreticko-metodologický přístup při aplikaci kvantitativních metod.
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Řešení problémů,
Samostudium,
Samostatná práce studentů,
Diskuse,
Hodnotící metody
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Seminární práce,
Průběžné hodnocení,
Doporučená literatura
  • Almond, Douglas. "Is the 1918 influenza pandemic over? Long-term effects of in utero influenza exposure in the post-1940 U.S. population. " Journal of Political Economy 114, 2006.
  • Berelson, Bernard. "Romania's 1966 anti-abortion decree: the demographic experience of the first decade. " Population Studies 33: 209-22, 1979.
  • Campbell, Donald T. a H. Laurence Ross. "The Connecticut crackdown on speeding: time-series data in quasi-experimental analysis. " Law and Society Review 3: 33-53, 1968.
  • Gamoran, Adam a Robert D. Mare. "Secondary School Tracking and Educational Inequality: Compensation, Reinforcement, or Neutrality?. " American Journal of Sociology 94: 1146-1183, 1989.
  • Gerber, Theodore P. "Membership Benefits or Selection Effects? Why Former Communist Party Members Do Better in Post-soviet Russia. " Social Science Research 29: 25-50, 2000.
  • Harding, David. "Counterfactual models of neighborhood effects: the effect of neighborhood poverty on dropping out and teenage pregnancy. " American Journal of Sociology 109: 676-719., 2003.
  • Loring, Marti a Brian Powell. "Gender, race, and DSM-III: a study of the objectivity of psychiatric diagnostic behavior. " Journal of Health and Social Behavior 29: 1-22, 1988.
  • Lynch, Scott M. "Cohort and Life-Course Patterns in the Relationship Between Education and Health: A Hierarchical Approach. " Demography 40: 309-332, 2003.
  • Manski, Charles F. "Learning about social programs from experiments with random assignment of treatments. " Journal of Human Resources 31: 709-33, 1996.
  • Mason, William M. a Herbert L. Smith. "Age-period-cohort analysis and the study of deaths from pulmonary tuberculosis. " New York: Springer-Verlag, 1985.
  • Shadish, William R.; Cook, Thomas D.; Campbell, Donald Thomas. Experimental and quasi-experimental designs for generalized causal inference. Boston : Houghton Mifflin Company, 2002. ISBN 0-395-61556-9.
  • Sieben, Inge, Johannes Huinink a Paul M. de Graaf. "Family Background and Sibling Resemblance in Educational Attainment: Trends in the Former FRG, the Former GDR, and the Netherlands. " European Sociological Review 17: 401-430, 2001.
  • Willis, Robert J. a Sherwin Rosen. "Education and Self-Selection. " Journal of Political Economy 87 (Supplement): S7-S36, 1979.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr