Vyučující
|
-
Ciglerová Hana, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Organizační informace. Vymezení demografie a zdroje demografických dat 2. Základní demografické ukazatele a koncepty; klasické populační teorie 3. Struktura populace podle pohlaví a věku 4. Čas a stárnutí v demografii 5. Úmrtnostní tabulky 6. Zdraví, nemocnost a úmrtnost 7. Úmrtnost spojená s reprodukcí 8. Porodnost a plodnost 9. Partnerské vztahy, sňatečnost a rozvodovost 10. Reprodukce a populační růst 11. Populační odhady a projekce 12. Populační politika
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška, Cvičení
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 60 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 31 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
popsat a vysvětlit základní sociologické metody. |
popsat formování sociologických perspektiv při využívání sociologických metod. |
charakterizovat základní poznatky vyplývající z empirických kvalitativních nebo kvantitativních výzkumů. |
vyjmenovat a popsat základní vývojové etapy formování kvalitativních nebo kvantitativních metod. |
Odborné dovednosti |
---|
vytvořit po formální stránce akceptovatelný odborný výstup. |
aktivně používat zahraniční databáze odborných časopisů. |
samostatně interpretovat poznatky vyplývajících z aplikace sociologických metod. |
používat adekvátní termíny odpovídající pojmosloví oboru v českém a anglickém jazyce. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Rozumět demografickým ukazatelům v demografických příručkách a statistických ročenkách. |
Používat demografické příručky a statistické ročenky. |
Orientovat se v hlavních trendech demografického vývoje ČR ve 20. a 21. století. |
Odborné dovednosti |
---|
Interpretovat demografické, společenské, biologické a ekonomické procesy jako provázaný celek příčin a následků. |
Predikovat následky dřívějších demografických událostí do budoucnosti. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Test, |
Odborné dovednosti |
---|
Test, |
Obecné způsobilosti |
---|
Test, |
Doporučená literatura
|
-
Hinde, Andrew. Demographic methods. London ; Arnold, 1998. ISBN 0-340-71892-7.
-
Kalibová, Květa. Úvod do demografie. Dotisk 2. vyd. Praha : Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0222-9.
-
Newell, Coliin. Methods and models in demography. New York : The Guilford Press, 1988. ISBN 0-89862-451-7.
-
Pavlík, Zdeněk; Rychtaříková, Jitka; Šubrtová, Alena. Základy demografie : Celost. vysokošk. příručka pro stud. přírodověd., ekon., filozofických a lékařských fakult. 1. vyd. Praha : Academia, 1986.
|