Vyučující
|
-
Vaníček Milesson Hana, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1) Kde se vzala ochrana přírody? Historie a současnost. 2) Co je to příroda? Od přírody v množném čísle, k přírodě v čísla jednotném až konci přírody. 3) Kdo za to může? Kdo a/nebo co je příčinou ekologické destrukce. Jedince a systém. 4) Charakteristiky současné společnosti: Společnost, v níž je každý sám. 5) Společnost běžícího pásu. Imperiální způsob života. 6) Spotřebovávám, tudíž jsem. Spotřeba a její role v moderní společnosti. Okázalá spotřeba, dobrovolná skromnost.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Účast na exkurzi [reálný počet hodin - max. 8h/den]
- 8 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 20 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
vybavit si základní informace z oboru přírodopis/biologie |
Odborné dovednosti |
---|
doplnit, rozšířit nebo přebudovat svá mentální schémata a instrumenty z oboru přírodopis/biologie, aplikovat získané poznání do vlastní tvůrčí praxe, reflektovat podstatná zjištění a jádrové obsahy své tvorby v kontextu ekologie, diskutovat vlastní zjištění s ostatními s ohledem na pravidla oborového diskursu |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: do řešení problémůzahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
historických a současných názorů na ochranu přírody, příčiny ekologické destrukce, názorů na kvalifikaci naší společnosti, coby společnosti spotřební, rozlišení veřejného vs. soukromého prostoru, klimatické změny, klimatické krize, klimatického kolapsu |
Odborné dovednosti |
---|
kriticky zhodnotit význam odlišných environmentálně sociologických koncepcí pro rozvoj současného umění, zařadit svoji práci do širších společenských a politických souvislostí, analyzovat sociologické a teoretické texty přesvědčivě argumentovat |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Přednáška s demonstrací, |
Odborné dovednosti |
---|
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Diskuse, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Výstupní projekt, |
Ústní zkouška, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti |
---|
Kolokvium, |
Doporučená literatura
|
-
Bell, Michael; Ashwood, Loka L. An invitation to environmental sociology. Fifth edition. 2016. ISBN 978-1-4522-7579-6.
-
Gibas, Petr; Novák, Arnošt, et al. Pražské zahrádkové osady: Stíny minulosti, nebo záblesky budoucnosti?. Praha: FHS UK, 2013.
-
Hannigan, John. Environmental Sociology. London: Routledge, 1995. ISBN 0-415-11255-9.
-
Keller, Jan. Sociologie a ekologie. 1. vyd. Praha, 1997. ISBN 80-85850-42-7.
-
Latour, Bruno. Stopovat a skládat světy s Bruno Latourem: výběr z textů 1998-2013. Praha: Tranzit, 2016.
-
Latour, Bruno. Zpátky na zem. Jak se vyznat v politice nového klimatického režimu. Praha: Neklid, 2020.
-
Novák, Arnošt. Tmavozelený svět : radikálně ekologické aktivity v České republice po roce 1989. Vydání první. 2017. ISBN 978-80-7419-254-8.
-
Patel, Raj a Moore, Jason W. Dějiny světa na příkladu sedmi laciných věcí. Praha: Neklid, 2020.
|