Vyučující
|
-
Vaníček Milesson Hana, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1) Jak se vyrábí prostor. Veřejný vs. soukromý prostor, právo na město (H. Lefebvre, D. Harvey) 2) Sociální konstrukce environmentálních problémů aneb co je reálné. Konstrukce sociální reality. Nutné faktory pro "konstruování" environmentálního problému 3) Věda dá nám cenné údaje. Věda a její role při (roz)poznávání environmentálních problémů v moderní společnosti. "Zelená" kritika vědy. 4) Riziko. Kultura rizika (Douglas a Wildavsky). Sociologie rizika. Riziková společnost (Beck). 5) Environmentální hnutí. Role sociálních hnutí při ochraně životního prostředí. 6) Klimatická změna, klimatická krize, klimatický kolaps. 7) Klimatická změna, klimatická krize, klimatický kolaps.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Účast na exkurzi [reálný počet hodin - max. 8h/den]
- 8 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 20 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
vybavit si základní informace z oboru přírodopis/biologie |
Odborné dovednosti |
---|
doplnit, rozšířit nebo přebudovat svá mentální schémata a instrumenty z oboru přírodopis/biologie, aplikovat získané poznání do vlastní tvůrčí praxe, reflektovat podstatná zjištění a jádrové obsahy své tvorby v kontextu ekologie, diskutovat vlastní zjištění s ostatními s ohledem na pravidla oborového diskursu |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: do řešení problémůzahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
historických a současných názorů na ochranu přírody, příčiny ekologické destrukce, názorů na kvalifikaci naší společnosti, coby společnosti spotřební, rozlišení veřejného vs. soukromého prostoru, klimatické změny, klimatické krize, klimatického kolapsu |
Odborné dovednosti |
---|
kriticky zhodnotit význam odlišných environmentálně sociologických koncepcí pro rozvoj současného umění, zařadit svoji práci do širších společenských a politických souvislostí, analyzovat sociologické a teoretické texty přesvědčivě argumentovat |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Přednáška s demonstrací, |
Odborné dovednosti |
---|
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Diskuse, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Výstupní projekt, |
Ústní zkouška, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti |
---|
Kolokvium, |
Doporučená literatura
|
-
Bell, Michael; Ashwood, Loka L. An invitation to environmental sociology. Fifth edition. 2016. ISBN 978-1-4522-7579-6.
-
Gibas, Petr; Novák, Arnošt, et al. Pražské zahrádkové osady: Stíny minulosti, nebo záblesky budoucnosti?. Praha: FHS UK, 2013.
-
Hannigan, John. Environmental Sociology. London: Routledge, 1995. ISBN 0-415-11255-9.
-
Keller, Jan. Sociologie a ekologie. 1. vyd. Praha, 1997. ISBN 80-85850-42-7.
-
Latour, Bruno. Stopovat a skládat světy s Bruno Latourem: výběr z textů 1998-2013. Praha: Tranzit, 2016.
-
Latour, Bruno. Zpátky na zem. Jak se vyznat v politice nového klimatického režimu. Praha: Neklid, 2020.
-
Novák, Arnošt. Tmavozelený svět : radikálně ekologické aktivity v České republice po roce 1989. Vydání první. 2017. ISBN 978-80-7419-254-8.
-
Patel, Raj a Moore, Jason W. Dějiny světa na příkladu sedmi laciných věcí. Praha: Neklid, 2020.
|