Vyučující
|
-
Uncka Ladislav, prof. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Osvojování základních principů provádění etnografického výzkumu v organizacích 2. Symbolismus a organizační etnografie 3. Postmoderní etnografie 4. Autoetnografie 5.-6. Standardní teorie a kritické teorie v etnografiích organizací 7. Etnografie nemocnic a zdravotnických organizací 8. Etnografie vězení 9. Etnografie mezinárodních korporací a organizací 10. Etnografie škol 11. Etnografie náboženských skupin 12. Etika v etnografickém výzkumu
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Projektová výuka, Prezentace práce studentů, Studium textů, Přednáška, Seminář
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 39 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
- 15 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 28 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 60 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 16 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 50 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
popsat a vysvětlit základní sociologické metody |
popsat formování sociologických perspektiv při využívání sociologických metod |
charakterizovat základní poznatky vyplývající z empirických kvalitativních výzkumů |
vyjmenovat a popsat základní vývojové etapy formování kvalitativních metod |
Odborné dovednosti |
---|
vytvořit po formální stránce akceptovatelný odborný výstup |
aktivně používat zahraniční databáze odborných časopisů |
samostatně interpretovat poznatky vyplývající z aplikace sociologických metod |
používat adekvátní termíny odpovídající pojmosloví oboru v českém a anglickém jazyce |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
rozlišit variabilitu etnografických metod |
vyložit různé etnografické přístupy a jejich dopad na různé verze etnografie organizací |
charakterizovat různé typy konfliktů mezi etnografickými přístupy při studiu organizací |
vyjmenovat a charakterizovat klíčové studie využívající etnografických metod při studiu organizací |
Odborné dovednosti |
---|
klasifikovat různé typy metodologických nuancí při aplikaci etnografických metod (vyjednání vstupu do zkoumané organizace (psaní smluv), nácvik konkrétních metod (etnografické interview a /zúčastněné/ pozorování), psaní terénních poznámek a terénního a výzkumného deníku, řešení etických otázek (anonymizace prostředí a informátorů, etický kodex atd.), postup při analýze (kódování),...) |
samostatně demonstrovat konkrétní konfliktní přístupy při aplikaci jednotlivých verzí etnografických metod na studium organizací |
samostatně kriticky zhodnotit etnografické metody |
samostatně zvolit vhodný teoreticko-metodologický přístup při aplikaci etnografické metody na studium organizací |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Projektová výuka, |
Prezentace práce studentů, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Projektová výuka, |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Projektová výuka, |
Prezentace práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Výstupní projekt, |
Odborné dovednosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Výstupní projekt, |
Obecné způsobilosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Výstupní projekt, |
Doporučená literatura
|
-
Binghay, Virgel. Organizational Ethnography: Socialization in Organizations.. Antipolo City: VCB Research and Publications, 2005.
-
Burawoy, M. Revisits: An Outline of a Theory of Reflexive Ethnography. American Sociological Review 68 (5). 645-679, 2003.
-
Emerson, Robert M.; Fretz, Rachel I. Writing ethnographic fieldnotes. Chicago : The University of Chicago Press, 1995. ISBN 0-226-20681-5.
-
Hammersley, Martyn; Atkinson, Paul. Ethnography : principles in practice. London ; Routledge, 1995. ISBN 0-415-08664-7.
-
Hunt, S. H., Symonds, A. The Social meaning of midwifery. London. Macmillan Press, 1995.
-
Lavender, Tina; Edwards, Grace; Alfirevic, Zarko. Demystifying qualitative research in pregnancy and childbirth. [London] Quay Books, 2004. ISBN 185642-259-3.
-
Lipman, P. Educational Ethnography and the Politics of Globalization, War, and Resistance. Anthropology and Education Quarterly 36 (4). 315-328, 2005.
-
Lutfey, K., Freese J. Toward Some Fundamentals of Fundamental Causality: Socioeconomic Status and Health in the Routine Clinic Visit for Diabetes1. Americal Journal of Sociology 110 (5). 1326-1374, 2005.
-
Ouchi W., Wilkins, A. Organizational Culture. Annual Review of Sociology (11). 457-483, 1985.
-
Sachs, P. Special issue: Anthropological approaches to organizational culture. Anthropology of Work Review. Washington, DC. Society for the Antrhopology of Work, 1989.
-
Schwartzman, Helen B. Etnography in organizations. Newbury Park : SAGE Publications, 1993. ISBN 0-8039-4379-2.
|