Předmět: Gender a zdraví

« Zpět
Název předmětu Gender a zdraví
Kód předmětu KSS/GAZ
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 10
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Švarcová Andrea, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. výzkumná oblast genderu a zdraví - vhled do problematiky 2.-3. reprodukční zdraví mužů a žen - klíčová témata: porod, neplodnost, asistovaná reprodukce. 4.-5. genderové nerovnosti ve zdraví 6.-7. mortalita a morbidita dle genderu 8.-9. duševní zdraví a gender 10.-11. gender a smrt a umírání 12.-13. genderové aspekty bolesti

Studijní aktivity a metody výuky
Projektová výuka, Diskuse, Samostatná práce studentů, Studium textů, Přednáška, Seminář
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 39 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 16 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 52 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 43 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 60 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 40 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
popsat a vysvětlit základní sociologické metody.
popsat formování sociologických perspektiv při využívání sociologických metod.
charakterizovat základní poznatky vyplývající z empirických kvalitativních výzkumů.
vyjmenovat a popsat základní vývojové etapy formování kvalitativních metod.
Odborné dovednosti
vytvořit po formální stránce akceptovatelný odborný výstup.
aktivně používat zahraniční databáze odborných časopisů.
samostatně interpretovat poznatky vyplývající z aplikace sociologických metod.
používat adekvátní termíny odpovídající pojmosloví oboru v českém a anglickém jazyce.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru.,
Výsledky učení
Odborné znalosti
rozlišit variabilitu genderu a zdraví (reprodukční zdraví mužů a žen - klíčová témata: porod, neplodnost, asistovaná reprodukce, genderové nerovnosti ve zdraví, mortalita a morbidita dle genderu, duševní zdraví a gender, gender a smrt a umírání, genderové aspekty bolesti).
vyložit různé metodologické přístupy a jejich dopad na různé verze studia genderu a zdraví.
charakterizovat různé typy konfliktů mezi teoretickými a metodologickými přístupy při studiu genderu a zdraví.
vyjmenovat a charakterizovat klíčové studie zaměřené na problematiku genderu a zdraví.
Odborné dovednosti
klasifikovat různé typy teoretických a metodologických přístupů při studiu genderu a zdraví.
samostatně demonstrovat konkrétní konfliktní přístupy při aplikaci jednotlivých teorií a metod při studiu genderu a zdraví.
samostatně kriticky zhodnotit konceptualizaci, teorie a metody využívané při studiu genderu a zdraví.
samostatně zvolit vhodný teoreticko-metodologický přístup při aplikaci výzkumu zaměřeného na studium genderu a zdraví.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Seminární výuka (diskusní metody),
Analyticko-kritická práce s textem,
Projektová výuka,
Samostatná práce studentů,
Diskuse,
Odborné dovednosti
Přednáška založená na výkladu,
Seminární výuka (diskusní metody),
Analyticko-kritická práce s textem,
Projektová výuka,
Samostudium,
Diskuse,
Obecné způsobilosti
Přednáška založená na výkladu,
Seminární výuka (diskusní metody),
Analyticko-kritická práce s textem,
Projektová výuka,
Samostudium,
Diskuse,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Kombinovaná zkouška,
Test,
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Průběžné hodnocení,
Výstupní projekt,
Odborné dovednosti
Kombinovaná zkouška,
Výstupní projekt,
Individuální prezentace,
Průběžné hodnocení,
Obecné způsobilosti
Kombinovaná zkouška,
Individuální prezentace,
Průběžné hodnocení,
Výstupní projekt,
Doporučená literatura
  • Annandale, Ellen,; Hunt, Kate. Gender inequalities in health. Buckingham ; Open University Press, 2000. ISBN 0-335-20364-7.
  • Bartley, Mel; Blane, David; Smith, Davey. The sociology health of inequalities. Oxford : Blackwell Publishing, 1998. ISBN 0-631-20929-8.
  • Bendelow, Gillian. Pain and gender. Harlow: Pearson Education, 2000.
  • Davis, Kathy. The Making of Our bodies, ourselves. How feminism travels across borders.. Durham: Duke University Press, 2007.
  • Furquahar, Judith. Apetites. Food and sex in post-socialist China. Durham: Duke University Press, 2002.
  • Helman, Cecil G. Culture, health and illness. London : Arnold, 2002. ISBN 0-7506-4786-8.
  • Kelleher, David, Gerard Leavey. Identity and health. London: Routledge, 2004.
  • Kirkham, Mavis. Exploring the dirty side of women's health. London : Routledge, 2007. ISBN 978-0-415-38325-7.
  • Kirkham, Mavis. The midwife-mother relationship. Basingstoke : Palgrave Macmillan, 2000. ISBN 0-333-76053-0.
  • Mamo, Laura. Queering Reproduction. Achieving pregnancy in the age of technoscience. Durham: Duke University Press, 2007.
  • Mullings, Leith; Schulz, Amy J. Gender, race, class, and health : intersectional approaches. San Francisco : Jossey-Bass, 2006. ISBN 0-7879-7663-6.
  • Nettleton, Sarah. The Sociology of health and illness. Cambridge: Polity Press, 2006.
  • Orbach, Susie. Fat is a feminist issue. The Anti-diet guide for women. New York: Galahad Books, 1997.
  • Payne, Sarah. The Health of men and women. Cambridge: Polity Press, 2006.
  • Petryna, Adriana, Andrew Lakoff, Arthur Kleinman (eds). Global Pharmaceuticals. Ethics, markets, practices. Durham: Duke University Press, 2006.
  • Rapp, Ryana. Testing women, testing the fetus. The Social impact of amniocentesis in America. New York: Routledge, 2000.
  • Rivkin-Fish, Michele. Women´sHealth in Post-soviet Russia. The Politics of Intervention. Bloomington, Indianapolis: Indiana University Press, 2005.
  • Robertson, Steve. Understanding men and health : masculinities, identity and well-being. Maidenhead : Open University Press, 2007.
  • Sargent, Carolyn, Caroline Brettell (eds.). Gender and health. An International perspective. New Jersey: Prentice Hall, 1995.
  • Taylor, Steve; Field, David. Sociology of health and health care. Oxford : Blackwell Publishing, 2003. ISBN 1-4051-0869-X.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr