Předmět: Instituce, stratifikace, demografie

« Zpět
Název předmětu Instituce, stratifikace, demografie
Kód předmětu KSS/INDZ
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 7
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Jíšová Radmila, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1) Empirické reflexe sociální struktury 2) Empirické reflexe sociálního jednání 3-4) vztah mezi sociálním jednáním a sociální strukturou - paradoxy a důsledky 5-6) - teoretické a empirické reflexe stratifikačních přístupů ke společnosti 7-8) metodologické trendy při analýze stratifikačních jevů trendy v demografických jevech 9-10) Základní demografické procesy (úmrtnost, sňatečnost, rozvodovost, plodnost, potratovost) a jejich dopady na stratifikaci společnosti 11-12 Populační růst a populační projekce

Studijní aktivity a metody výuky
Projektová výuka, Studium metodou řešení problémů, Studium textů, Přednáška, Seminář
  • Příprava na dílčí test [2-10] - 20 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 78 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 40 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 44 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
popsat a vysvětlit základní sociologické teorie.
popsat formování sociologických perspektiv na studium společnosti.
charakterizovat základní poznatky vyplývající z empirických výzkumů.
vyjmenovat a popsat základní vývojové etapy formování západních společností.
Odborné dovednosti
vytvořit po formální stránce akceptovatelný odborný výstup.
aktivně používat zahraniční databáze odborných časopisů.
samostatně interpretovat poznatky z různých podoborů sociologie.
používat adekvátní termíny odpovídající pojmosloví oboru v českém a anglickém jazyce.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru.,
Výsledky učení
Odborné znalosti
rozlišit proměny definice pojmu statusu a tříd.
vyložit teorie nerovností, stratifikační modely sociálních struktur a sociální mobility.
charakterizovat různé typy konfliktů mezi teoriemi nerovností a stratifikačními modely.
vyjmenovat a charakterizovat jednotlivé srovnávací výzkumy zaměřené na transformaci sociálních nerovností v moderních západních společnostech.
Odborné dovednosti
klasifikovat různé typy stratifikačních modelů sociálních struktur a sociální mobility na makro a mikro úrovni.
samostatně demonstrovat konkrétní konfliktní přístupy v teoriích a empirických poznatcích při studiu nerovností.
samostatně kriticky zhodnotit teorie sociálních nerovností.
samostatně zvolit vhodný teoreticko-metodologický přístup pro analýzu sociálních nerovností a analyzovat vhodnost použitých stratifikačních modelů.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Seminární výuka (diskusní metody),
Řešení problémů,
Analyticko-kritická práce s textem,
Projektová výuka,
Odborné dovednosti
Přednáška založená na výkladu,
Seminární výuka (diskusní metody),
Řešení problémů,
Analyticko-kritická práce s textem,
Projektová výuka,
Obecné způsobilosti
Přednáška založená na výkladu,
Seminární výuka (diskusní metody),
Řešení problémů,
Analyticko-kritická práce s textem,
Projektová výuka,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Písemná zkouška,
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Průběžné hodnocení,
Výstupní projekt,
Odborné dovednosti
Seminární práce,
Písemná zkouška,
Individuální prezentace,
Průběžné hodnocení,
Výstupní projekt,
Obecné způsobilosti
Seminární práce,
Písemná zkouška,
Individuální prezentace,
Průběžné hodnocení,
Výstupní projekt,
Doporučená literatura
  • Ainsworth, James W. Why Does It Take a Village? The Mediation of Neighborhood Effects on Educational Achievement. Social Forces 81: 117-152, 2002.
  • Bianchi, Suzanne M.; Robinson, John P.; Milkie, Melissa A. Changing rhythms of American family life. New York : Russell Sage Foundation, 2006. ISBN 0-87154-136-X.
  • Blossfeld, Hans-Peter; Drobnič, Sonja. Careers of couples in contemporary societies : from male breadwinner to dual-earner families. Oxford : Oxford University Press, 2001. ISBN 0-19-924491-X.
  • Booth, Alan; Crouter, Ann C. Does it take a village? : community effects on children, adolescents, and families. Mahwah : Lawrence Erlbaum Associates, Publishers, 2001. ISBN 0-8058-3243-2.
  • Brooks-Gunn, Jeanne, Greg J. Duncan, Pamela Klebanov a Naomi Sealand. Do Neighborhoods Influence Child and Adolescent Development?. American Journal of Sociology 99: 353-95, 1993.
  • Bruch, E. E. a R. D. Mare. Neighborhood Choice and Neighborhood Change. American Journal of Sociology 112 (3): 667-709, 2006.
  • Deng, Zhong a Donald J. Treiman. The Impact of the Cultural Revolution on Trends in Educational Attainment in the People's Republic of China. American Journal of Sociology 103: 391-428, 1997.
  • DiPrete, Thomas A., and David B. Grusky. Structure and Trend in the Process of Stratification for American Men and Women. American Journal of Sociology 96:107-43, 1990.
  • DiPrete, Thomas A., Paul M. de Graaf, Ruud Luijkx, Michael T?hlin, and Hans-Peter Blossfeld. Collectivist vs. Individualist Mobility Regimes? Structural Change and Job Mobility in Four Countries. American Journal of Sociology 103:318-58, 1997.
  • DiPrete, Thomas. Life Course Risks, Mobility Regimes, and Mobility Consequences: A Comparison of Sweden, Germany, and the U.S.. American Journal of Sociology. 108: 267-309, 2002.
  • Edin, Kathryn; Kefalas, Maria. Promises I can keep : why poor women put motherhood before marriage. Berkeley : University of California Press, 2005. ISBN 0-520-24819-8.
  • Frankenberg, Elizabeth a Duncan Thomas. Women's health and pregnancy outcomes: Do services make a difference?. Demography. 38: 253-265, 2001.
  • Frankenberg, Elizabeth, Wayan Suriastini a Duncan Thomas. Can Expanding Access to Basic Health Care Improve Children's Health Status? Lesson's from Indonesia's 'Midwife in the Village' Program. Population Studies 59: 5-19, 2005.
  • Guo, Guang a Leah K. VanWey. Sibship Size and Intellectual Development: Is the Relationship Causal?. American Sociological Review 64: 169-87.
  • Hauser, Robert M., Min-Hsiung Huang. Verbal Ability and Socioeconomic Success: A Trend Analysis. SSR 26:331-76, 1997.
  • Katrňák, Tomáš, Martin Kreidl a Laura Fónadová. Trends in Educational Assortative Mating in Central Europe: the Czech Republic, Slovakia, Poland, and Hungary between 1988 and 2000. European Sociological Review 22: 309-322, 2006.
  • Kreidl, Martin a Ema Hrešanová. Nové formy rodinného soužití a mezigenerační reprodukce sociálního statusu. Studium raných principů sociální reprodukce na případu porodní váhy. Příspěvek prezentovaný na konferenci "Sociální reprodukce a integrace: ideály a meze" na FSS MUNI v Brně, 9. - 10.listopadu 2006.. 2006.
  • Kreidl, Martin. Politics and secondary school tracking in socialist Czechoslovakia, 1948- 1989. 2004.
  • Liebow, Elliot. Tally's corner : a study of Negro streetcorner men. Lanham : Rowman & Littlefield, 2003. ISBN 0-7425-2896-0.
  • MacLeod, Jay. Ain't no makin' it : aspirations and attainment in a low-income neighborhood. Boulder : Westview Press, 1995. ISBN 0-8133-1515-8.
  • Mare, R. D. Differential Fertility, Intergenerational Educational Mobility, and Racial Inequality. Social Science Research 26: 263-91, 1997.
  • McLanahan, Sara a Larry Bumpass. Intergenerational Consequences of Family Disruption. American Journal of Sociology 94: 130-52., 1998.
  • Morenoff, Jeffrey D. Neighborhood Mechanisms and the Spatial Dynamics of Birth Weight. American Journal of Sociology 108: 976-1017, 2003.
  • Oppenheimer, Valerie Kincade. A Theory of Marriage Timing. American Journal of Sociology 94: 563-591, 1998.
  • Raftery, Adrian E. a Michael Hout. Maximally Maintained Inequality: Expansion, Reform, and Opportunity in Irish Education, 1921-75. Sociology of Education 66: 41-62, 1993.
  • Róna-Tas, Ákos. The First Shall Be Last? Entrepreneurship and Communist Cadres in the Transition from Socialism. AJS 100:40-69, 1994.
  • Sampson, Robert J., Jeffrey D. Morenoff, and Felton Earls. Beyond Social Capital: Spatial Dynamics of Collective Efficacy for Children American Sociological Review 64: 633-60.. American Sociological Review 64: 633-60., 1999.
  • Simkus, Albert. Structural Transformation and Social Mobility in Hungary: 1938-1973. American Sociological Review 49:291-307, 1984.
  • Sweeney, Megan. Two Decades of Family Change: The Shifting Economic Foundations of Marriage.. American Sociological Review 67: 132-147, 2002.
  • Treiman, Donald J. Industrialization and Social Stratification. Social Stratification: Research and Theory for the 1970s, edited by Edward O. Laumann. Indianapolis: Bobbs-Merrill, 1970.
  • Turner, Ralph. Sponsored and Contest Mobility and the School System. American Sociological Review 25: 855-67, 1960.
  • Walder, Andrew G., Bobai Li a Donald J. Treiman. Politics and Life Chances in a State Socialist Regime: Dual Career Paths into the Urban Chinese Elite, 1949-1996. American Sociological Review 65: 191-209, 2000.
  • Wilson, William Julius. The truly disadvantaged : the inner city, the underclass, and public policy. Chicago : University of Chicago Press, 1987. ISBN 0-226-90131-9.
  • Xie, Yu, James M. Raymo, Kimberly Goyette a Arland Thornton. Economic Potential and Entry Into Marriage and Cohabitation.. Demography 40: 351-368, 2003.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr