Předmět: Kvantitativní sociologie 2

« Zpět
Název předmětu Kvantitativní sociologie 2
Kód předmětu KSS/KANZ
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 7
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Podlena Jaroslav, Mgr. Ph.D.
  • Šebík Anton, PhDr. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Shrnutí metod hodnocení vztahu mezi dvěma proměnnými 2. Shrnutí metod hodnocení vztahu mezi dvěma proměnnými 3. Log-lineární modely analýzy kontingenčních tabulek 4. Log-lineární modely analýzy kontingenčních tabulek 5. Analýza přežívání 6. Analýza hlavních komponent a faktorová analýza 7. Analýza hlavních komponent a faktorová analýza 8. Vícerozměrné škálování 9. Vícerozměrné škálování 10. Shluková analýza 11. Diskriminační analýza 12. Diskriminační analýza 13. Klasifikační stromy

Studijní aktivity a metody výuky
Projektová výuka, Studium metodou řešení problémů, Studium textů, Přednáška, Seminář
  • Kontaktní výuka - 78 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 40 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 24 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 30 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
popsat a vysvětlit základní sociologické metody.
popsat formování sociologických perspektiv při využívání sociologických metod.
vyjmenovat a popsat základní kvantitativní metody.
charakterizovat základní poznatky vyplývající z empirických kvantitativních výzkumů.
Odborné dovednosti
vytvořit po formální stránce akceptovatelný odborný výstup.
aktivně používat zahraniční databáze odborných časopisů.
samostatně aplikovat a interpretovat poznatky vyplývající z aplikace kvantitativních metod.
používat adekvátní termíny odpovídající pojmosloví oboru v českém a anglickém jazyce.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru.,
Výsledky učení
Odborné znalosti
rozlišit a popsat vztahy v Log-lineárních modelech, v modelech analýzy kontingenčních tabulek, vícerozměrné škálování, shluková analýza, klasifikační stromy aj.
charakterizovat, co jsou Log-lineární modely, kontingenční tabulky, vícerozměrné škálování, shluková analýza, klasifikační stromy aj.
vyjmenovat a rozlišit klíčové studie využívající zvolené metody.
Odborné dovednosti
klasifikovat, samostatně demonstrovat a aplikovat studované metody (Log-lineární modely, kontingenční tabulky, vícerozměrné škálování, shluková analýza, klasifikační stromy aj.).
samostatně kriticky zhodnotit metody: Log-lineární modely, kontingenční tabulky, vícerozměrné škálování, shluková analýza, klasifikační stromy.
samostatně zvolit vhodný teoreticko-metodologický přístup na vybrané téma s využitím studovaných metod.
analyzovat data k vybranému problému za použití jedné z metod: log-lineární modely, kontingenční tabulky, vícerozměrné škálování, shluková analýza, klasifikační stromy.
prezentovat ve formě odborného textu výsledky svých analýz učiněných pomocí jedné z metod: log-lineární modely, kontingenční tabulky, vícerozměrné škálování, shluková analýza, klasifikační stromy.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Seminární výuka (diskusní metody),
Řešení problémů,
Analyticko-kritická práce s textem,
Projektová výuka,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Přednáška založená na výkladu,
Řešení problémů,
Analyticko-kritická práce s textem,
Projektová výuka,
Obecné způsobilosti
Přednáška založená na výkladu,
Seminární výuka (diskusní metody),
Analyticko-kritická práce s textem,
Řešení problémů,
Projektová výuka,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Kombinovaná zkouška,
Test,
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Průběžné hodnocení,
Výstupní projekt,
Odborné dovednosti
Kombinovaná zkouška,
Test,
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Obecné způsobilosti
Výstupní projekt,
Kombinovaná zkouška,
Doporučená literatura
  • Agresti, Alan. An introduction to categorical data analysis. 2nd ed. Hoboken : Wiley-Interscience, 2007. ISBN 978-0-471-22618-5.
  • Agresti, Alan. Categorical data analysis. 2nd ed. New York : Wiley-Interscience, 2002. ISBN 0-471-36093-7.
  • Agresti, Alan; Finlay, Barbara. Statistical methods for the social sciences. Upper Saddle River : Pearson Prentice Hall, 2009. ISBN 978-0-13-027295-7.
  • Cleves, Mario A.; Gould, William W.; Gutierrez, Roberto G. An Introduction to survival analysis using Stata. College Station : Stata Press, 2004. ISBN 1-881228-84-3.
  • Fox, John. Applied regression analysis, linear models, and related methods. Thousand Oaks : SAGE Publications, 1997. ISBN 0-8039-4540-X.
  • Hamilton, Lawrence C. Statistics with STATA : updated for version 9. Belmont : Brooks/Cole, 2006. ISBN 0-495-10972-X.
  • Hox, Joop. Multilevel analysis : techniques and applications. Mahwah : Lawrence Erlbaum Associates, Publishers, 2002. ISBN 0-8058-3219-X.
  • Long, J. Scott; Freese, Jeremy. Regression models for categorical dependent variables using Stata. College Station : Stata Press, 2006. ISBN 1-59718-011-4.
  • Manly F.B.J. Multivariate statistical methods: a primer. 3rd.
  • Tabachnick, Barbara G.; Fidell, Linda S. Using multivariate statistics. Boston : Pearson, 2013. ISBN 978-0-205-89081-1.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr