Předmět: Klienti v akutních stavech

« Zpět
Název předmětu Klienti v akutních stavech
Kód předmětu KSS/KAS
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Sedlák Miroslav, Mgr. Bc. Ph.D.
Obsah předmětu
V rámci předmětu se budeme věnovat následujícím tématům. Důraz bude kladen na aktivní zacházení s informacemi a zkoušení si dílčích postupů kontaktu s klientkami a klienty. 1) očekávání od tématu, individualizovaná pojetí sociální práce; akutní stavy - uvedení do tématu, historické kontexty reakcí na akutní stavy, sociální práce a akutní stavy 2) rozlišení stresu, krize, traumatu a možné způsoby podpory a pomoci 3) první psychická pomoc a její možné varianty 4) sedmistupňový model krizové intervence 5) suicidalita a možnosti podpory I. (vymezení termínu, základní informace o suicidiu, rizikové faktory, postoje k sebevraždám jako vstupující prvek do odborných intervencí, etický aspekt intervencí) 6) suicidalita a možnosti podpory II. (míra posouzení rizika ohrožení aneb lethality assessment) 7) suicidalita a možnosti podpory III. (prostor pro vztah, řešení situace, nedobrovolné hospitalizace, anti-suicidální kontrakt) 8) děti jako cílová skupina akutní péče, etické aspekty vůči dětem jako cílové skupině intervencí 9) vybrané situace akutních stavů z hlediska specifikace podpory a pomoci 10) komunikace online (chat, telefon) 11) komunitní péče, duchovní rozměr 12) pandemie, možnosti podpory ze strany sociální práce 13) reflexe a ukotvení do individuálního pojetí sociální práce studujících

Studijní aktivity a metody výuky
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 30 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 22 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
reflektovat mnohost pojetí sociální práce / různorodost zaměření intervencí sociální práce.
uvažovat o základních teoriích sociální práce.
Odborné dovednosti
vést podpůrný rozhovor, resp. umět aplikovat strukturu podpůrného rozhovoru.
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části,
Výsledky učení
Odborné znalosti
definovat krizi.
rozlišit krizi, stres a trauma.
znát sedmistupňový model krizové intervence.
znát pojetí krizové intervence v sociální práci.
vymezit sebevražedné ideace, tendence, pokusu a vymezit sebevraždy.
posoudit oblastně míru ohrožení spáchání sebevraždy.
Odborné dovednosti
dovést základně zmapovat míru ohrožení klienta.
zvážit, zda může poskytnout podpůrnou intervenci sám/sama, nebo zda je potřeba klientku/a delegovat.
vést základně podpůrný rozhovor s přihlédnutím k akutním stavům klientek/klientů.
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s diskusí,
Řešení problémů,
Kooperativní výuka,
Inscenační metody, hraní rolí,
Po absolvování předmětu studující - zná vymezení komplexu truchlení - zná základně šíři reakcí na úmrtí blízkého - zná prototypické reakce truchlení - zná koncept komplikovaného truchlení a poruchy protrahovaného truchlení (MKN-11; DSM-V) - zná šíři teoretické základny vztažené k truchlení - zná teoretické koncepty relevantní pro realizaci výkonu sociální práce - zná obsah metod zaměřených na podporu v akutní fázi truchlení.
Odborné dovednosti
Přednáška s diskusí,
Inscenační metody, hraní rolí,
Přednáška s analýzou videozáznamu,
Po absolvování předmětu studující - umí navázat hovor vztažený k truchlení - umí základně mapovat podobu truchlení - umí nabídnout prostor pro sdílení zkušeností a prožitků truchlení - umí vymezit možnost vlastní pomoci a rozlišit, které aspekty truchlení mají být směřovány z hlediska podpory k jiným pomáhajícím profesím.
Obecné způsobilosti
Přednáška s diskusí,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Písemná zkouška,
Písemný test má podobu základního navržení postupu spolupráci s klientkou/klientem dle zadání. Studujícím bude prezentován nástin situace klienta/ky, se kterým budou mít dostatek času se seznámit. V návaznosti na tuto situaci vypracují a) stručný návrh odůvodněné intervence (posuzuje se na škále vhodný až nevhodný) b) reflexi toho, které kroky by mohl realizovat daný studující sám a z jakého důvodu (posuzuje se na rovině napsáno / nenapsáno). Smyslem je ověřit schopnost uvažovat nad akutním stavem klienta a také nad vlastními současnými dovednostmi. Druhá část (b) je tedy čistě sebe-reflexivní.
Odborné dovednosti
Písemná zkouška,
Písemný test má podobu základního navržení postupu spolupráci s klientkou/klientem dle zadání. Studujícím bude prezentován nástin situace klienta/ky, se kterým budou mít dostatek času se seznámit. V návaznosti na tuto situaci vypracují a) stručný návrh odůvodněné intervence (posuzuje se na škále vhodný až nevhodný) b) reflexi toho, které kroky by mohl realizovat daný studující sám a z jakého důvodu (posuzuje se na rovině napsáno / nenapsáno). Smyslem je ověřit schopnost uvažovat nad akutním stavem klienta a také nad vlastními současnými dovednostmi. Druhá část (b) je tedy čistě sebe-reflexivní.
Obecné způsobilosti
Písemná zkouška,
Písemný test má podobu základního navržení postupu spolupráci s klientkou/klientem dle zadání. Studujícím bude prezentován nástin situace klienta/ky, se kterým budou mít dostatek času se seznámit. V návaznosti na tuto situaci vypracují a) stručný návrh odůvodněné intervence (posuzuje se na škále vhodný až nevhodný) b) reflexi toho, které kroky by mohl realizovat daný studující sám a z jakého důvodu (posuzuje se na rovině napsáno / nenapsáno). Smyslem je ověřit schopnost uvažovat nad akutním stavem klienta a také nad vlastními současnými dovednostmi. Druhá část (b) je tedy čistě sebe-reflexivní.
Doporučená literatura
  • Marsh, I. Critical Suicidology: Toward an Inclusive, Inventive and Collaborative (Post) Suicidology. , 2015.
  • Vodáčková, D. a kol. Krizová intervence. Praha, 2002.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr