Vyučující
|
-
Sedlák Miroslav, Mgr. Bc. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
V rámci předmětu se budeme věnovat následujícím tématům. Důraz bude kladen na aktivní zacházení s informacemi a zkoušení si dílčích postupů kontaktu s klientkami a klienty. 1) očekávání od tématu, individualizovaná pojetí sociální práce; akutní stavy - uvedení do tématu, historické kontexty reakcí na akutní stavy, sociální práce a akutní stavy 2) rozlišení stresu, krize, traumatu a možné způsoby podpory a pomoci 3) první psychická pomoc a její možné varianty 4) sedmistupňový model krizové intervence 5) suicidalita a možnosti podpory I. (vymezení termínu, základní informace o suicidiu, rizikové faktory, postoje k sebevraždám jako vstupující prvek do odborných intervencí, etický aspekt intervencí) 6) suicidalita a možnosti podpory II. (míra posouzení rizika ohrožení aneb lethality assessment) 7) suicidalita a možnosti podpory III. (prostor pro vztah, řešení situace, nedobrovolné hospitalizace, anti-suicidální kontrakt) 8) děti jako cílová skupina akutní péče, etické aspekty vůči dětem jako cílové skupině intervencí 9) vybrané situace akutních stavů z hlediska specifikace podpory a pomoci 10) komunikace online (chat, telefon) 11) komunitní péče, duchovní rozměr 12) pandemie, možnosti podpory ze strany sociální práce 13) reflexe a ukotvení do individuálního pojetí sociální práce studujících
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 30 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 22 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
reflektovat mnohost pojetí sociální práce / různorodost zaměření intervencí sociální práce. |
uvažovat o základních teoriích sociální práce. |
Odborné dovednosti |
---|
vést podpůrný rozhovor, resp. umět aplikovat strukturu podpůrného rozhovoru. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
definovat krizi. |
rozlišit krizi, stres a trauma. |
znát sedmistupňový model krizové intervence. |
znát pojetí krizové intervence v sociální práci. |
vymezit sebevražedné ideace, tendence, pokusu a vymezit sebevraždy. |
posoudit oblastně míru ohrožení spáchání sebevraždy. |
Odborné dovednosti |
---|
dovést základně zmapovat míru ohrožení klienta. |
zvážit, zda může poskytnout podpůrnou intervenci sám/sama, nebo zda je potřeba klientku/a delegovat. |
vést základně podpůrný rozhovor s přihlédnutím k akutním stavům klientek/klientů. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Řešení problémů, |
Kooperativní výuka, |
Inscenační metody, hraní rolí, |
Po absolvování předmětu studující - zná vymezení komplexu truchlení - zná základně šíři reakcí na úmrtí blízkého - zná prototypické reakce truchlení - zná koncept komplikovaného truchlení a poruchy protrahovaného truchlení (MKN-11; DSM-V) - zná šíři teoretické základny vztažené k truchlení - zná teoretické koncepty relevantní pro realizaci výkonu sociální práce - zná obsah metod zaměřených na podporu v akutní fázi truchlení. |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Inscenační metody, hraní rolí, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Po absolvování předmětu studující - umí navázat hovor vztažený k truchlení - umí základně mapovat podobu truchlení - umí nabídnout prostor pro sdílení zkušeností a prožitků truchlení - umí vymezit možnost vlastní pomoci a rozlišit, které aspekty truchlení mají být směřovány z hlediska podpory k jiným pomáhajícím profesím. |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Písemná zkouška, |
Písemný test má podobu základního navržení postupu spolupráci s klientkou/klientem dle zadání. Studujícím bude prezentován nástin situace klienta/ky, se kterým budou mít dostatek času se seznámit. V návaznosti na tuto situaci vypracují a) stručný návrh odůvodněné intervence (posuzuje se na škále vhodný až nevhodný) b) reflexi toho, které kroky by mohl realizovat daný studující sám a z jakého důvodu (posuzuje se na rovině napsáno / nenapsáno). Smyslem je ověřit schopnost uvažovat nad akutním stavem klienta a také nad vlastními současnými dovednostmi. Druhá část (b) je tedy čistě sebe-reflexivní. |
Odborné dovednosti |
---|
Písemná zkouška, |
Písemný test má podobu základního navržení postupu spolupráci s klientkou/klientem dle zadání. Studujícím bude prezentován nástin situace klienta/ky, se kterým budou mít dostatek času se seznámit. V návaznosti na tuto situaci vypracují a) stručný návrh odůvodněné intervence (posuzuje se na škále vhodný až nevhodný) b) reflexi toho, které kroky by mohl realizovat daný studující sám a z jakého důvodu (posuzuje se na rovině napsáno / nenapsáno). Smyslem je ověřit schopnost uvažovat nad akutním stavem klienta a také nad vlastními současnými dovednostmi. Druhá část (b) je tedy čistě sebe-reflexivní. |
Obecné způsobilosti |
---|
Písemná zkouška, |
Písemný test má podobu základního navržení postupu spolupráci s klientkou/klientem dle zadání. Studujícím bude prezentován nástin situace klienta/ky, se kterým budou mít dostatek času se seznámit. V návaznosti na tuto situaci vypracují a) stručný návrh odůvodněné intervence (posuzuje se na škále vhodný až nevhodný) b) reflexi toho, které kroky by mohl realizovat daný studující sám a z jakého důvodu (posuzuje se na rovině napsáno / nenapsáno). Smyslem je ověřit schopnost uvažovat nad akutním stavem klienta a také nad vlastními současnými dovednostmi. Druhá část (b) je tedy čistě sebe-reflexivní. |
Doporučená literatura
|
-
Marsh, I. Critical Suicidology: Toward an Inclusive, Inventive and Collaborative (Post) Suicidology. , 2015.
-
Vodáčková, D. a kol. Krizová intervence. Praha, 2002.
|