|
Lecturer(s)
|
-
Vávrová Jarmila, Mgr. Ph.D.
|
|
Course content
|
1. Data types and sources (audio, visual and textual) 2. Data collection and fieldwork exercises 3.-4. Data recording and security 5.-6. Data processing and coding 7. Data visualisation 8. Further analytical techniques 9. Research project 10. Writing as a method of analysis 11. Work with Qualitative data analysis software (QDAS) 12.-13. Research report
|
|
Learning activities and teaching methods
|
Students' portfolio, Skills demonstration, Task-based study method, Individual study, Textual studies, Lecture, Seminar, Practicum
- Individual project (40)
- 40 hours per semester
- Contact hours
- 52 hours per semester
- Preparation for an examination (30-60)
- 50 hours per semester
- Undergraduate study programme term essay (20-40)
- 40 hours per semester
|
| prerequisite |
|---|
| Knowledge |
|---|
| popsat a vysvětlit základní sociologické metody. |
| popsat formování sociologických perspektiv při využívání sociologických metod. |
| charakterizovat základní poznatky vyplývající z empirických kvalitativních výzkumů. |
| vyjmenovat a popsat základní vývojové etapy formování kvalitativních metod. |
| Skills |
|---|
| vytvořit po formální stránce akceptovatelný odborný výstup. |
| aktivně používat zahraniční databáze odborných časopisů. |
| samostatně interpretovat poznatky vyplývajících z aplikace sociologických metod. |
| používat adekvátní termíny odpovídající pojmosloví oboru v českém a anglickém jazyce. |
| learning outcomes |
|---|
| Knowledge |
|---|
| rozlišit variabilitu kvalitativních metod. |
| vyložit různé teoretické přístupy a jejich dopad na různé verze kvalitativního přístupu. |
| charakterizovat různé typy konfliktů v přístupech k zpracovávání a analyzování kvalitativních dat. |
| Skills |
|---|
| klasifikovat různé typy metodologických nuancí při aplikaci kvalitativních metod. |
| samostatně zpracovávat a analyzovat textová, zvuková, obrazová a video data pomocí programu ATLAS.ti nebo MaxQda. |
| samostatně kriticky zhodnotit získaná kvalitativní data. |
| samostatně zvolit vhodný teoreticko-metodologický přístup při aplikaci vybrané kvalitativní metody. |
| teaching methods |
|---|
| Knowledge |
|---|
| Lecture |
| Seminar |
| Practicum |
| Task-based study method |
| Textual studies |
| Skills demonstration |
| Individual study |
| Students' portfolio |
| assessment methods |
|---|
| Combined exam |
| Skills demonstration during practicum |
| Seminar work |
| Individual presentation at a seminar |
| Continuous assessment |
| Self-evaluation |
| Project |
|
Recommended literature
|
-
Flick, Uwe; Kardorff, Ernst von; Steinke, Ines. A companion to qualitative research. London ; Sage Publications, 2004. ISBN 0-7619-7375-3.
-
VERBI Software. MAXQDA 2022. Getting Started Guide. Berlin. 2021.
|