Course: Applications for Qualitative Data

« Back
Course title Applications for Qualitative Data
Course code KSS/KLAS
Organizational form of instruction Lecture + Seminary
Level of course Bachelor
Year of study not specified
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 7
Language of instruction Czech
Status of course unspecified
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Jíšová Radmila, Mgr. Ph.D.
Course content
1. Data types and sources (audio, visual and textual) 2. Data collection and fieldwork exercises 3.-4. Data recording and security 5.-6. Data processing and coding 7. Data visualisation 8. Further analytical techniques 9. Research project 10. Writing as a method of analysis 11. Work with Qualitative data analysis software (QDAS) 12.-13. Research report

Learning activities and teaching methods
Students' portfolio, Skills demonstration, Task-based study method, Individual study, Textual studies, Lecture, Seminar, Practicum
  • Individual project (40) - 40 hours per semester
  • Contact hours - 52 hours per semester
  • Preparation for an examination (30-60) - 50 hours per semester
  • Undergraduate study programme term essay (20-40) - 40 hours per semester
prerequisite
Knowledge
popsat a vysvětlit základní sociologické metody.
popsat formování sociologických perspektiv při využívání sociologických metod.
charakterizovat základní poznatky vyplývající z empirických kvalitativních výzkumů.
vyjmenovat a popsat základní vývojové etapy formování kvalitativních metod.
Skills
vytvořit po formální stránce akceptovatelný odborný výstup.
aktivně používat zahraniční databáze odborných časopisů.
samostatně interpretovat poznatky vyplývajících z aplikace sociologických metod.
používat adekvátní termíny odpovídající pojmosloví oboru v českém a anglickém jazyce.
learning outcomes
Knowledge
rozlišit variabilitu kvalitativních metod.
vyložit různé teoretické přístupy a jejich dopad na různé verze kvalitativního přístupu.
charakterizovat různé typy konfliktů v přístupech k zpracovávání a analyzování kvalitativních dat.
Skills
klasifikovat různé typy metodologických nuancí při aplikaci kvalitativních metod.
samostatně zpracovávat a analyzovat textová, zvuková, obrazová a video data pomocí programu ATLAS.ti nebo MaxQda.
samostatně kriticky zhodnotit získaná kvalitativní data.
samostatně zvolit vhodný teoreticko-metodologický přístup při aplikaci vybrané kvalitativní metody.
teaching methods
Knowledge
Lecture
Seminar
Practicum
Task-based study method
Textual studies
Skills demonstration
Individual study
Students' portfolio
assessment methods
Combined exam
Skills demonstration during practicum
Seminar work
Individual presentation at a seminar
Continuous assessment
Self-evaluation
Project
Recommended literature
  • Flick, Uwe; Kardorff, Ernst von; Steinke, Ines. A companion to qualitative research. London ; Sage Publications, 2004. ISBN 0-7619-7375-3.
  • VERBI Software. MAXQDA 2022. Getting Started Guide. Berlin. 2021.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester