Předmět: Kvalitativní sociologická data

« Zpět
Název předmětu Kvalitativní sociologická data
Kód předmětu KSS/KLAZ
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 7
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Jíšová Radmila, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Typy a zdroje dat (audio, vizuálních, textových) 2. Sběr dat a terénní cvičení 3.-4. Záznam dat a jejich ochrana 5.-6. Zpracování a kódování dat 7. Vizualizace dat 8. Další analytické techniky 9. Zpracování výzkumného projektu 10. Psaní jako analýza dat 11. Práce se softwarem usnadňujícím analýzu kvalitativních dat (QDAS) 12.-13. Samostatné zpracování výzkumné zprávy

Studijní aktivity a metody výuky
Prezentace práce studentů, Demonstrace dovedností, Studium metodou řešení problémů, Samostatná práce studentů, Studium textů, Přednáška, Seminář, Cvičení
  • Projekt individuální [40] - 40 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 78 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 30 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 34 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
popsat a vysvětlit základní sociologické metody.
popsat formování sociologických perspektiv při využívání sociologických metod.
charakterizovat základní poznatky vyplývající z empirických kvalitativních výzkumů.
vyjmenovat a popsat základní vývojové etapy formování kvalitativních metod.
Odborné dovednosti
vytvořit po formální stránce akceptovatelný odborný výstup.
aktivně používat zahraniční databáze odborných časopisů.
samostatně interpretovat poznatky vyplývajících z aplikace sociologických metod.
používat adekvátní termíny odpovídající pojmosloví oboru v českém a anglickém jazyce.
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části,
Výsledky učení
Odborné znalosti
rozlišit variabilitu kvalitativních metod.
vyložit různé teoretické přístupy a jejich dopad na různé verze kvalitativního přístupu.
charakterizovat různé typy konfliktů v přístupech k zpracovávání a analyzování kvalitativních dat.
Odborné dovednosti
klasifikovat různé typy metodologických nuancí při aplikaci kvalitativních metod.
samostatně zpracovávat a analyzovat textová, zvuková, obrazová a video data pomocí programu ATLAS.ti nebo MaxQda.
samostatně kriticky zhodnotit získaná kvalitativní data.
samostatně zvolit vhodný teoreticko-metodologický přístup při aplikaci vybrané kvalitativní metody.
Obecné způsobilosti
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Seminární výuka (diskusní metody),
Cvičení (praktické činnosti),
Řešení problémů,
Analyticko-kritická práce s textem,
Demonstrace dovedností,
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Odborné dovednosti
Přednáška založená na výkladu,
Seminární výuka (diskusní metody),
Cvičení (praktické činnosti),
Řešení problémů,
Analyticko-kritická práce s textem,
Demonstrace dovedností,
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Obecné způsobilosti
Demonstrace dovedností,
Prezentace práce studentů,
Analyticko-kritická práce s textem,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Kombinovaná zkouška,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Průběžné hodnocení,
Sebehodnocení,
Výstupní projekt,
Odborné dovednosti
Kombinovaná zkouška,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Výstupní projekt,
Obecné způsobilosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Výstupní projekt,
Doporučená literatura
  • Flick, Uwe; Kardorff, Ernst von; Steinke, Ines. A companion to qualitative research. London ; Sage Publications, 2004. ISBN 0-7619-7375-3.
  • VERBI Software. MAXQDA 2022. Getting Started Guide. Berlin. 2021.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr