Předmět: Metody analýzy médií

« Zpět
Název předmětu Metody analýzy médií
Kód předmětu KSS/MEM
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 7
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šebík Anton, PhDr. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. klasické výzkumy médií 2. focus groups 3. dotazníkové metody 4. mediální deníky 5. výzkumy sledovanosti, peoplemetry 6. etnografie mediálních a zpravodajských organizací 7. obsahová analýza 8. sémiotická analýza 9. konverzační analýza 10. kombinované metody v mediální analýze 11.-12. komparativní, historická a komparativněhistorická metoda v mediologii 13. nové trendy: internetový výzkum

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s diskusí, Projektová výuka, Diskuse, Dialogická výuka, Prezentace práce studentů, Studium metodou řešení problémů, Samostatná práce studentů, Studium textů, Seminář
  • Kontaktní výuka - 52 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 40 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 40 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 40 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
kSS/TMK1 - schopnost číst v anglickém jazyce
Výsledky učení
studenti jsou schopni: - popsat vybrané metody studia mediálních obsahů, účinků a výzkumu publika (dotazníkové šetření, focus group, etnografické metody výzkumu, obsahová analýza, semiotická analýza) - identifikovat vhodné možnosti aplikace těchto metod - aplikovat tyto metody na vlastní výzkumný problém - volit vhodnou kombinaci několika vybraných metod pro řešení vlastního výzkumného problému - realizovat vlastní výzkum ve kterém uplatní vhodnou kombinaci několika vybraných metod - prezentovat výsledky vlastního výzkumu v odborné studii, tj. jsou schopni: - formulovat výzkumné otázky a hypotézy - zdůvodnit teoreticky své hypotézy - prezentovat podstatné výsledky pro zhodnocení platnosti hypotéz - zhodnotit platnost svých hypotéz - formulovat jasné závěry
Vyučovací metody
Přednáška s diskusí,
Seminární výuka (diskusní metody),
Řešení problémů,
Analyticko-kritická práce s textem,
Projektová výuka,
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Diskuse,
Hodnotící metody
Kombinovaná zkouška,
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Průběžné hodnocení,
Výstupní projekt,
Doporučená literatura
  • Berelson, B., Janowitz, M. Reader in Public Opinion and Communication. The Free Press, 1966.
  • Boyd-Barrett, Oliver; Newbold, Chris. Approaches to media : a reader. 1st ed. London : Arnold, 1995. ISBN 0-340-65229-2.
  • Buriánek, J. Sémantický diferenciál jako technika sociologického výzkumu. Sociologický časopis 6/1988. str. 645 - 656, 1988.
  • Fiske, John. Introduction to communication studies. 2nd ed. London : Routledge, 1990. ISBN 0-415-04672-6.
  • Hansen, Anders. Mass communication research methods. Hampshire : PALGRAVE, 1998. ISBN 0-333-61710-X.
  • Jensen, Klaus Bruhn; Jankowski, Nicholas W. A handbook of qualitative methodologies for mass communication research. 1st ed. London : Routledge, 1991. ISBN 0-415-05405-2.
  • Katz, E. Dvoustupňový tok komunikace: nejnovější zpráva o hypotéze. In: Jirák, J., Říchová, B. Politická komunikace a média. Praha, Karolinum, 2000.
  • Klapper, J. The Effects of Mass Communication. Illinois. Glencoe, 1960.
  • Neuendorf, Kimberly A. The content analysis guidebook. Thousand Oaks : Sage Publications, 2002. ISBN 0-7619-1978-3.
  • Noelleová, Elisabeth. Výzkum veřejného mínění : úvod do metod demoskopie. 1. vyd. Praha : Svoboda, 1968.
  • Punch, Keith F. Developing effective research proposals. London : SAGE Publications, 2000. ISBN 0-7619-6356-1.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr