Course: Mixed-method research

« Back
Course title Mixed-method research
Course code KSS/MM
Organizational form of instruction Lecture + Seminar
Level of course Master
Year of study not specified
Semester Summer
Number of ECTS credits 6
Language of instruction Czech
Status of course unspecified
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Bárdy Jiří, Mgr. Ph.D.
  • Ayala Aguado Jiří, prof. PhDr. CSc.
Course content
1. Different ways of combining quantitative and qualitative research methods. 2. Classification of combined research according to Cresswell. 3. Combination of analytical and qualitative methods in communication research. 4. Analytical and qualitative methods used in Marienthal. 5. Narrow conception of mixed methods of data collection and broad conception of combination of qualitative and analytical methods. 6. Combination of analytical and qualitative methods in anthropological research. Whytovo SCS. 7. Cumulative social inquiry - interpretation of R. B. Smith's concept 8. Cumulative social inquiry - interpretation of R. B. Smith's concept 9. Integrated research of I. Loučková 10. Interpretation of selected parts of W.F. Whyta. 11. Methodological discussion of W.F. Whyta: Street Corner Society. 1991 - 1993 12. Cooperation of sociological theory and empirical research on the example of cooperation of R.K. Merton and P.F. Lazarsfelda 13. Summary

Learning activities and teaching methods
Project-based instruction, Task-based study method, Textual studies, Lecture, Seminar, Practicum
  • Graduate study programme term essay (40-50) - 50 hours per semester
  • Presentation preparation (report) (1-10) - 14 hours per semester
  • Preparation for comprehensive test (10-40) - 40 hours per semester
  • Contact hours - 52 hours per semester
prerequisite
Knowledge
The course requires very good knowledge of English, because the most of reading materials is not avaliable in Czech language. The course is intended for MA degree in sociology, and this course anticipates the knowledge of sociological terminology, and sociological methods in extent of the entrance exam.
popsat formování sociologických perspektiv při využívání sociologických metod.
charakterizovat základní poznatky vyplývající z empirických kvalitativních výzkumů.
vyjmenovat a popsat základní vývojové etapy formování kvalitativních metod.
Skills
vytvořit po formální stránce akceptovatelný odborný výstup.
aktivně používat zahraniční databáze odborných časopisů.
samostatně interpretovat poznatky vyplývající z aplikace sociologických metod.
používat adekvátní termíny odpovídající pojmosloví oboru v českém a anglickém jazyce.
learning outcomes
Knowledge
-evaluate various paradigms and methods of data collection -compare strengths and weaknesses of methods of data collection -explain the reasons for multimethod research -illustrate the use of multimethod research
vyložit různé teoretické přístupy a jejich dopad na různé verze smíšeného výzkumu.
charakterizovat různé typy konfliktů mezi metodami výzkumu.
vyjmenovat a charakterizovat klíčové studie využívající smíšeného sběru dat a jejich zpracování.
Skills
klasifikovat různé typy tzv. smíšených způsobů sběru a vyhodnocování dat (mixed-mode research, multi-method research).
samostatně demonstrovat konkrétní konfliktní přístupy při aplikaci jednotlivých přístupů při aplikaci smíšeného sběru dat.
samostatně kriticky zhodnotit vztahy mezi různými paradigmaty sociologického výzkumu.
samostatně zvolit vhodný teoreticko-metodologický přístup při aplikaci smíšeného sběru dat.
teaching methods
Knowledge
Lecture
Seminar
Practicum
Task-based study method
Textual studies
Project-based instruction
assessment methods
Oral exam
Written exam
Test
Individual presentation at a seminar
Seminar work
Continuous assessment
Recommended literature
  • Benson, Rodney a Abigail C. Saguy. Constructing Social Problems in an Age of Globalization: A French-American Comparison. American Sociological Review 70 (2): 233-259, 2005.
  • Brewer, John; Hunter, Albert. Foundations of multimethod research : synthesizing styles. Thousand Oaks : Sage Publications, 2006. ISBN 0-7619-8861-0.
  • Creswell, John W.; Plano Clark, Vicki L. Designing and conducting mixed methods research. Thousand Oaks : SAGE Publications, 2007. ISBN 1-4129-2792-7.
  • Creswell, John W. Research design : qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. Thousand Oaks : SAGE Publications, 2003. ISBN 0-7619-2442-6.
  • Edgell, Penny, Joseph Gerteis a Douglas Hartmann. Atheists as 'Other': Moral Boundaries and Cultural Membership in American Society. American Sociological Review, 72(2): 211-234., 2007.
  • Giordano, Peggy, Monica A. Longmore a Wendy D. Manning. Gender and the Meaning(s) of Adolescent Romantic Relationships: A Focus on Boys. American Sociological Review 71:260-287., 2006.
  • Cherlin, Andrew J., Linda M. Burton, Tera R. Hurt a Diane M. Purvin. The Influence of Physical and Sexual Abuse on Marriage and Cohabitation. American Sociological Review 69 (6): 768-789., 2004.
  • Jacobs, Jerry. Multiple Methods in ASR. Footnotes, Vol. 33, no. 9, 2005.
  • Loučková, Ivana. Směrem k integrovaným strategiím nejen ve výzkumu v sociální práci. Sociologický časopis, Vol. 33, s. 313-328, 2001.
  • Pager, Devah a Quillian, Lincoln. Walking the Talk? What Employers Say Versus What They Do. American Sociological Review 70 (3): 355-380, 2005.
  • Pearce, Lisa D. Integrating Survey and Ethnographic Methods for Systematic Anomalous Case Analysis. Sociological Methodology 32: 103-132, 2002.
  • Schwartz, Barry a Howard Schuman. History, Commemoration, and Belief: Abraham Lincoln in American Memory. American Sociological Review 70(2):183-203., 2005.
  • Somers, Margaret a Fred Block. From Poverty to Perversity: Ideas, Markets, and Institutions over 200 Years of Welfare Debate. American Sociological Review 70(2):260-287, 2005.
  • Tashakkori, Abbas; Teddlie, Charles. Handbook of mixed methods in social & behavioral research. Thousand Oaks : SAGE Publications, 2003. ISBN 0-7619-2073-0.
  • Tashakkori, Abbas; Teddlie, Charles. Mixed methodology : combining qualitative and quantitative approaches. Thousand Oaks : SAGE Publications, 2005. ISBN 0-7619-0071-3.
  • Uzzi, Brian a Ryon Lancaster. Embeddedness and Price Formation in the Corporate Law Market.. American Sociological Review 69 (3): 319-344, 2004.
  • Whyte, W.F. Learning from the Field. A Guide from Experience. London: SAGE, 1984.
  • Whyte,W. F. Street Corner Society. Chicago, Chicago University Press. 4th ed., Chapter 1 and Apendix A, s. 3-51 a 279-325., 1993.
  • Whyte,W.F. Creative Problem Solving in the Field. Walnut Creek: AltaMira Press. s. 9-13, 73-76., 1997.
  • Whyte,W.F. Participant Observer. Ithaca, NY: ILR Press, 1994.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester