|
Vyučující
|
|
|
|
Obsah předmětu
|
1. Co je moderna? 2. Co je postmoderna? - kulturně-společenské "příčiny" postmoderny 3. Hlavní představitelé: Jean-Francois Lyotard. 4. Hlavní představitelé: Michael Foucault 5. Hlavní představitelé: Jean Baudrillard 6. Hlavní představitelé: Jacques Derrida 7. Hlavní představitelé: Giannini Vattimo 8. Hlavní představitelé: Zygmund Bauman 9. Hlavní představitelé:Wolfgang Welsch 10. Hlavní představitelé: Peter Sloterdijk 11. Co plyne z postmoderní situace 12. Co postmoderna rozhodně není
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Výuka podporovaná multimédii, Studium textů, Seminář
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 40 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 30 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 24 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| číst odborné texty v anglickém jazyce. |
| popsat a vysvětlit základní sociologické teorie, |
| charakterizovat základní poznatky vyplývající z empirických výzkumů. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| vytvořit po formální stránce akceptovatelný odborný výstup. |
| aktivně používat zahraniční databáze odborných časopisů. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
| bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| orientovat se v tématech moderní a pozdně moderní teorei společnosti. |
| vyložit teoretické modely v oblasti moderní a pozdně moderní teorii společnosti. |
| kriticky zhodnotit vybrané studie moderní a pozdně moderní teorie společnosti. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| kriticky reflektovat vybrané oblasti z moderní a pozdně moderní teorie společnosti. |
| formulovat a obhájit vlastní argumenty. |
| prezentovat své argumenty v rámci odborné diskuse. |
| analyticky pracovat s odbornými sociologickými texty. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
| bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška s diskusí, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Přednáška s diskusí, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Kombinovaná zkouška, |
| Test, |
| Seminární práce, |
| Individuální prezentace, |
| Průběžné hodnocení, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Kombinovaná zkouška, |
| Seminární práce, |
| Individuální prezentace, |
| Průběžné hodnocení, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Individuální prezentace, |
| Kombinovaná zkouška, |
|
Doporučená literatura
|
-
Bauman, Zygmunt. Úvahy o postmoderní době. Vyd. 2. Praha, 2002. ISBN 80-86429-11-3.
-
Foucault, M. Archeology of knowledge. London, Routledge, 2002.
-
Lyotard, Jean Francois. O postmodernismu : postmoderno vysvětlované dětem : postmoderní situace. 1. vyd. Praha : Filosofia, 1993. ISBN 80-7007-047-1.
-
Sloterdijk, Peter. Procitne Evropa? : myšlenky o programu jedné světové velmoci na sklonku věku její politické absence. Vyd. 1. Olomouc : Votobia, 1994. ISBN 80-7198-095-1.
-
Welsch, Wolfgang. Naše postmoderní moderna. 1. vyd. Praha : Zvon, 1994. ISBN 80-7113-104-0.
|