Vyučující
|
-
Sedlák Miroslav, Mgr. Bc. Ph.D.
-
Jíšová Radmila, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Paradigmata a perspektivy; epistemologie kvalitativního výzkumu 2. Kroky při kvalitativním výzkumu (formulace výzkumné otázky, přehled literatury, výzkumný projekt apod.) 3. Etnografie 4. Grounded theory 5. Kvalitativní případové studie a další přístupy (konverzační analýza, diskurzivní analýza apod.) 6. Zúčastněné pozorování 7. Kvalitativní interview (etnografické, polostrukturované apod.) 8. Narativní přístup a life stories 9. Focus groups 10. Dokumenty v kvalitativním výzkumu (od fieldnotes, deníků a dopisů až ke kronikám) 11. Principy analýzy kvalitativních dat (redukce, expozice a komplikace dat; organizace dat čili jejich kódování) 12. Etické aspekty a pravidla kvalitativního výzkumu (etické kodexy, ochrana informátorů, anonymizace apod.)
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Studium metodou řešení problémů, Samostatná práce studentů, Přednáška, Cvičení
- Kontaktní výuka
- 65 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 40 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 60 hodin za semestr
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 17 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
popsat a vysvětlit základní společenské jevy na úrovni středoškolského učiva. |
popsat formování základních sociálních trendů formujících vývoj společnosti na úrovni středoškolského učiva. |
vyjmenovat a popsat základní vývojové etapy formování západních společností. |
Odborné dovednosti |
---|
vytvořit po formální stránce akceptovatelný odborný výstup. |
aktivně používat zahraniční databáze odborných časopisů. |
samostatně interpretovat poznatky vyplývající z aplikace sociologických metod. |
používat adekvátní termíny odpovídající pojmosloví oboru v českém a anglickém jazyce. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
rozlišit variabilitu kvalitativních metod. |
charakterizovat různé typy konfliktů mezi kvalitativními metodologickými přístupy. |
vyjmenovat a charakterizovat klíčové studie využívající kvalitativních metod. |
Odborné dovednosti |
---|
klasifikovat různé typy metodologických nuancí při aplikaci kvalitativních metod. |
samostatně demonstrovat konkrétní konfliktní přístupy při aplikaci jednotlivých verzí kvalitativních metod. |
samostatně kriticky zhodnotit kvalitativní metody. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Řešení problémů, |
Samostatná práce studentů, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Řešení problémů, |
Samostatná práce studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Samostatná práce studentů, |
Řešení problémů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Průběžné hodnocení, |
Výstupní projekt, |
Odborné dovednosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Výstupní projekt, |
Obecné způsobilosti |
---|
Výstupní projekt, |
Doporučená literatura
|
-
ČSN 01 6910 Úprava písemností psaných strojem nebo zpracovaných textovými editory. Praha : Český normalizační institut, 2002.
-
Atkinson, Paul. Handbook of ethnography. London : SAGE Publications, 2007. ISBN 978-1-4129-4606-3.
-
Bernard, H. R. Handbook of Methods in Cultural Anthropology. Zalnut Creek. Altamira, 1998.
-
Bernard, H. Russell. Research methods in anthropology : qualitative and quantitative approaches. Lanham : Altamira Press, 2006. ISBN 978-0-7591-0869-1.
-
Denzin, Norman K.; Lincoln, Yvonna S. The SAGE handbook of qualitative research. Thousands Oaks : SAGE Publications, 2005. ISBN 0-7619-2757-3.
-
Disman, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost : příručka pro uživatele. Praha : Karolinum, 2000. ISBN 80-246-0139-7.
-
O´REILLY K. Ethnographic methods. New York: Routledge, 2005.
|