Vyučující
|
-
Grosová Andrea Dagmar, prof. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Teorie a ideologie spravedlnosti 2. Spravedlnost a veřejné mínění 3.-4. Metodologické postupy při zdůvodňování spravedlnosti 5. Soudobé typologie 6. Spravedlnost a politika - má dopad na politické chování? 7. Spravedlivé války 8. Je nerovnost spravedlivá? 9. Současný výzkum zkoumání spravedlnosti 10. Spravedlnost a soudobá sociální změna 11.-12. Komunitarismus vs. liberalismus
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Skupinová výuka, Projektová výuka, Výuka podporovaná multimédii, Skupinová konzultace, Studium metodou řešení problémů, Studium textů, Přednáška, Seminář
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 21 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 65 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 40 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
popsat a vysvětlit základní sociologické teorie. |
popsat formování sociologických perspektiv na studium společnosti. |
charakterizovat základní poznatky vyplývající z empirických výzkumů. |
vyjmenovat a popsat základní vývojové etapy formování západních společností |
Odborné dovednosti |
---|
vytvořit po formální stránce akceptovatelný odborný výstup. |
aktivně používat zahraniční databáze odborných časopisů. |
samostatně interpretovat poznatky z různých podoborů sociologie. |
používat adekvátní termíny odpovídající pojmosloví oboru v českém a anglickém jazyce. |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
rozlišit proměny vývoje teorií spravedlnosti. |
vyložit teoretická východiska a metodologické problémy spojené s teoriemi spravedlnosti. |
charakterizovat různé typy konfliktů mezi teoretickými přístupy a konceptualizacemi spravedlnosti a nerovností. |
vyjmenovat a charakterizovat jednotlivé srovnávací výzkumy využívající teoretických konceptualizací při studiu spravedlnosti. |
Odborné dovednosti |
---|
klasifikovat různé typy přístupů k teoriím spravedlnosti. |
samostatně demonstrovat konkrétní konfliktní přístupy v teoriích spravedlnosti. |
samostatně kriticky zhodnotit teorie spravedlnosti. |
samostatně zvolit vhodný teoreticko-metodologický přístup pro analýzu sociálního jevu, jenž bude analyzován optikou některé z teorií spravedlnosti. |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Řešení problémů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Projektová výuka, |
Skupinová výuka, |
Skupinová konzultace, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Řešení problémů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Projektová výuka, |
Skupinová výuka, |
Skupinová konzultace, |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Řešení problémů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Projektová výuka, |
Skupinová výuka, |
Skupinová konzultace, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Výstupní projekt, |
Odborné dovednosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Výstupní projekt, |
Obecné způsobilosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Výstupní projekt, |
Doporučená literatura
|
-
Gray, John. Dvě tváře liberalismu. 1. vyd. Praha : Mladá fronta, 2004. ISBN 80-204-0992-0.
-
Hanley, Eric a Petr Matějů, Klára Vlachová, Jindřich Krejčí. The Making of Post-Communist Elites in Eastern Europe. Sociologický ústav AV ČR (Praha). Working Papers of the Project Social Trends, 1998.
-
Kersting, W. Kritik der Gleichheit. Über die Grenzen der Gerechtigkeit und Moral.
-
Kymlicka, W. Politische philosophie. Frankfurt, 1992.
-
Matějů, Petr,; Straková, Jana. (Ne)rovné šance na vzdělání : vzdělanostní nerovnosti v České republice. Praha : Academia, 2006. ISBN 80-200-1400-4.
-
Matějů, Petr; Večerník, Jiří. Zpráva o vývoji české společnosti 1989-1998. Praha : Academia, 1998. ISBN 80-200-0765-2.
-
Matějů, Petr; Vlachová, Klára. Nerovnost, spravedlnost, politika : Česká republika 1991-1998. Vyd. 1. Praha : Sociologické nakladatelství, 2000. ISBN 80-85850-82-6.
-
Rawls, John; Krejčí, Oskar. Teorie spravedlnosti. Praha : Victoria Publishing, 1995. ISBN 80-85605-89-9.
-
Reese-Schäfer, W. Was ist Kommunitarismus?. Frankfurt am Main, 1995.
-
Walzer, M. Spheres of justice: a defense of pluralism and equality. Oxford, 1985.
|