Vyučující
|
-
Bárdy Jiří, Mgr. Ph.D.
-
Douša Miloslav, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod, představení kurzu a podmínek zakončení 2.-3. Teorie a metoda v moderní sociologii - současná paradigmatická struktura 4. Základní otázky metodologie vědy 5. Princip komplementarity 6. Předvídání v sociologických teoriích 7. Jazyk empirického výzkumu 8. Operacionalizace a její problémy - tři typy kritiky operacionalismu 9. Problémy v kvantitativních přístupech 10. Problémy v kvalitativních přístupech 11.-12. Porozumění a interpretace - hermeneutika 13. Hodnotící vs. nehodnotící přístup
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Studium textů, Seminář
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 26 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 34 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 40 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 30 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
vyjmenovat databáze odborných zahraničních časopisů |
popsat termíny odpovídající pojmosloví oboru v českém a anglickém jazyce |
Odborné dovednosti |
---|
vytvořit po formální stránce akceptovatelný odborný výstup |
aktivně používat zahraniční databáze odborných časopisů |
používat adekvátní termíny odpovídající pojmosloví oboru v českém a anglickém jazyce |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
popsat koncepty a teoretická zdůvodnění vztahující se k problematice využívání a aplikaci metodologických postupů v sociologii. |
Odborné dovednosti |
---|
zapamatovat, identifikovat, rozlišit a vysvětlit základní pojmy, koncepty a teoretická zdůvodnění vztahující se k problematice využívání a aplikaci metodologických postupů v sociologii. |
typologizovat hlavní myšlenkové pozice, a aby dokázal mezi nimi rozlišit, případně rozpoznat jejich vnitřní rozpory. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Písemná zkouška, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Písemná zkouška, |
Průběžné hodnocení, |
Obecné způsobilosti |
---|
Písemná zkouška, |
Průběžné hodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
Berger, P. Pozvání do sociologie. Praha, 1992.
-
Berger, Peter; Luckmann, Thomas. Sociální konstrukce reality: pojednání o sociologii vědění. Brno : Centrum pro studium demokracie a kultury. 1999..
-
Bernard, H. R. Research Methods in Anthropology. Qualitative and Quantitative Approaches. Oxford, Altamira Press, 1999.
-
Disman, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha Nakladatelství Karolinum, 2002.
-
Fay, Brian. Současná filosofie sociálních věd : multikulturní přístup. Vyd. 1. Praha : Sociologické nakladatelství, 2002. ISBN 80-86429-10-5.
-
Hubík, Stanislav. Sociologie vědění : základní koncepce a paradigmata. 1. vyd. Praha : Sociologické nakladatelství, 1999. ISBN 80-85850-58-3.
-
Keller, Jan. Dvanáct omylů sociologie. Praha, 1995. ISBN 80-85850-09-5.
-
Petrusek, Miloslav. Teorie a metoda v moderní sociologii. Praha : Karolinum, 1993. ISBN 80-7066-799-0.
-
Popper, Karl Raimund. Logika vědeckého zkoumání. 1. vyd. Praha : Oikoymenh, 1997. ISBN 80-86005-45-3.
-
Winch, Peter. Idea sociální vědy a její vztah k filosofii. Brno : Centrum pro studium demokracie a kultury, 2004. ISBN 80-7325-035-7.
|