Vyučující
|
-
Grosová Andrea Dagmar, prof. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
- nehodnotící a angažovaná sociologie - problémově orientovaný přístup v sociologii (rodina, domácí násilí, sociální deviace, stárnutí populace) - otázka volby výzkumného problému ve společenských a politických souvislostech - otázka uspořádání výzkumu - jak zvolit ten správný výzkumný design - téma kombinace výzkumných metod
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Prezentace práce studentů, Studium metodou řešení problémů, Studium textů, Seminář
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 40 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 21 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
číst texty v anglickém jazyce |
popsat a vysvětlit základní sociologické teorie. |
Odborné dovednosti |
---|
vytvořit po formální stránce akceptovatelný odborný výstup. |
aktivně používat zahraniční databáze odborných časopisů. |
používat adekvátní termíny odpovídající pojmosloví oboru v českém a anglickém jazyce. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
rozlišit výhody a úskalí kombinace různých metodologií. |
používat kritické čtení empirických studií a identifikovat jejich silné a slabé stránky. |
diskutovat možné přínosy zvolených empirických studií pro rozvoj sociologického poznání. |
diskutovat nad možnými politickými a společenskými dopady zvolených sociologických studií. |
Odborné dovednosti |
---|
identifikovat motivaci k volbě daného výzkumného problému. |
zasadit zvolenou metodologii do kontextu širších odborných debat i společenských okolností . |
kriticky zhodnotit správnost výzkumného designu zvolených empirických studií . |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Prezentace práce studentů, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Obecné způsobilosti |
---|
Řešení problémů, |
Prezentace práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Individuální prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
Calhoun, Craig. Contemporary sociological theory. Oxford : Blackwell, 2002. ISBN 0-631-21350-3.
-
Elliott, Anthony; Ray, Larry J. Key contemporary social theorists. Malden : Blackwell Publishers, 2003. ISBN 0-631-21972-2.
-
Garner, Roberta. Social theory. volume II, power and identity in the global era, a reader. Peterborough, Broadview Press, 2004. ISBN 1-55111-664-2.
-
Lemert, Charles. Social theory : the multicultural and classic readings. Boulder : Westview Press, 2004. ISBN 0-8133-4217-1.
-
Newman, David M. Sociology : exploring the architecture of everyday life. 5th ed. Thousand Oaks : Pine Forge Press, 2004. ISBN 0-7619-8826-2.
-
Ritzer, George; Goodman, Douglas J. Sociological theory. Boston : McGraw-Hill, 2003. ISBN 007-123267-2.
-
Šubrt, Jiří. Postavy a problémy soudobé teoretické sociologie : sociologické teorie druhé poloviny 20. století. Vyd. 1. Praha : ISV nakladatelství, 2001. ISBN 80-85866-77-3.
-
Treibel, Annette. Einführung in soziologische Theorien der Gegenwart. 6. Aufl. Wiesbaden VS Verlag für Sozialwissenschaften Wiesbaden, 2004. ISBN 3-8252-8070-5.
|