|
Lecturer(s)
|
-
Šmahel Daniel, PhDr. Mgr. Ph.D.
-
Polívka Matěj, prof. PhDr. CSc.
-
Blažek Jaroslav, Mgr. Ph.D.
-
Kutzendörferová Alice, Mgr. Ph.D.
-
Mach Ludmila, Mgr. Ph.D.
|
|
Course content
|
- social stratification -sociology and sexuality - sociology of education and schools - economical sociology: work, labor market and economic life - sociology of family - sociology of religion - "race" and ethnicity - modernization and social change - globalization and life in contemporary society - sociology of media, communication and language - sociology of the body, health and illness
|
|
Learning activities and teaching methods
|
Textual studies, Lecture, Seminar
- Contact hours
- 39 hours per semester
- Presentation preparation (report) (1-10)
- 10 hours per semester
- Preparation for an examination (30-60)
- 55 hours per semester
|
| prerequisite |
|---|
| Knowledge |
|---|
| popsat a vysvětlit základní oborové sociologie |
| charakterizovat základní poznatky vyplývající z empirických výzkumů v jednotlivých oborových sociologiích |
| popsat formování oborových sociologií |
| vysvětlit rozdíly mezi klíčovými sociologickými subdisciplínami |
| na základní úrovni charakterizovat pojmy, jimiž jsou jednotlivé oborové disciplíny charakteristické |
| Skills |
|---|
| vytvořit po formální stránce akceptovatelný odborný výstup |
| aktivně používat zahraniční databáze odborných časopisů |
| na základní úrovni analyzovat jevy spojené s jednotlivými sociologickými subdisciplínami |
| samostatně interpretovat poznatky z různých podoborů sociologie |
| používat adekvátní termíny odpovídající pojmosloví oboru v českém a anglickém jazyce |
| learning outcomes |
|---|
| Knowledge |
|---|
| vymezit proměny definice pojmů rodina, společnost, příbuzenství, vzdělání, organizace, byrokracie atd |
| vysvětlit metodologické odlišnosti a rozliší předměty zájmů, jimiž disponují jednotlivé oborové sociologie |
| charakterizovat různé typy metodologických konfliktů mezi sociologickými subdisciplínami |
| Skills |
|---|
| klasifikovat různé typy teoretických paradigmat vysvětlujících sociologické perspektivy nezbytné pro studium společnosti |
| samostatně demonstrovat konkrétní konfliktní přístupy mezi jednotlivými sociologickými subdisciplínami |
| samostatně zvolit vhodný teoreticko-metodologický přístup pro analýzu moderních společností optikou jedné z oborových sociologií |
| teaching methods |
|---|
| Knowledge |
|---|
| Lecture |
| Seminar |
| Textual studies |
| assessment methods |
|---|
| Continuous assessment |
| Combined exam |
|
Recommended literature
|
-
Bauman, Zygmunt; May, Tim. Myslet sociologicky : netradiční uvedení do sociologie. V tomto překladu přeprac. originálu vyd. 1. Praha : Sociologické nakladatelství, 2004. ISBN 80-86429-28-8.
-
Berger, Peter Ludwig. Pozvání do sociologie : humanistická perspektiva. 2. vyd., v nakladatelství Barrister&Principal 1. vyd. Brno : Barrister&Principal, 2003. ISBN 80-85947-90-0.
-
Giddens, Anthony. Sociologie. Praha : Argo, 1999. ISBN 80-7203-124-4.
-
Macionis, John J.; Benokraitis, Nijole V. Seeing ourselves : classic, contemporary, and cross-cultural readings in sociology ; edited by John J.Macionis, Nijole V.Benokraitis. 3rd ed. Englewood Cliffs : Prentice Hall, 1995. ISBN 0-13-101130-8.
-
Newman, David M. Sociology : exploring the architecture of everyday life. 5th ed. Thousand Oaks : Pine Forge Press, 2004. ISBN 0-7619-8826-2.
|