Vyučující
|
-
Jíšová Radmila, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
- dimenze sociální a ekonomické nerovnosti - měření třídního postavení - sociální mobilita - gender, rasa, etnikum - teorie elity - komparativní výzkum nerovností
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, Přednáška s diskusí, Skupinová výuka, Studium textů, Přednáška, Seminář
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 40 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 25 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
studenti mají schopnost číst anglicky KSS/AOS (nebo ekvivalent) KSS/ZS1 (nebo ekvivalent) |
Výsledky učení |
---|
popsat základní dimenze nerovností popsat procesy generující nerovnosti charakterizovat základní metodologické nástroje výzkumu nerovností srovnat základní teoretická východiska výzkumu nerovností zhodnotit budoucí vývoj sociálních struktur |
Vyučovací metody |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Skupinová výuka, |
Hodnotící metody |
---|
Písemná zkouška, |
Test, |
Seminární práce, |
Doporučená literatura
|
-
Grusky, David B. Social stratification : class, race, and gender in sociological perspective. Boulder : Westview Press, 2001. ISBN 0-8133-6654-2.
-
Katrňák, Tomáš. Třídní analýza a sociální mobilita. Brno : Centrum pro studium demokracie a kultury, 2005. ISBN 80-7325-067-5.
-
Keller, Jan. Tři sociální světy. Praha, 2010.
-
Kerbo, Harold R. Social stratification and inequality : class conflict in historical, comparative, and global perspective. 6th ed. New York : McGraw-Hill, 2006. ISBN 0-07-299769-9.
-
Šanderová, Jadwiga. Sociální stratifikace : problém, vybrané teorie, výzkum. Praha : Karolinum, 2000. ISBN 80-246-0025-0.
-
Šanderová, Jadwiga; Šmídová, Olga. Sociální konstrukce nerovností pod kvalitativní lupou. Vyd. 1. Praha : Sociologické nakladatelství, 2009. ISBN 978-80-7419-015-5.
|