Předmět: Sociologie rozvoje

« Zpět
Název předmětu Sociologie rozvoje
Kód předmětu KSS/SROA
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 8
Vyučovací jazyk Angličtina
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kowalska Vladislava, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. co je to rozvoj 2. modernizační přístup a chudoba 3. sociální a kulturní překážky rozvoje 4. rozvoj a strukturální závislost 5. rozvoj a odpovědi na změnu 6. problémy plánované sociální změny 7. rozvoj a globalizace 8. rozvoj, gender a lidská práva 9. rozvoj a životní prostředí 10. rozvoj a humanitární pomoc 11. rozvoj, transformace a střední Evropa 12. přehodnocení rozvoje

Studijní aktivity a metody výuky
Projektová výuka, Prezentace práce studentů, Studium textů, Přednáška, Seminář
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 40 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 40 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 26 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 52 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 40 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
číst v anglickém jazyce.
popsat a vysvětlit základní sociologické metody a teorie.
Odborné dovednosti
vytvořit po formální stránce akceptovatelný odborný výstup.
aktivně používat zahraniční databáze odborných časopisů.
používat adekvátní termíny odpovídající pojmosloví oboru v českém a anglickém jazyce.
Obecné způsobilosti
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části,
bc. studium: rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění,
Výsledky učení
Odborné znalosti
vyjmenovat určující postoje a teoretická východiska.
popsat souvislosti mezi regionálním rozvojem a modernizačním přístupem.
vysvětlit základní pojmy, teorie a koncepty.
pochopit kontextuální a institucionální předpoklady rozvoje.
porozumět souvislosti mezi problematikou regionálního rozvoje a sociální změny v současné společnosti.
Odborné dovednosti
sestavit a následně typologizovat hlavní myšlenkové pozice.
rozlišit, případně rozpoznat vnitřní rozpory hlavních myšlenkových pozic.
Obecné způsobilosti
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Seminární výuka (diskusní metody),
Analyticko-kritická práce s textem,
Projektová výuka,
Prezentace práce studentů,
Odborné dovednosti
Analyticko-kritická práce s textem,
Seminární výuka (diskusní metody),
Projektová výuka,
Prezentace práce studentů,
Obecné způsobilosti
Projektová výuka,
Přednáška založená na výkladu,
Prezentace práce studentů,
Seminární výuka (diskusní metody),
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Kombinovaná zkouška,
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Výstupní projekt,
Odborné dovednosti
Individuální prezentace,
Seminární práce,
Výstupní projekt,
Obecné způsobilosti
Výstupní projekt,
Kombinovaná zkouška,
Individuální prezentace,
Doporučená literatura
  • Escobar, A. Encountering Development. The Making and Unmaking of the Third World. Princenton, 1995.
  • Ferguson, J. The Anti-Politics Machine. "Development", Depolitization, and Bureaucratic Power in Lesotho. London, 1994.
  • Friedmann, J. Cultural and Global Process. London, 1994.
  • Grillo, R. a Stirrat, R., L.(eds.). Discourses of Development. New York, 1997.
  • Long, N. An Inroduction to the Sociology of Rural Development. London, 1977.
  • McMichael, P. Development and social change: a global perspective (sociology for a new century). Pine Forge Press . 1996.. London, 1996.
  • Rahnema, M. a Bawtree, V. The Post-Development Reader. Zed Books, London, 1997.
  • Sachs, W. (ed). The Development Dictionary. A Guide to Knowledge as Power. Zed Books Ltd, London, 1992.
  • Skelton, Tracey; Allen, Tim. Culture and Global Change. 1st pub. London : Routledge, 1999. ISBN 0-415-13917-1.
  • Strasser, H. a Randall,S., C. An Introduction Theories of Social Change. Routledge and Kegan Paul, London, 1981.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr