|
Vyučující
|
|
|
|
Obsah předmětu
|
1. Sdělení podmínek absolvování a cíle kurzu 2. Diskuze hledání východisek tvorby a realizace sociální politiky 3. Reflexe konkrétních příkladů koncepcí sociální politiky 4. Praktické dopady specifických oblastí sociální politiky 5. Význam životní pohody a kvality života v dnešní době 6. Rozbor transformace péče o ohrožené děti a osoby s postižením 7. Praktický nácvik dovedností zkoumání metodou EMACR 8. Praktický nácvik dovedností měření reálných lidských příležitostí 9. Dilemata zkoumání kvality života a lidského rozvoje 10. Diskuze o vývoji současných problémů a trendů sociální politiky 11. Reflexe konkrétních příkladů lokálních sociálních politik 12. Hledání řešení vybraných konkrétních problémů sociální politiky I. 13. Hledání řešení vybraných konkrétních problémů sociální politiky II.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 6 hodin za semestr
- Projekt týmový [20-60 / počet studentů]
- 20 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| popsat a vysvětlit základní pojmy používané v sociálních vědách. |
| znát základní informace o politickém uspořádání České republiky. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| relevantně používat vhodné odborné termíny spojené se sociálními vědami. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
| mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| orientovat se v pojmech a obecné teorii sociální politiky. |
| mít povědomí o formování a realizaci procesů spojených se sociální politikou. |
| porozumět smyslu a účelu sociální politiky v kontextu souvisejících témat. |
| definovat oblasti sociálních politik. |
| mít povědomí o výzkumných metodách zaměřujících se na oblast lidského rozboje a kvality života. |
| mít hlubší porozumění podstatě lokálních i národních sociálních problémů. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| objasnit základní témata pojící se s oblastí sociální politiky a lidského rozvoje |
| uvažovat v souladu s principem a smyslem hodnoty lidského rozvoje, kvality lidského života a životní pohody. |
| analyticky a konstruktivně uvažovat o sociálních problémech a jejich řešení v lokálním i národním měřítku. |
| prezentovat a obhajovat návrh dílčí strategie sociální politiky. |
| navrhnout a realizovat základní výzkum kvality života. |
| kriticky reflektovat témata spojená s oblastí sociální politiky. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
| mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Samostatná práce studentů, |
| Diskuse, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Diskuse, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Průběžné hodnocení, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Individuální prezentace, |
| Průběžné hodnocení, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Průběžné hodnocení, |
|
Doporučená literatura
|
-
Krebs, Vojtěch. Sociální politika. Praha : Wolters Kluwer Česká republika, 2010. ISBN 978-80-7357-585-4.
-
Nussbaum, Martha Craven,; Sen, Amartya Kumar. The Quality of life. Oxford : Clarendon Press, 1993. ISBN 0-19-828797-1.
-
Potůček, Martin. Sociální politika. Praha : Slon, 1995. ISBN 80-85850-01-X.
-
ŘEZÁČ, Karel. Potencialita dětí v náhradní rodinné péči: .. od očekávání k autonomii. Plzeň, 2022. ISBN 978-80-261-1073-6.
-
Sen, Amartya Kumar. Development as freedom / Amartya Sen. New York : Anchor Books, 2000. ISBN 0-385-72027-0.
-
Tomeš, Igor. Obory sociální politiky. Praha : Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-868-5.
|