Předmět: Teorie masové komunikace 1

« Zpět
Název předmětu Teorie masové komunikace 1
Kód předmětu KSS/TMK1Z
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 6
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šebík Anton, PhDr. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. vymezení základních pojmů 2. rozlišení teorie masové komunikace a mediálních studií 3. úvod do sémiotiky 4. úvod do dějin masových médií 5. modely masové komunikace 6. dějiny teorií masové komunikace 7. vybrané teorie masové komunikace 8. přehled funkcí médií ve společnosti 9. přehled teorií účinků masové komunikace 10. modely komunikace. Koncept nových médií. 11. kulturální studia 12. metody výzkumu masové komunikace

Studijní aktivity a metody výuky
Studium metodou řešení problémů, Samostatná práce studentů, Přednáška, Seminář
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 40 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 39 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 37 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 30 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
popsat a vysvětlit základní teorie ve společenských vědách
rozumět základním pojmům sociálních věd
orientovat se v základních paradigmatech sociálních věd
orientovat se v základních metodách společenských věd
Odborné dovednosti
vytvořit po formální stránce akceptovatelný odborný výstup
aktivně používat zahraniční databáze odborných časopisů
používat adekvátní termíny odpovídající pojmosloví oboru v českém a anglickém jazyce
číst odborný text v českém i anglickém jazyce
analyzovat odborný text v českém i anglickém jazycediskutovat o aktuálních společenských problémech
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran,
Výsledky učení
Odborné znalosti
definovat základní pojmy z oblasti teorie masové komunikace.
popsat modely a vybrané teorie masové komunikace.
vyjmenovat základní etapy vývoje médií.
popsat vybrané metody studia masové komunikace.
Odborné dovednosti
srovnat modely masové komunikace.
řešit zadané úkoly pomocí získaných poznatků.
vytvořit časovou osu vývoje teorií masové komunikace.
aplikovat vybrané metody na studium zadaného problému
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Seminární výuka (diskusní metody),
Řešení problémů,
Samostatná práce studentů,
Odborné dovednosti
Přednáška založená na výkladu,
Seminární výuka (diskusní metody),
Řešení problémů,
Samostatná práce studentů,
Obecné způsobilosti
Přednáška založená na výkladu,
Seminární výuka (diskusní metody),
Řešení problémů,
Samostatná práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Písemná zkouška,
Test,
Průběžné hodnocení,
Odborné dovednosti
Písemná zkouška,
Test,
Průběžné hodnocení,
Obecné způsobilosti
Písemná zkouška,
Test,
Průběžné hodnocení,
Doporučená literatura
  • Dílo ve věku své technické reprodukovatelnosti).
  • Benjamin, Walter. Agesilaus Santander : výbor z textů. 1. vyd. Praha : Hermann & synové, 1998.
  • Eco, Umberto. Skeptikové a těšitelé. Praha : Svoboda, 1995. ISBN 80-205-0472-9.
  • Giddens, Anthony. Sociologie. Praha : Argo, 1999. ISBN 80-7203-124-4.
  • Hanson, Ralph E. Mass communication : living in a media world. 2nd ed. Washington : CQ Press, 2008. ISBN 978-0-87289-484-6.
  • Jensen, Klaus Bruhn; Jankowski, Nicholas W. A handbook of qualitative methodologies for mass communication research. 1st ed. London : Routledge, 1991. ISBN 0-415-05405-2.
  • McLuhan, Marshall. Jak rozumět médiím : extenze člověka. 2., rev. vyd. Praha : Mladá fronta, 2011. ISBN 978-80-204-2409-9.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr