Předmět: Sociologie politické komunikace

« Zpět
Název předmětu Sociologie politické komunikace
Kód předmětu KSS/TPKY
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 6
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šebík Anton, PhDr. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. vztah: společnost - politický systém - média 2. funkce politické komunikace ve společnosti 3. veřejná sféra, její kritiky a možná řešení 4. typologie systémů politické komunikace 5. moc 6. mediace vs. medializace 7. framing a packaging 8. ideologie a hegemonie 9. diskurz 10. amerikanizace/profesionalizace politických kampaní 11. spin doctoring 12. aesteticisation a dealignment

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s diskusí, Diskuse, Dialogická výuka, Prezentace práce studentů, Studium metodou řešení problémů, Samostatná práce studentů, Seminář
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 40 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 39 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 37 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 30 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
studenti musí být schopni číst anglicky a znají základy teorie masové komunikace
Výsledky učení
po absolvování kurzu by měli být studenti schopni kritické reflexe role médií ve společnosti, především v politických procesech a mediálního jednání politických subjektů. Studenti jsou schopni: - definovat možné vztahy mezi společností, politikou a médii - vyjmenovat funkce politické komunikace ve společnosti - analyzovat konkrétní příklady a identifikovat v nich tyto funkce - popsat vybrané teorie politické komunikace (amerikanizace/profesionalizace politických kampaní, spin doctoring, aesteticisation a dealignment) - charakterizovat klíčové koncepty mediálních studií (moc, mediace vs. medializace, framing a packaging, ideologie a hegemonie, diskurz) - identifikovat vhodné možnosti aplikace těchto teorií a konceptů - aplikovat tyto teorie a koncepty na vlastní výzkumný problém - definovat různá pojetí tzv. "veřejné sféry" - vyložit kritiky jejího stávajícího stavu - definovat typy existujících systémů politické komunikace
Vyučovací metody
Přednáška s diskusí,
Seminární výuka (diskusní metody),
Řešení problémů,
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Diskuse,
Hodnotící metody
Písemná zkouška,
Test,
Individuální prezentace,
Seminární práce,
Doporučená literatura
  • Cammaerts, B., Carpentier, N. (eds.). Reclaiming the Media. Communication Rights and Democratic Media Roles. Bristol: Intellect Books, 2007.
  • Iyengar, Shanto. Is anyone responsible? : how television frames political issues. Chicago : The University of Chicago Press, 1991. ISBN 0-226-38855-7.
  • Iyengar, Shanto; Reeves, Richard. Do the media govern? : politicians, voters, and reporters in America. Thousand Oaks : Sage Publications, 1997. ISBN 0-8039-5606-1.
  • Louw, E. The Media and political process. London : Sage Publications, 2005.
  • Lukes, Steven. Power : a radical view. Houndmills : Palgrave Macmillan, 2005. ISBN 0-333-42092-6.
  • McNair, Brian. An introduction to political communication. New Yor : Routledge, 2007. ISBN 978-0-415-41069-4.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr