Předmět: Teorie sociální stratifikace

« Zpět
Název předmětu Teorie sociální stratifikace
Kód předmětu KSS/TSS
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 6
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Grosová Andrea Dagmar, prof. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1.-2. Zaměstnání, třídy, prestiž a socioekonomický status 3. Mezigenerační mobilita 4. Proces dosahování statusu 5.-6. Vzdělání, sociální procesy ovlivňující dosažené vzdělání 7. Ekonomické nerovnosti a chudoba 8.-9. Rodina a sociální stratifikace: rodinné prostředí a procesy, homogamie 10. Prostorové aspekty stratifikace 11.-12. Stratifikace a zdraví 13. Globální nerovnosti

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s aktivizací, Přednáška s diskusí, Studium textů, Přednáška, Seminář
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 65 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 31 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 50 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
popsat a vysvětlit základní sociologické teorie.
popsat formování sociologických perspektiv na studium společnosti.
charakterizovat základní poznatky vyplývající z empirických výzkumů.
vyjmenovat a popsat základní vývojové etapy formování západních společností
Odborné dovednosti
vytvořit po formální stránce akceptovatelný odborný výstup.
aktivně používat zahraniční databáze odborných časopisů.
samostatně interpretovat poznatky z různých podoborů sociologie.
používat adekvátní termíny odpovídající pojmosloví oboru v českém a anglickém jazyce.
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran,
Výsledky učení
Odborné znalosti
rozlišit proměny definice pojmu statusu a tříd.
vyložit teorie nerovností, stratifikační modely sociálních struktur a sociální mobility.
charakterizovat různé typy konfliktů mezi teoriemi nerovností a stratifikačními modely.
vyjmenovat a charakterizovat jednotlivé srovnávací výzkumy zaměřené na transformaci sociálních nerovností v moderních západních společnostech.
Odborné dovednosti
klasifikovat různé typy stratifikačních modelů sociálních struktur a sociální mobility na makro a mikro úrovni.
samostatně demonstrovat konkrétní konfliktní přístupy v teoriích a empirických poznatcích při studiu nerovností.
samostatně kriticky zhodnotit teorie sociálních nerovností.
samostatně zvolit vhodný teoreticko-metodologický přístup pro analýzu sociálních nerovností a analyzovat vhodnost použitých stratifikačních modelů.
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s diskusí,
Přednáška s aktivizací studentů,
Seminární výuka (diskusní metody),
Analyticko-kritická práce s textem,
Odborné dovednosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s diskusí,
Přednáška s aktivizací studentů,
Seminární výuka (diskusní metody),
Analyticko-kritická práce s textem,
Obecné způsobilosti
Přednáška s diskusí,
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s aktivizací studentů,
Seminární výuka (diskusní metody),
Analyticko-kritická práce s textem,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Průběžné hodnocení,
Výstupní projekt,
Odborné dovednosti
Test,
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Průběžné hodnocení,
Výstupní projekt,
Obecné způsobilosti
Test,
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Průběžné hodnocení,
Výstupní projekt,
Doporučená literatura
  • Biblarz, Timothy J. a Adrian E. Raftery. Family Structure, Educational Attainment, and Socioeconomic Success: Rethinking the 'Pathology of Matriarchy. 1999. American Journal of Sociology 105: 321-65..
  • Blossfeld, Hans-Peter; Mills, Melinda; Bernardi, Fabrizio. Globalization, uncertainty, and men's careers : an international comparison. Cheltenham : Edward Elgar, 2006. ISBN 1-84542-728-9.
  • Breen, Richard , Jan O. Jonsson. Explaining Change in Social Fluidity: Educational Equalization and Educational Expansion in Twentieth-Century Sweden.. American Journal of Sociology 112: 1775-1810, 2007.
  • Breen, Richard a Jan O. Johnson. Analyzing Educational Careers: A Multinomial Transition Model. American Sociological Review. 65: 754-72, 2000.
  • Breen, Richard, John H. Goldthorpe. Explaining Educational Differentials. Towards a Formal Rational Action Theory. 1997. Rationality and Society, 9, 275-305..
  • Breen, Richard. Social mobility in Europe. Oxford ; Oxford University Press, 2004. ISBN 0-19-925845-7.
  • Conley, Dalton; Bennett, Neil G.; Strully, Kate W. The starting gate : birth weight and life chances. Berkeley : University of California Press, 2003. ISBN 0-520-23955-5.
  • Conley, Dalton. The pecking order : which siblings succeed and why. New York : Pantheon Books, 2004. ISBN 0-375-42174-2.
  • Duncan, Otis Dudley (eds.). Methodological Issues in the Analysis of Social Mobility. Pp. 51-97 in N. J. Smelser and S. M. Lipset (eds.), Social Structure and Mobility in Economic Development. Chicago: Aldine. 1966..
  • Erikson, Robert, John H. Goldthorpe. The Constant Flux: A Study of Class Mobility in Industrial Societies. Oxford: Clarendon Press. Ch. 4 [pp. 114-40], "Social Fluidity within Class Structures: Modelling the FJH Hypothesis." 1992..
  • Evans, Geoffrey. Testing the Validity of the Goldthorpe Class Scheme. 1992. European Sociological Review 8:211-32..
  • Featherman, David L., Robert M. Hauser. Opportunity and Change. 1978. New York: Academic Press..
  • Ganzeboom, Harry B. G., Donald J. Treiman a Wout C. Ultee. Comparative Intergenerational Stratification Research: Three Generations and Beyond. 1991. Annual Review of Sociology 17: 277-302..
  • Ganzeboom, Harry B. G., Donald J. Treiman. Internationally Comparable Measures of Occupational Status for the 1988 International Standard Classification of Occupations. 1996. Social Science Research 25:201-39..
  • Goldthorpe, John H. On Sociology. Vol. 1, Critique and program. Stanford : Stanford University Press, 2007. ISBN 0-8047-4998-1.
  • Goldthorpe, John H. On Sociology. vol. 2, Illustration and Retrospect. Stanford: Stanford University Press, 2007. ISBN 978-0-8047-5000-9.
  • Hauser, Robert M., John Robert Warren. Socioeconomic Indexes for Occupations: A Review, Update, and Critique. Pp. 177-298 in Sociological Methodology 1997, Adrian E. Raftery (ed.). Washington DC: The American Sociological Association..
  • Hout, Michael a Thomas A. DiPrete. RC28's Contribution to Knowledge: An Assessment and an Agenda for the Future. 2006. Research in Social Stratification and Mobility 24: 1-20..
  • Hout, Michael. More Universalism, Less Structural Mobility: the American Occupational Structure in the 1980s. 1988. American Journal Of Sociology 93:1358-1400..
  • Hout, Michael. Status, Autonomy, and Training in Occupational Mobility. 1984. American Journal Of Sociology 89:1379-409..
  • Jonsson Jan, Richard Breen. Inequality of Opportunity in Comparative Perspective: Recent Research on Educational Attainment and Social Mobility. 2005. Annual Review of Sociology 31: 223-43..
  • Lareau, Annette. Unequal childhoods : class, race, and family life. Berkeley : University of California Press, 2003. ISBN 0-520-23950-4.
  • Lucas, Samuel. Effectively Maintained Inequality: Education Transitions, Track Mobility, and Social Background Effects. 2001. American Journal of Sociology 106: 1642-90..
  • Manski, Charles F.; Wise, David A. College choice in America. Cambridge : Harvard University Press, 1983. ISBN 0-674-14125-3.
  • Mare, R. D. a H.-C. Chang. Family Attainment Norms and Educational Stratification in the United States and Taiwan: The Effects of Parents' School Transitions. 1989. American Journal of Sociology 94: 1146-1183..
  • Mare, Robert D. Change and Stability in Educational Stratification. 2000. American Sociological Review. 65: 754-72..
  • Mayer, Susan E. How Did the Increase in Economic Inequality between 1970 and 1990 Affect Children's Educational Attainment. 2001. American Journal of Sociology 107: 1-33..
  • McLanahan, Sara. Family Structure and the Reproduction of Poverty. American Journal of Sociology 90: 873-901, 1985.
  • McLanahan, Sara; Sandefur, Gary D. Growing up with a single parent : what hurts, what helps. Cambridge : Harvard University Press, 1996. ISBN 0-674-36408-2.
  • Morgan, Stephen L. On the edge of commitment : educational attainment and race in the United States. Stanford : Stanford University Press, 2005. ISBN 0-8047-4419-X.
  • Müller, Walter,; Shavit, Yossi. From school to work : a comparative study of educational qualifications and occupational destinations. Oxford : Oxford University Press, 1998. ISBN 0-19-829322-4.
  • Musick, K. a R. D. Mare. Family Structure, Intergenerational Mobility, and the Reproduction of Poverty: Evidence for Increasing Polarization?. Demography 41: 629-48, 2004.
  • Nakao, Keiko, Judith Treas. Updating Occupational Prestige and Socioeconomic Scores: How the New Measures Measure Up." Pp. 1-72 in Sociological Methodology 1994, edited by Peter V. Marsden. Oxford, Blackwell..
  • Sewell, William H., Robert M. Hauser. Education, Occupation, and Earnings: Achievement in the Early Career. New York: Academic Press. 1975..
  • Shavit, Yossi a Jennifer L. Pierce. Sibship Size and Educational Attainment in Nuclear and Extended Families. American Sociological Review 56: 321-30, 1991.
  • Sorensen, Jesper B., David B. Grusky. The Structure of Career Mobility in Microscopic Perspective. Pp. 83-114 in J. N. Baron, D. B. Grusky, D. J. Treiman (eds.) Social Differentiation and Social Inequality: Essays in Honor of John C. Pock. Boulder, CO: Westview Press. 1996..
  • Treiman, Donald J. a Harry B. G. Ganzeboom (eds.). The Fourth Generation of Comparative Stratification Research. Pp. 122-150 in Stella R. Quah a Arnaud Sales (eds.) The International Handbook of Sociology. London: Sage. 2000..
  • Treiman, Donald J. Occupational Prestige in Comparative Perspective. 1977. New York: Academic Press. Kap. 1 [pp. 1-24], "The Division of Labor and Occupational Stratification"); Kap. 5 [pp. 103-28], "Explaining the World Wide Similarity in Prestige Hierarchies.".
  • Warren, John Robert a Robert M. Hauser. Social Stratification across Three Generations: New Evidence from the Wisconsin Longitudinal Study. American Sociological Review 62: 561-72, 1997.
  • Weeden, Kim A. Why Do Some Occupations Pay More than Others? Social Closure and Earnings Inequality in the United States.. American Journal of Sociology 108: 55-101, 2002.
  • Winship, C., R. D. Mare a C. Winship. The Paradox of Lessening Racial Inequality and Joblessness among Black Youth: Enrollment, Enlistment, and Employment, 1964-1981. American Sociological Review 49: 39-55, 1984.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr