Předmět: Úvod do supervize

« Zpět
Název předmětu Úvod do supervize
Kód předmětu KSS/US
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Sedlák Miroslav, Mgr. Bc. Ph.D.
  • Chabrová Václava, Ing. Mgr.
  • Milt Aleš, Mgr. et Mgr.
Obsah předmětu
1. Vymezení supervize. Definice a pojetí supervize podle různých autorů. 2. Vývoj supervise v ČR. 3. Legislativní ukotvení supervize. 4. Základní pojmy v supervizi 5. Rizika a hranice supervize. Etické principy supervize. 6. Supervizor (vzdělání, osobnostní kvality, dovednosti) 7. Supervidovaní a tým (nároky supervize) 8. Supervize týmu (týmové role, skupinová dynamika) 9. Supervize v organizaci 10. Supervizní techniky (Balintovská skupina, modelování, hraní rolí, kreslení map, práce s tělem) 11. Fáze procesu supervize I (vyjednávání, kontrakt) 12. Fáze procesu supervize II (konkrétní průběh supervize, vyhodnocování, uzavírání) 13. Spirituální témata v supervizi.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 40 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 52 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 20 hodin za semestr
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 18 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
popsat strukturu osobnosti z pohledu teorií psychologie.
charakterizovat sociální komunikaci. Přiřadit projevy osobnosti do jednotlivých vlastností osobnosti z pohledu psychologických koncepcí.
posoudit přínos jednotlivých metod a forem v poradenském procesu.
vysvětlit metody a postupy využívané v pomáhajících profesích.
Odborné dovednosti
rozpoznat efektivní sociální komunikaci.
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje,
Výsledky učení
Odborné znalosti
vysvětlit, co je supervize.
vysvětlit smysl, cíl a základní prvky supervize.
popsat etický kodex supervize.
vysvětlit význam supervize jako součásti profese sociální práce.
popsat způsob vyjednávání supervize.
popsat možnosti a rizika supervize.
Odborné dovednosti
spolupracovat při vytváření supervizního kontraktu.
formulovat vlastní cíle pod vedením supervizora či supervizorky.
pracovat pod vedením supervizora/ky.
aktivně spolupracovat v supervizní skupině.
nalézat témata pro supervizi.
využívat supervizi pro (sebe-)reflexi a (sebe-)hodnocení a jako nástroj pro svůj profesní a osobní růst.
využívat supervizi pro vyrovnávání se s náročnými situacemi v praxi.
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s diskusí,
Analyticko-kritická práce s textem,
Samostudium,
Řešení problémů,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Demonstrace dovedností,
Diskuse,
Samostatná práce studentů,
Obecné způsobilosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s diskusí,
Samostudium,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Seminární práce,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Seminární práce,
Obecné způsobilosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Test,
Doporučená literatura
  • BAŠTECKÁ, B., ČERMÁKOVÁ, V., KINKOR, M. Týmová supervize. Praha, 2016. ISBN 978-80-262-0940-9.
  • BELARDI, N. Supervision: Grundlagen, Techniken, Perspektiven. München, 2005. ISBN 80-7044-698-8.
  • BROŽOVÁ-DOUBKOVÁ, A. Odborná praxe a supervize.. Liberec, 2010. ISBN 978-80-7372-687-4.
  • Havrdová Z. Kompetence v praxi sociální práce. Praha, Osmium, 1999.
  • Havrdová, Zuzana; Hajný, Martin. Praktická supervize : průvodce supervizí pro začínající supervizory, manažery a příjemce supervize. Praha : Galén, 2008. ISBN 978-80-7262-532-1.
  • Hawkins, Peter; Shohet, Robin. Supervize v pomáhajících profesích. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-715-9.
  • JEKLOVÁ, M., REITMAYEROVÁ,E. Interní supervize.. Praha, 2007. ISBN 978-80-86991-06-1.
  • KADUSHIN, A, HARKNESS, D. Supervision in Social Work. New York, 2002. ISBN 0-231-12094-.
  • KALINA, K., ŠIMEK, A. Supervize-kazuistiky. Praha, 2004. ISBN 80-7254-496-9.
  • Matoušek, Oldřich. Strategie a postupy v sociální práci. Praha: Portál, 2022. ISBN 978-80-262-1952-1.
  • MICHKOVÁ, A. Supervize. České Budějovice, 2008. ISBN 978-80-7394-145-1.
  • POTMĚŠILOVÁ, P. Supervize v podmínkách speciálního vzdělávání. Olomouc, 2014. ISBN 978-80-244-4127-6.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr