Vyučující
|
-
Sedlák Miroslav, Mgr. Bc. Ph.D.
-
Chabrová Václava, Ing. Mgr.
-
Milt Aleš, Mgr. et Mgr.
|
Obsah předmětu
|
1. Vymezení supervize. Definice a pojetí supervize podle různých autorů. 2. Vývoj supervise v ČR. 3. Legislativní ukotvení supervize. 4. Základní pojmy v supervizi 5. Rizika a hranice supervize. Etické principy supervize. 6. Supervizor (vzdělání, osobnostní kvality, dovednosti) 7. Supervidovaní a tým (nároky supervize) 8. Supervize týmu (týmové role, skupinová dynamika) 9. Supervize v organizaci 10. Supervizní techniky (Balintovská skupina, modelování, hraní rolí, kreslení map, práce s tělem) 11. Fáze procesu supervize I (vyjednávání, kontrakt) 12. Fáze procesu supervize II (konkrétní průběh supervize, vyhodnocování, uzavírání) 13. Spirituální témata v supervizi.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 40 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 20 hodin za semestr
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 18 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
popsat strukturu osobnosti z pohledu teorií psychologie. |
charakterizovat sociální komunikaci. Přiřadit projevy osobnosti do jednotlivých vlastností osobnosti z pohledu psychologických koncepcí. |
posoudit přínos jednotlivých metod a forem v poradenském procesu. |
vysvětlit metody a postupy využívané v pomáhajících profesích. |
Odborné dovednosti |
---|
rozpoznat efektivní sociální komunikaci. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
vysvětlit, co je supervize. |
vysvětlit smysl, cíl a základní prvky supervize. |
popsat etický kodex supervize. |
vysvětlit význam supervize jako součásti profese sociální práce. |
popsat způsob vyjednávání supervize. |
popsat možnosti a rizika supervize. |
Odborné dovednosti |
---|
spolupracovat při vytváření supervizního kontraktu. |
formulovat vlastní cíle pod vedením supervizora či supervizorky. |
pracovat pod vedením supervizora/ky. |
aktivně spolupracovat v supervizní skupině. |
nalézat témata pro supervizi. |
využívat supervizi pro (sebe-)reflexi a (sebe-)hodnocení a jako nástroj pro svůj profesní a osobní růst. |
využívat supervizi pro vyrovnávání se s náročnými situacemi v praxi. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Řešení problémů, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Demonstrace dovedností, |
Diskuse, |
Samostatná práce studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Samostudium, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární práce, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Test, |
Doporučená literatura
|
-
BAŠTECKÁ, B., ČERMÁKOVÁ, V., KINKOR, M. Týmová supervize. Praha, 2016. ISBN 978-80-262-0940-9.
-
BELARDI, N. Supervision: Grundlagen, Techniken, Perspektiven. München, 2005. ISBN 80-7044-698-8.
-
BROŽOVÁ-DOUBKOVÁ, A. Odborná praxe a supervize.. Liberec, 2010. ISBN 978-80-7372-687-4.
-
Havrdová Z. Kompetence v praxi sociální práce. Praha, Osmium, 1999.
-
Havrdová, Zuzana; Hajný, Martin. Praktická supervize : průvodce supervizí pro začínající supervizory, manažery a příjemce supervize. Praha : Galén, 2008. ISBN 978-80-7262-532-1.
-
Hawkins, Peter; Shohet, Robin. Supervize v pomáhajících profesích. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-715-9.
-
JEKLOVÁ, M., REITMAYEROVÁ,E. Interní supervize.. Praha, 2007. ISBN 978-80-86991-06-1.
-
KADUSHIN, A, HARKNESS, D. Supervision in Social Work. New York, 2002. ISBN 0-231-12094-.
-
KALINA, K., ŠIMEK, A. Supervize-kazuistiky. Praha, 2004. ISBN 80-7254-496-9.
-
Matoušek, Oldřich. Strategie a postupy v sociální práci. Praha: Portál, 2022. ISBN 978-80-262-1952-1.
-
MICHKOVÁ, A. Supervize. České Budějovice, 2008. ISBN 978-80-7394-145-1.
-
POTMĚŠILOVÁ, P. Supervize v podmínkách speciálního vzdělávání. Olomouc, 2014. ISBN 978-80-244-4127-6.
|