Vyučující
|
-
Bárdy Jiří, Mgr. Ph.D.
-
Vaníček Milesson Hana, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod, představení kurzu a podmínek zakončení. Úvod do základních akademických dovedností. Komunikace, etika a základy vědecké práce. Čtení a psaní (co je to courseware a proč ho sledovat, co je to citace, jak se cituje - možné způsoby, jak postupovat při psaní, jak a co číst, seznámení se základními zdroji textů, domácí úkol: naučit se pracovat s elektronickými zdroji univerzity). 2. Zdroje vědeckých informací. Seznámení s formami textů a s postupy při jejich zpracování a interpretaci - volba, formulace, stylistická pravidla a normy, recenze, anotace, rešerše, studie. Sociální vědy jako intelektuální sebeobrana. (vztah přírodních, humanitních a sociálních věd, co je to argument a co ne, co je to stylistika, domácí úkol: rešerše argumentu a falacie). 3. Co je věda - rozdíl mezi přírodními a sociálními vědami, spor o status a "vědeckou" uchopitelnostsociálních jevů. Usuzování a hypotéza. (K logice vědeckého zkoumání a k logice usuzování, formy usuzování: dedukce, indukce a abduktivní inference; empirismus a racionalismus). 4. Pravidla, zásady a metod vědeckého myšlení, standardy vědeckosti, typologie konkurujících si metod a jejich aplikace: nomothetické vers idiografické, vysvětlující vs. rozumějící, induktivní vers. deduktivní. 5. Pravidla, zásady a metod vědeckého myšlení, standardy vědeckosti, typologie konkurujících si metod a jejich aplikace: analytické vs. syntetické, poztivistický, hermeneutický a fenomenologický přístup k poznání a zpracování sociální reality. Otázka konstrukce sociální reality. 6. Sociální bádání jako věda - motivy, příčiny, zkoumání pravidelností, predikce v sociálních vědách 7. Stanovení fakt a hodnot - popis a výklad sociální reality jakožto angažovaný přístup vers. "hodnotová neutralita" metodologických přístupů 8. Utváření základů paradigmat v sociálních vědách; důsledky multiparadigmatické povahy sociálních věd a jejich metodologických přístupů - pojetí vědy jako kumulace či střídání vědeckých teorií 9. Úloha, povaha a možnosti vědeckého jazyka při zpracování sociální reality - aplikace přirozeného jazyka, formalizace, empirizace, operacionalizace 10. Úloha, povaha a možnosti vědeckého jazyka při zpracování sociální reality - interpretativismus, vliv kulturního relativismu, etnocentrismus a jejich dopady na povahu sociální reality 11. Epistemologické pozice - solipsismus, perspektivizmus 12. Epistemologické pozice - objektivismus, atomismis, holismus
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Skupinová výuka, Výuka podporovaná multimédii, Studium metodou řešení problémů, Studium textů, Přednáška, Seminář, Cvičení
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 27 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 21 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
požadavek na studenty: schopnost číst, elementární funkční gramotnost |
Výsledky učení |
---|
student na základě absolvování kurzu bude schopen zapamatovat, identifikovat, rozlišit a vysvětlit základní pojmy, teorie a koncepty, jež jsou v současnosti v sociálních vědách reflektovány. Dále získá schopnost provádět klasifikace určujících postojů, teoretických východisek a hlavních třecích ploch, které mezi jednotlivými přístupy k problematice existují. Cílem je, aby student dokázal sestavit a následně typologizovat hlavní myšlenkové pozice, a aby dokázal mezi nimi rozlišit, případně rozpoznat jejich vnitřní rozpory |
Vyučovací metody |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Cvičení (praktické činnosti), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Řešení problémů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Skupinová výuka, |
Hodnotící metody |
---|
Písemná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Doporučená literatura
|
-
Berger, Peter Ludwig. Pozvání do sociologie : humanistická perspektiva. 2. vyd., v nakladatelství Barrister&Principal 1. vyd. Brno : Barrister&Principal, 2003. ISBN 80-85947-90-0.
-
Bernard, Harvey Russell. Research methods in anthropology : qualitative and quantitative approaches. Walnut Creek : Altamira Press, 1995. ISBN 0-8039-5245-7.
-
Čmejrková, Světla; Daneš, František; Světlá, Jindra. Jak napsat odborný text. Praha : Leda, 1999. ISBN 80-85927-69-1.
-
Fajkus, Břetislav. Současná filosofie a metodologie vědy. 1. vyd. Praha : Filosofia, 1997. ISBN 80-7007-095-1.
-
Fay, Brian. Současná filosofie sociálních věd : multikulturní přístup. Vyd. 1. Praha : Sociologické nakladatelství, 2002. ISBN 80-86429-10-5.
-
Kuhn, Thomas S. Struktura vědeckých revolucí. Praha : Oikoymenh, 1997. ISBN 80-86005-54-2.
-
Winch, Peter. Idea sociální vědy a její vztah k filosofii. Brno : Centrum pro studium demokracie a kultury, 2004. ISBN 80-7325-035-7.
|