Předmět: Úvod do studia sociálních věd

« Zpět
Název předmětu Úvod do studia sociálních věd
Kód předmětu KSS/USV
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Bárdy Jiří, Mgr. Ph.D.
  • Vaníček Milesson Hana, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Úvod, představení kurzu a podmínek zakončení. Úvod do základních akademických dovedností. Komunikace, etika a základy vědecké práce. Čtení a psaní (co je to courseware a proč ho sledovat, co je to citace, jak se cituje - možné způsoby, jak postupovat při psaní, jak a co číst, seznámení se základními zdroji textů, domácí úkol: naučit se pracovat s elektronickými zdroji univerzity). 2. Zdroje vědeckých informací. Seznámení s formami textů a s postupy při jejich zpracování a interpretaci - volba, formulace, stylistická pravidla a normy, recenze, anotace, rešerše, studie. Sociální vědy jako intelektuální sebeobrana. (vztah přírodních, humanitních a sociálních věd, co je to argument a co ne, co je to stylistika, domácí úkol: rešerše argumentu a falacie). 3. Co je věda - rozdíl mezi přírodními a sociálními vědami, spor o status a "vědeckou" uchopitelnostsociálních jevů. Usuzování a hypotéza. (K logice vědeckého zkoumání a k logice usuzování, formy usuzování: dedukce, indukce a abduktivní inference; empirismus a racionalismus). 4. Pravidla, zásady a metod vědeckého myšlení, standardy vědeckosti, typologie konkurujících si metod a jejich aplikace: nomothetické vers idiografické, vysvětlující vs. rozumějící, induktivní vers. deduktivní. 5. Pravidla, zásady a metod vědeckého myšlení, standardy vědeckosti, typologie konkurujících si metod a jejich aplikace: analytické vs. syntetické, poztivistický, hermeneutický a fenomenologický přístup k poznání a zpracování sociální reality. Otázka konstrukce sociální reality. 6. Sociální bádání jako věda - motivy, příčiny, zkoumání pravidelností, predikce v sociálních vědách 7. Stanovení fakt a hodnot - popis a výklad sociální reality jakožto angažovaný přístup vers. "hodnotová neutralita" metodologických přístupů 8. Utváření základů paradigmat v sociálních vědách; důsledky multiparadigmatické povahy sociálních věd a jejich metodologických přístupů - pojetí vědy jako kumulace či střídání vědeckých teorií 9. Úloha, povaha a možnosti vědeckého jazyka při zpracování sociální reality - aplikace přirozeného jazyka, formalizace, empirizace, operacionalizace 10. Úloha, povaha a možnosti vědeckého jazyka při zpracování sociální reality - interpretativismus, vliv kulturního relativismu, etnocentrismus a jejich dopady na povahu sociální reality 11. Epistemologické pozice - solipsismus, perspektivizmus 12. Epistemologické pozice - objektivismus, atomismis, holismus

Studijní aktivity a metody výuky
Skupinová výuka, Výuka podporovaná multimédii, Studium metodou řešení problémů, Studium textů, Přednáška, Seminář, Cvičení
  • Kontaktní výuka - 52 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 27 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 21 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 30 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
požadavek na studenty: schopnost číst, elementární funkční gramotnost
Výsledky učení
student na základě absolvování kurzu bude schopen zapamatovat, identifikovat, rozlišit a vysvětlit základní pojmy, teorie a koncepty, jež jsou v současnosti v sociálních vědách reflektovány. Dále získá schopnost provádět klasifikace určujících postojů, teoretických východisek a hlavních třecích ploch, které mezi jednotlivými přístupy k problematice existují. Cílem je, aby student dokázal sestavit a následně typologizovat hlavní myšlenkové pozice, a aby dokázal mezi nimi rozlišit, případně rozpoznat jejich vnitřní rozpory
Vyučovací metody
Přednáška založená na výkladu,
Seminární výuka (diskusní metody),
Cvičení (praktické činnosti),
Výuka podporovaná multimédii,
Řešení problémů,
Analyticko-kritická práce s textem,
Skupinová výuka,
Hodnotící metody
Písemná zkouška,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Seminární práce,
Doporučená literatura
  • Berger, Peter Ludwig. Pozvání do sociologie : humanistická perspektiva. 2. vyd., v nakladatelství Barrister&Principal 1. vyd. Brno : Barrister&Principal, 2003. ISBN 80-85947-90-0.
  • Bernard, Harvey Russell. Research methods in anthropology : qualitative and quantitative approaches. Walnut Creek : Altamira Press, 1995. ISBN 0-8039-5245-7.
  • Čmejrková, Světla; Daneš, František; Světlá, Jindra. Jak napsat odborný text. Praha : Leda, 1999. ISBN 80-85927-69-1.
  • Fajkus, Břetislav. Současná filosofie a metodologie vědy. 1. vyd. Praha : Filosofia, 1997. ISBN 80-7007-095-1.
  • Fay, Brian. Současná filosofie sociálních věd : multikulturní přístup. Vyd. 1. Praha : Sociologické nakladatelství, 2002. ISBN 80-86429-10-5.
  • Kuhn, Thomas S. Struktura vědeckých revolucí. Praha : Oikoymenh, 1997. ISBN 80-86005-54-2.
  • Winch, Peter. Idea sociální vědy a její vztah k filosofii. Brno : Centrum pro studium demokracie a kultury, 2004. ISBN 80-7325-035-7.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr