Předmět: Metodologie výzkumných projektů

« Zpět
Název předmětu Metodologie výzkumných projektů
Kód předmětu KSS/VP
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 6
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Ciglerová Hana, PhDr. Ph.D.
  • Ayala Aguado Jiří, prof. PhDr. CSc.
Obsah předmětu
1. Kauzalita v sociálních vědách a metody jejího zjišťování. Srovnání různých výzkumných designů. 2. Model elaborace a vysvětlení sociálních jevů - korelace a asociace, kauzalita. Problém nepravých vztahů, společné příčiny, zprostředkujících proměnných. 3.-4. Experimenty v sociálních vědách, možnosti a limity jejich užití. Příklady klasických studií. Viněty a experimenty v dotazníkových šetřeních. Velké sociální experimenty. Etické otázky při použití experimentů. 5. Přirozené experimenty a kvazi-Experimenty, srovnání, výhody a nevýhody. Příklady. 6. Sociální změna - základní způsoby jejího sociologického vysvětlení. Analýza kohort. Problémy ve studiu kohort, problém lineární závislosti mezi věkem, historickým obdobím a kohortou. 7.-8. Longitudinální designy a jejich srovnání, výhody a nevýhody, použitelnost při studiu kauzálních vztahů. 9.-10. Srovnávací sociologický výzkum. Základní strategie (srovnání s malým a velkým počtem srovnávaných případů) a jejich srovnání. Příklady. 11.-12. Statistická a věcná významnost. 13. Psaní a prezentování výzkumných projektů.

Studijní aktivity a metody výuky
Studium textů, Přednáška, Seminář, Cvičení
  • Kontaktní výuka - 52 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 40 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 20 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 40 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 4 hodiny za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
popsat a vysvětlit základní sociologické metody.
popsat formování sociologických perspektiv při využívání sociologických metod.
vyjmenovat a popsat základní vývojové etapy formování kvantitativních metod.
charakterizovat základní poznatky vyplývající z empirických kvantitativních výzkumů.
Odborné dovednosti
vytvořit po formální stránce akceptovatelný odborný výstup.
aktivně používat zahraniční databáze odborných časopisů.
samostatně interpretovat poznatky vyplývající z aplikace sociologických metod.
používat adekvátní termíny odpovídající pojmosloví oboru v českém a anglickém jazyce.
Výsledky učení
Odborné znalosti
rozlišit variabilitu kauzálních vztahů v sociologii a znát obecná kritéria pro stanovení interní validity, tj. validity výpovědí o příčinných vztazích mezi proměnnými.
vyložit designy experimentu (kvazi-experiment, přirozený experiment).
charakterizovat metody ne-experimentálního kvantitativního výzkumu (jednorázová šetření, opakovaná průřezová šetření, panelová šetření, kohortní analýza, víceúrovňová analýza dat, analýza malých vzorků záměrných výběrů (response-based sampling)).
vyjmenovat a charakterizovat klíčové studie využívající studované kvantitativní metody.
Odborné dovednosti
klasifikovat obecná kritéria interní validity, tj. validity výpovědí o příčinných vztazích mezi proměnnými.
samostatně demonstrovat konkrétní konfliktní přístupy při aplikaci jednotlivých kvantitativních přístupů.
samostatně kriticky zhodnotit studované kvantitativní metody.
samostatně zvolit vhodný teoreticko-metodologický přístup při aplikaci kvantitativních metod.
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Seminární výuka (diskusní metody),
Cvičení (praktické činnosti),
Analyticko-kritická práce s textem,
Hodnotící metody
Kombinovaná zkouška,
Individuální prezentace,
Seminární práce,
Doporučená literatura
  • Berk, Richard A. Randomized experiments as the bronze standard, 417-433. Journal of Experimental Criminology, 2005.
  • Campbell, D. T. Factors relevant to the validity of experiments in social settings. Psychological Bulletin 54. 297-312, 1957.
  • Fienberg, Stephen E. a William M. Mason. Specification and implementation of age, period and cohort models. New York: Springer-Verlag, 1985.
  • Freedman, D. A. From association to causation: some remarks on the history of statistics. Statistical Science 14:243-258, 1999.
  • Fu, Vincent Kang, Christopher Winship, a Robert D. Mare. Sample selection bias models. Thousand Oaks, CA: Sage:, 2004.
  • Goertzel, T. Myths of murder and multiple regression. Skeptical Inquirer 26, 2002.
  • Jacobs, Jerry A. ASR Publishes the Latest International and Comparative Sociological Studies. Footnotes 35/1, 2007.
  • Kalvas, František a Martin Kreidl. Jaký je vliv obsahu a struktury televizního zpravodajství na vnímání důležitosti vybraného tématu českou veřejností?. Sociologický časopis/Czech Sociological Review 43.
  • Kish, L. "Some statistical problems in research design.". American Sociological Review 24. 328-38, 1959.
  • Laine, Marlene de. Fieldwork, participation and practice : ethics and dilemmas in qualitative research. 1st pub. London : SAGE Publications, 2000. ISBN 0-7619-5487-2.
  • Lazarsfeld, P. F. a Kendal, Patricia L. Problems of Survey Analysis. The Free Press, 1950.
  • Lee-Treweek, Geraldine; Linkogle, Stephanie. Danger in the field : risk and ethics in social research. London ; Routledge, 2000. ISBN 0-415-19322-2.
  • Manski, Charles F. Learning about social programs from experiments with random assignment of treatments. Journal of Human Resources 31, 1996.
  • Mason, William M. a Nicholas H. Wolfinger. "Cohort analysis." International Encyclopedia of the Social and Behavioral Sciences. Amsterdam: Elsevier Science, 2001.
  • Mason, William M. Problems in quantitative comparative analysis: ugly ducklings are to swans as ugly scatter plots are to .?. in Joan Huber, editor, Micro-Macro Linkages in Sociology, Newbury Park: Sage Publications., 1991.
  • Mauthner, Melanie. Ethics in qualitative research. London : SAGE Publications, 2003. ISBN 0-7619-7309-5.
  • McNamee, Mike; Bridges, David. The ethics of educational research. Oxford : Blackwell Publishing, 2002. ISBN 0-631-23167-6.
  • Ryder, Norman B. The cohort as a concept for the study of social change. American Sociological Review 30, 1965.
  • Shadish, William R.; Cook, Thomas D.; Campbell, Donald Thomas. Experimental and quasi-experimental designs for generalized causal inference. Boston : Houghton Mifflin Company, 2002. ISBN 0-395-61556-9.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr