Vyučující
|
-
Ciglerová Hana, PhDr. Ph.D.
-
Ayala Aguado Jiří, prof. PhDr. CSc.
|
Obsah předmětu
|
1. Kauzalita v sociálních vědách a metody jejího zjišťování. Srovnání různých výzkumných designů. 2. Model elaborace a vysvětlení sociálních jevů - korelace a asociace, kauzalita. Problém nepravých vztahů, společné příčiny, zprostředkujících proměnných. 3.-4. Experimenty v sociálních vědách, možnosti a limity jejich užití. Příklady klasických studií. Viněty a experimenty v dotazníkových šetřeních. Velké sociální experimenty. Etické otázky při použití experimentů. 5. Přirozené experimenty a kvazi-Experimenty, srovnání, výhody a nevýhody. Příklady. 6. Sociální změna - základní způsoby jejího sociologického vysvětlení. Analýza kohort. Problémy ve studiu kohort, problém lineární závislosti mezi věkem, historickým obdobím a kohortou. 7.-8. Longitudinální designy a jejich srovnání, výhody a nevýhody, použitelnost při studiu kauzálních vztahů. 9.-10. Srovnávací sociologický výzkum. Základní strategie (srovnání s malým a velkým počtem srovnávaných případů) a jejich srovnání. Příklady. 11.-12. Statistická a věcná významnost. 13. Psaní a prezentování výzkumných projektů.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Studium textů, Přednáška, Seminář, Cvičení
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 40 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 20 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 40 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 4 hodiny za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
popsat a vysvětlit základní sociologické metody. |
popsat formování sociologických perspektiv při využívání sociologických metod. |
vyjmenovat a popsat základní vývojové etapy formování kvantitativních metod. |
charakterizovat základní poznatky vyplývající z empirických kvantitativních výzkumů. |
Odborné dovednosti |
---|
vytvořit po formální stránce akceptovatelný odborný výstup. |
aktivně používat zahraniční databáze odborných časopisů. |
samostatně interpretovat poznatky vyplývající z aplikace sociologických metod. |
používat adekvátní termíny odpovídající pojmosloví oboru v českém a anglickém jazyce. |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
rozlišit variabilitu kauzálních vztahů v sociologii a znát obecná kritéria pro stanovení interní validity, tj. validity výpovědí o příčinných vztazích mezi proměnnými. |
vyložit designy experimentu (kvazi-experiment, přirozený experiment). |
charakterizovat metody ne-experimentálního kvantitativního výzkumu (jednorázová šetření, opakovaná průřezová šetření, panelová šetření, kohortní analýza, víceúrovňová analýza dat, analýza malých vzorků záměrných výběrů (response-based sampling)). |
vyjmenovat a charakterizovat klíčové studie využívající studované kvantitativní metody. |
Odborné dovednosti |
---|
klasifikovat obecná kritéria interní validity, tj. validity výpovědí o příčinných vztazích mezi proměnnými. |
samostatně demonstrovat konkrétní konfliktní přístupy při aplikaci jednotlivých kvantitativních přístupů. |
samostatně kriticky zhodnotit studované kvantitativní metody. |
samostatně zvolit vhodný teoreticko-metodologický přístup při aplikaci kvantitativních metod. |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Cvičení (praktické činnosti), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Hodnotící metody |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
Doporučená literatura
|
-
Berk, Richard A. Randomized experiments as the bronze standard, 417-433. Journal of Experimental Criminology, 2005.
-
Campbell, D. T. Factors relevant to the validity of experiments in social settings. Psychological Bulletin 54. 297-312, 1957.
-
Fienberg, Stephen E. a William M. Mason. Specification and implementation of age, period and cohort models. New York: Springer-Verlag, 1985.
-
Freedman, D. A. From association to causation: some remarks on the history of statistics. Statistical Science 14:243-258, 1999.
-
Fu, Vincent Kang, Christopher Winship, a Robert D. Mare. Sample selection bias models. Thousand Oaks, CA: Sage:, 2004.
-
Goertzel, T. Myths of murder and multiple regression. Skeptical Inquirer 26, 2002.
-
Jacobs, Jerry A. ASR Publishes the Latest International and Comparative Sociological Studies. Footnotes 35/1, 2007.
-
Kalvas, František a Martin Kreidl. Jaký je vliv obsahu a struktury televizního zpravodajství na vnímání důležitosti vybraného tématu českou veřejností?. Sociologický časopis/Czech Sociological Review 43.
-
Kish, L. "Some statistical problems in research design.". American Sociological Review 24. 328-38, 1959.
-
Laine, Marlene de. Fieldwork, participation and practice : ethics and dilemmas in qualitative research. 1st pub. London : SAGE Publications, 2000. ISBN 0-7619-5487-2.
-
Lazarsfeld, P. F. a Kendal, Patricia L. Problems of Survey Analysis. The Free Press, 1950.
-
Lee-Treweek, Geraldine; Linkogle, Stephanie. Danger in the field : risk and ethics in social research. London ; Routledge, 2000. ISBN 0-415-19322-2.
-
Manski, Charles F. Learning about social programs from experiments with random assignment of treatments. Journal of Human Resources 31, 1996.
-
Mason, William M. a Nicholas H. Wolfinger. "Cohort analysis." International Encyclopedia of the Social and Behavioral Sciences. Amsterdam: Elsevier Science, 2001.
-
Mason, William M. Problems in quantitative comparative analysis: ugly ducklings are to swans as ugly scatter plots are to .?. in Joan Huber, editor, Micro-Macro Linkages in Sociology, Newbury Park: Sage Publications., 1991.
-
Mauthner, Melanie. Ethics in qualitative research. London : SAGE Publications, 2003. ISBN 0-7619-7309-5.
-
McNamee, Mike; Bridges, David. The ethics of educational research. Oxford : Blackwell Publishing, 2002. ISBN 0-631-23167-6.
-
Ryder, Norman B. The cohort as a concept for the study of social change. American Sociological Review 30, 1965.
-
Shadish, William R.; Cook, Thomas D.; Campbell, Donald Thomas. Experimental and quasi-experimental designs for generalized causal inference. Boston : Houghton Mifflin Company, 2002. ISBN 0-395-61556-9.
|