Vyučující
|
-
Švarcová Andrea, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Osnova předmětu: 1.-2. Základní koncepty medicínské sociologie a sociologie zdraví a nemoci: Illness, disease, sickness 3.-4 Sociální konstrukce medicíny a těla 5. Gender a zdraví 6. Zdravé a nemocné chování 7. Vědění lékařů a laiků 8. Vztah a interakce mezi klientem a lékařem a dalšími zdravotními odborníky 9. Lékařské technologie 10. Profese a profesionalizace ve zdravotních systémech 11. Systémy zdravotní péče 12. Nemocnice a zdravotní organizace 13. Sociální hnutí a zdraví
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 20 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 32 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
popsat a vysvětlit základní sociologické koncepty týkající se sociologie zdraví a nemoci. |
popsat metody a techniky sociální práce v oblasti zdraví a nemoc. |
popsat a vysvětlit základní sociologické metody a jejich užití. |
charakterizovat základní poznatky vyplývající z empirických kvalitativních výzkumů. |
Odborné dovednosti |
---|
vytvořit po formální stránce akceptovatelný odborný výstup. |
aktivně používat zahraniční databáze odborných časopisů. |
samostatně interpretovat poznatky vyplývající z aplikace výzkumných metod. |
používat adekvátní termíny odpovídající pojmosloví oboru v českém a anglickém jazyce. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
definovat základní sociologické koncepty, které se uplatňují v oblasti medicínské sociologie a sociologie zdraví a nemoci. |
reflektovat diverzitu zkušenosti v oblasti zdraví a nemoci. |
vyjmenovat a charakterizovat klíčové studie zamřené na problematiku zdraví. |
Odborné dovednosti |
---|
aplikovat sociální perspektivu a uplatňovat situační přístup v medicínské oblasti (v praxi sociální práce). |
posoudit situaci a potřeby klienta. |
klasifikovat různé typy teoretických a metodologických přístupů při studiu zdraví. |
samostatně zvolit vhodný teoreticko-metodologický přístup při aplikaci výzkumu zaměřeného na studium zdraví. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Obecné způsobilosti |
---|
Analyticko-kritická práce s textem, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Test, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti |
---|
Test, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti |
---|
Individuální prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
Davis-Floyd, R.A., Sargent, C.F. eds. Childbirth and Authoritative Knowledge.Cross-Cultural Perspectives. Berkeley: University of California Press, 1997.
-
Davis-Floyd,R.E. Birth as an American Rite of Passage. Berkeley: University of California Press, 1992.
-
Foucault, M. The Birth of the Clinic. London: Tavistock, 1973.
-
Foucault, Michel. Dějiny sexuality. I, Vůle k vědění. Praha : Herrmann & synové, 1999.
-
Gabe, Jonathan; Bury, Mike; Elston, Mary Ann. Key concepts in medical sociology / Jonathan Gabe, Mike Bury and Mary Ann Elston. London : SAGE Publications, 2004. ISBN 0-7619-7442-3.
-
Gatens, M. Imaginary Bodies: Ethics, Power and Corporeality. Routledge London, 1996.
-
Hašková, Helena. Názorové diferenciace k současným změnám v českém porodnictví. Praha: Sociologický ústav AV ČR, 2001.
-
Hunt, S.H., Symonds, A. The Social Meaning of Midwifery. London: Macmillan Press Ltd, 1995.
-
Jordan, B. Birth in Four Cultures. A Cross-Cultural Investigation of Childbirth in Yucatan, Holland, Sweden, and the United States. Illinois: Waveland Press, 1993.
-
Kahn, Robbie Pfeufer. Bearing meaning : the language of birth. Urbana : University of Illinois Press, 1995. ISBN 0-252-02171-1.
-
Kapr, Jaroslav. Pacient, revoluce v poskytování péče. Praha : Slon, 1998. ISBN 80-85850-49-4.
-
Kent, Julie. Social perspectives on pregnancy and chilbirth for midwives, nurses and the caring professions. Maidenhead : Open University Press, 2000. ISBN 0-335-19911-9.
-
Lindenbaum, S., Lock, M., eds. Knowledge, Power and Practice. The Anthropology of Medicine and Everyday Life. Berkeley: University of California Press, 1993.
-
Lupton, D. Medicine as Culture: Illness, Disease and the Body in Western Societies. London: Sage, 1994.
-
Lupton, D. The Imperative of Health: Public Health and the Regulated Body. London: Sage, 1995.
-
MacCormack, C. Ethnological Studies of Medical Sciences. Soc.Sci.Med. 39(9), 1994.
-
Miles, Agnes. Women, Health and Medicine. Open University Press. Milton Keynes, 1991.
-
Rapp, R. Testing Women, Testing the Fetus: The Social Impact of Amniocentesis in America. New York: Routledge, 1999.
-
Sargent, C.F., Johnson T.M. Medical Anthropology: Contemporary Theory and Method. Westport, Connecticut: Praeger Press, 1996.
-
Stacey, M. The Sociology of Health and Healing. London: Routledge, 1988.
-
Turner, B. Medical Power and Social Knowledge. London: Sage, 1995.
|