Vyučující
|
-
Bárdy Jiří, Mgr. Ph.D.
-
Vaníček Milesson Hana, Mgr. Ph.D.
-
Švarcová Andrea, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
- struktura sociologie - multiparadigmatičnost sociologie - základní sociologické pojmy - aktuální otázky společenského vývoje
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Studium metodou řešení problémů, Studium textů, Přednáška, Seminář
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 31 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 30 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
popsat a vysvětlit základní teorie ve společenských vědách. |
charakterizovat základní poznatky vyplývající z empirických výzkumů. |
popsat formování sociologických perspektiv na studium společnosti. |
vysvětlit rozdíly mezi klíčovými koncepty jednotlivých oblastí výzkumu. |
na základní úrovni charakterizovat pojmy, jimiž jsou jednotlivé základní teorie charakteristické |
Odborné dovednosti |
---|
vytvořit po formální stránce akceptovatelný odborný výstup. |
aktivně používat zahraniční databáze odborných časopisů. |
samostatně interpretovat poznatky z různých podoborů sociologie. |
používat adekvátní termíny odpovídající pojmosloví oboru v českém a anglickém jazyce. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
vymezit proměny definice pojmu společnost a společenské interakce. |
vysvětlit teoretické modely společností v moderních společnostech. |
charakterizovat různé typy metodologických konfliktů. |
zhodnotit konceptualizace společnosti. |
Odborné dovednosti |
---|
klasifikovat různé typy teoretických paradigmat vysvětlujících sociologické perspektivy nezbytné pro studium společnosti. |
samostatně demonstrovat konkrétní konfliktní přístupy v teoriích a empirických poznatcích o měnících se společnostech. |
samostatně zhodnotit sociologické koncepce společnosti a jejich metodologická zdůvodnění. |
samostatně zvolit vhodný teoreticko-metodologický přístup pro analýzu moderních společností. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Test, |
Kombinovaná zkouška, |
Odborné dovednosti |
---|
Test, |
Kombinovaná zkouška, |
Obecné způsobilosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Doporučená literatura
|
-
Bauman, Z. Příroda a kultura. In: Myslet sociologicky. SLON Praha, 1996.
-
Berger, Peter Ludwig. Pozvání do sociologie. 1. vyd. Praha : Federální ministerstvo obrany, správa sociálního řízení, 1991. ISBN 80-85469-08-1.
-
Buriánek, Jiří. Sociologie : pro střední školy a vyšší odborné školy. Vyd. 1. Praha : Fortuna, 1996. ISBN 80-7168-304-3.
-
Giddens, Anthony. Sociologie. Praha : Argo, 1999. ISBN 80-7203-124-4.
-
Jandourek, Jan. Úvod do sociologie. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-749-3.
-
Keller, Jan. Úvod do sociologie. 1. vyd. Praha, 1992. ISBN 80-901059-3-9.
-
Newman, David M. Sociology : exploring the architecture of everyday life. 6th ed. Thousand Oaks : SAGE Publications, 2006. ISBN 1-4129-2814-1.
-
Petrusek, Miloslav. Sociologie : občanská nauka - základy společenských věd. 3. vyd. Praha : SPN, 1997. ISBN 80-04-26689-4.
|