Vyučující
|
-
Švarcová Andrea, Mgr. Ph.D.
-
Vaníček Milesson Hana, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
- Sociální stratifikace - Sociologie a sexualita - Sociologie vzdělání a školy - Ekonomická sociologie: práce, trh práce a ekonomický život - Sociologie rodiny - Sociologie náboženství - "Rasa" a etnikum - Modernizace a sociální změna - Globalizace, tematizování života v současné společnosti - Sociologie médií, komunikace a jazyka - Sociologie těla, zdraví a nemoci
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Studium textů, Přednáška, Seminář
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 31 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 30 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
popsat a vysvětlit základní oborové sociologie. |
charakterizovat základní poznatky vyplývající z empirických výzkumů v jednotlivých oborových sociologiích. |
popsat formování oborových sociologií. |
vysvětlit rozdíly mezi klíčovými sociologickými subdisciplínami |
na základní úrovni charakterizovat pojmy, jimiž jsou jednotlivé oborové disciplíny charakteristické. |
Odborné dovednosti |
---|
vytvořit po formální stránce akceptovatelný odborný výstup. |
aktivně používat zahraniční databáze odborných časopisů. |
na základní úrovni analyzovat jevy spojené s jednotlivými sociologickými subdisciplínami. |
samostatně interpretovat poznatky z různých podoborů sociologie |
používat adekvátní termíny odpovídající pojmosloví oboru v českém a anglickém jazyce. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
vymezit proměny definice pojmů rodina, společnost, příbuzenství, vzdělání, organizace, byrokracie atd. |
vysvětlit metodologické odlišnosti a rozliší předměty zájmů, jimiž disponují jednotlivé oborové sociologie. |
charakterizovat různé typy metodologických konfliktů mezi sociologickými subdisciplínami. |
Odborné dovednosti |
---|
klasifikovat různé typy teoretických paradigmat vysvětlujících sociologické perspektivy nezbytné pro studium společnosti. |
samostatně demonstrovat konkrétní konfliktní přístupy mezi jednotlivými sociologickými subdisciplínami. |
samostatně zvolit vhodný teoreticko-metodologický přístup pro analýzu moderních společností optikou jedné z oborových sociologií. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Kombinovaná zkouška, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární práce, |
Kombinovaná zkouška, |
Průběžné hodnocení, |
Obecné způsobilosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
Bauman, Zygmunt. Myslet sociologicky : netradiční uvedení do sociologie. Praha : Sociologické nakladatelství, 2000. ISBN 80-85850-90-7.
-
Berger, P. 1991. Pozvání do sociologie. Praha: Správa sociálního zabezpečení FMO.
-
Giddens, Anthony. Sociologie. Praha : Argo, 1999. ISBN 80-7203-124-4.
-
Macionis, John J.; Benokraitis, Nijole V. Seeing ourselves : classic, contemporary, and cross-cultural readings in sociology. Upper Saddle River, N.J. : Prentice Hall, 2006. ISBN 0-13-220491-6.
-
Newman, David M. Sociology : exploring the architecture of everyday life. 5th ed. Thousand Oaks : Pine Forge Press, 2004. ISBN 0-7619-8826-2.
|