Vyučující
|
-
Grasblum Jan, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Metastrukturní a sémiotický přístup jako metodický rámec přednášky. 2. Senzuální kvality obrazového vyjádření - metody rozvíjení smyslové citlivosti 3. Hmat a kinestetická zkušenost v umělecké tvorbě. 4. Akustické podněty umělecké tvorby - rytmus ve vizuálním vnímání. 5. Dynamická struktura obrazového vnímání. Psychologické kvality obrazového vyjádření - metody podněcování obraznosti 6. Sociální kvality obrazového vyjádření - účinky umělecké tvorby v kooperaci a koordinaci society 7. Historický vývoj vizuálních médií. 8. Obraz jako obrazová plocha. 9. Obraz jako vztahová struktura. 10. Dynamika obrazových forem. 11. Obrazové formy interaktivních médií 12. Obrazové formy ve vztahu k jazyku. 13. Komplexita sémiotické analýzy obrazu a postmoderna. 14. Gnoseologické aspekty vizuálních médií v souvislostech.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
E-learning, Diskuse, Výuka podporovaná multimédii, Samostudium studentů, Samostudium literatury, Přednáška, Přednáška s demonstrací
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 60 hodin za semestr
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 10 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
vybavit si základní pojmy obecných i oborových dějin umění, zopakovat základní jazykové, či expresvně mimetické, interpretační postupy, zformulovat a zapsat své myšlenky v uceleném jazykovém útvaru, samostatně vyhledávat teoretické podpůrné zdroje |
Odborné dovednosti |
---|
interpretovat s pomocí odborných pojmů reprodukované, či jinak prezentované příklady uměleckých děl, nebo vizuálně obrazných vyjádření, analyzovat kotext a kontext uměleckého díla a uměleckého provozu, uvědomit si hodnoty formující vlastní názory v oblasti umělecko-estetických soudů, artikulovaně, kultivovaně a argumentovaně tyto soudy předložit partnerům v diskusi, reflektovat odlišné názory, kriticky je zvažovat a konfrontovat s vlastními stanovisky, hledat ověřené, systematické a v odborné komunitě respektované zdroje poznání a využívat je k obohacení osobního i profesního kompetenčního portfolia |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
mgr. studium: do řešení problémůzahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
základních konceptů filosofie jazyka (Wittgensteina) a analytické filosofie (Quine, Goodman) vztahující se k problematice uměleckého vyjadřování, strukturalistické vývojové psychologie (Vygotský a Piaget) a strukturalistické sémiotiky (Mukařovský, Barthes, Lakoff, Johnson) o ontogenetických, fylogenetických a sémantických zákonitostech vývoje symbolického vyjadřování člověka, teorie nových médií (Manovich) a teorie výtvarného umění (Kulka, Ciporanov) jako opory pro teoretickou reflexi vlastní tvorby |
Odborné dovednosti |
---|
lépe rozumí, reflektuje a popisuje vazby své vlastní tvorby na širší socio-kulturní kontext, rozumí interpretaci díla v rovinách uplatnění individuální senzuality, osobnostního tvořivého metaforického myšlení a organizace sociálního uplatnění kreativity, sám je schopen vyhledat relevantní informace z výše uvedených vědních oblastí a využít je při interpretaci vlastní i percipované tvorby |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti |
---|
Samostatná práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Obecné způsobilosti |
---|
Diskuse, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Kombinovaná zkouška, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti |
---|
Individuální prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
Crick, Francis. Věda hledá duši. Mladá fronta : Praha, 1997. ISBN 80-204-0633-6.
-
Kulka,T., Ciporanov, D.. Co je umění? Texty angloamerické estetiky 20. století. Č. Kostelec, 2010.
-
Lakoff, George; Johnson, Mark. Metafory, kterými žijeme. Brno : Host, 2002.
-
Lakoff, George. Ženy, oheň a nebezpečné věci : co kategorie vypovídají o naší mysli. Praha : Triáda, 2006. ISBN 80-86138-78-X.
-
Luhmann, Niklas. Sociální systémy : nárys obecné teorie. Brno : CDK, 2006. ISBN 80-7325-100-0.
-
Manovich, L. Principy nových médií In Teorie vědy/Theory of Science. 2002.
-
Mukařovský, J. Studie z české estetiky. 1996.
-
Piaget, Jean; Inhelder, Bärbel. Psychologie dítěte. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1970.
-
Quine, W. V. Covitosti : občasně filosofický slovník. 1. vyd. Praha : Mladá fronta, 2008. ISBN 978-80-204-1473-1.
-
Wittgenstein, Ludwig. Tractatus logico-philosophicus. 1. vyd. Praha : Institut pro středoevropskou kulturu a politiku, 1993. ISBN 80-85241-30-7.
|