Předmět: History of Curation: from the 1920 to the future

« Zpět
Název předmětu History of Curation: from the 1920 to the future
Kód předmětu KTD/BEHOC
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština, Angličtina
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Ogoun František
Obsah předmětu
1. Stručný úvod do historie kurátortsví 2. Práce avantgardních hnutí a průkopníků kurátorství 3. El Lissitzky 4. Alexander Dorner 5. László Moholy-Nagy 6. Ladislav Sutnar 7. Vzestup nezávislého kurátora v 60. letech 8. Následný vznik kurátorských vzdělávacích programů a jejich institucionální účinky 9. Kurátorské superstar 90. let a jejich vliv na trh s uměním 10. Nejnovější vývoj kurátorských strategií 11. - 12. Opakování prostřednictvím moderovaných dialogů 13. Prezentace studentské semestrální práce

Studijní aktivity a metody výuky
E-learning, Diskuse, Výuka podporovaná multimédii, Samostudium studentů, Samostudium literatury, Přednáška, Přednáška s demonstrací
  • Projekt individuální [40] - 40 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
vybavit si základní pojmy obecných i oborových dějin umění, zopakovat základní jazykové, či expresvně mimetické, interpretační postupy, zformulovat a zapsat své myšlenky v uceleném jazykovém útvaru, samostatně vyhledávat teoretické podpůrné zdroje
Odborné dovednosti
interpretovat s pomocí odborných pojmů reprodukované, či jinak prezentované příklady uměleckých děl, nebo vizuálně obrazných vyjádření, analyzovat kotext a kontext uměleckého díla a uměleckého provozu, uvědomit si hodnoty formující vlastní názory v oblasti umělecko-estetických soudů, artikulovaně, kultivovaně a argumentovaně tyto soudy předložit partnerům v diskusi, reflektovat odlišné názory, kriticky je zvažovat a konfrontovat s vlastními stanovisky, hledat ověřené, systematické a v odborné komunitě respektované zdroje poznání a využívat je k obohacení osobního i profesního kompetenčního portfolia
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru.,
mgr. studium: do řešení problémůzahrnují úvahu o jejich etickém rozměru,
Výsledky učení
Odborné znalosti
základních konceptů kurátorství vztahující se k problematice uměleckého vyjadřování, historického kontextu vzniku kurátorství, uměleckého, filosofického, ekonomického kontextu uvlivňujícího vývoj kurátorství od 20. let 20. století po současnost
Odborné dovednosti
nahlíží a reflektuje vlastní i cizí uměleckou praxi v historickém kontextu kurátorství, je schopen své úvahy diskutovat v rámci moderovaných dialogů, je schopen kultivované sebeprezentace, sebevyjádření, analýzy a kritické reflexe probírané tematiky
Obecné způsobilosti
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Samostudium,
Diskuse,
Odborné dovednosti
Samostatná práce studentů,
Individuální konzultace,
Skupinová výuka,
Kooperativní výuka,
Obecné způsobilosti
Diskuse,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Individuální prezentace,
Průběžné hodnocení,
Kombinovaná zkouška,
Odborné dovednosti
Seminární práce,
Kolokvium,
Obecné způsobilosti
Individuální prezentace,
Výstupní projekt,
Doporučená literatura
  • Doris Chon. Harald Szeemann?s Museum of Obsessions: The Legacy of a Mythological Institution. U.S.A. The University of Chicago Press | Journals, Volume 8, 2016.
  • Hans Ulrich Obrist. A Brief History of Curating. London, U.K.; Geneva/Zürich, Switzerland, 2008. ISBN 9783905829556.
  • Michael Connor. Curating Online Exhibitions. New York, U.S.A., 2020.
  • Paul O? Neill. Curating and the Educational Turn. London, UK; Amsterdam, The Netherlands, 2010. ISBN 978-0-949004-18-5.
  • Paul O? Neill. The Culture of Curating and the Curating of Culture(s). Cambridge, MASS, U.S.A.; London, UK, 2012. ISBN 978-0-262-01772-5.
  • Terry Smith. Thinking Contemporary Curating. New York, U.S.A.: Independent Curators International, 2012. ISBN 978-0-916365-86-8.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr