Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. Stručný úvod do historie kurátortsví 2. Práce avantgardních hnutí a průkopníků kurátorství 3. El Lissitzky 4. Alexander Dorner 5. László Moholy-Nagy 6. Ladislav Sutnar 7. Vzestup nezávislého kurátora v 60. letech 8. Následný vznik kurátorských vzdělávacích programů a jejich institucionální účinky 9. Kurátorské superstar 90. let a jejich vliv na trh s uměním 10. Nejnovější vývoj kurátorských strategií 11. - 12. Opakování prostřednictvím moderovaných dialogů 13. Prezentace studentské semestrální práce
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
E-learning, Diskuse, Výuka podporovaná multimédii, Samostudium studentů, Samostudium literatury, Přednáška, Přednáška s demonstrací
- Projekt individuální [40]
- 40 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
vybavit si základní pojmy obecných i oborových dějin umění, zopakovat základní jazykové, či expresvně mimetické, interpretační postupy, zformulovat a zapsat své myšlenky v uceleném jazykovém útvaru, samostatně vyhledávat teoretické podpůrné zdroje |
Odborné dovednosti |
---|
interpretovat s pomocí odborných pojmů reprodukované, či jinak prezentované příklady uměleckých děl, nebo vizuálně obrazných vyjádření, analyzovat kotext a kontext uměleckého díla a uměleckého provozu, uvědomit si hodnoty formující vlastní názory v oblasti umělecko-estetických soudů, artikulovaně, kultivovaně a argumentovaně tyto soudy předložit partnerům v diskusi, reflektovat odlišné názory, kriticky je zvažovat a konfrontovat s vlastními stanovisky, hledat ověřené, systematické a v odborné komunitě respektované zdroje poznání a využívat je k obohacení osobního i profesního kompetenčního portfolia |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
mgr. studium: do řešení problémůzahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
základních konceptů kurátorství vztahující se k problematice uměleckého vyjadřování, historického kontextu vzniku kurátorství, uměleckého, filosofického, ekonomického kontextu uvlivňujícího vývoj kurátorství od 20. let 20. století po současnost |
Odborné dovednosti |
---|
nahlíží a reflektuje vlastní i cizí uměleckou praxi v historickém kontextu kurátorství, je schopen své úvahy diskutovat v rámci moderovaných dialogů, je schopen kultivované sebeprezentace, sebevyjádření, analýzy a kritické reflexe probírané tematiky |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Samostudium, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti |
---|
Samostatná práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Obecné způsobilosti |
---|
Diskuse, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Kombinovaná zkouška, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární práce, |
Kolokvium, |
Obecné způsobilosti |
---|
Individuální prezentace, |
Výstupní projekt, |
Doporučená literatura
|
-
Doris Chon. Harald Szeemann?s Museum of Obsessions: The Legacy of a Mythological Institution. U.S.A. The University of Chicago Press | Journals, Volume 8, 2016.
-
Hans Ulrich Obrist. A Brief History of Curating. London, U.K.; Geneva/Zürich, Switzerland, 2008. ISBN 9783905829556.
-
Michael Connor. Curating Online Exhibitions. New York, U.S.A., 2020.
-
Paul O? Neill. Curating and the Educational Turn. London, UK; Amsterdam, The Netherlands, 2010. ISBN 978-0-949004-18-5.
-
Paul O? Neill. The Culture of Curating and the Curating of Culture(s). Cambridge, MASS, U.S.A.; London, UK, 2012. ISBN 978-0-262-01772-5.
-
Terry Smith. Thinking Contemporary Curating. New York, U.S.A.: Independent Curators International, 2012. ISBN 978-0-916365-86-8.
|