Předmět: Přemýšlení o prostorech vnitřních a vnějších I.

« Zpět
Název předmětu Přemýšlení o prostorech vnitřních a vnějších I.
Kód předmětu KTD/BPP1
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Jandečka Jaromír, Mgr. Ing. arch. Ph.D.
Obsah předmětu
Přednášky: 01) Podoby prostoru ve výtvarném umění a architektuře (od starověkého Říma do současnosti) 02) Příroda jako vzor i kontext 03) Uvnitř a venku - proměny vztahu interiéru a exteriéru v intervalu tradice - (post)modernismus 04) Ornament a jeho tiché revoluce - Owen Jones, Henri van de Velde, Adolf Loos, Pavel Janák 05) Prostor - Raumplan, Plan libre ad. 06) Architektura a ideologie - návrat tradice 07) Folklór, vernakulár, regionalismus a architektura bez architektů 08) Velkoměsto a jeho reflexe, fenomenologický obrat 09) Ekologie, udržitelnost, environment 10) Problém pravdivosti - sociální a etický rozměr architektury 11) Architektura a emancipace - prostor a gender 12) Přednáška hostujícího odborníka dle aktuální situace 13) Exkurze Seminář: Náplní seminářů budou: 1) prezentace vybraných témat doplňujících a prohlubujících témata přednášek a následná diskuse (každý student bude během semestru prezentovat jedno téma/osobnost/dílo) 2) diskuse témat ze zadaných textů (4 texty během semestru) 3) diskuse témat z projekcí a dokumentů (4 kratší projekce během semestru)

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška
  • Kontaktní výuka - 52 hodin za semestr
  • Účast na exkurzi [reálný počet hodin - max. 8h/den] - 8 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 30 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 40 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
základní znalosti obecné historie na úrovni všeobecného středoškolského vzdělání
vybavit si základní znalosti o fenoménu prostoru napříč studovanými obory, na základní úrovni porovnávat a analyzovat různé výtvarné výrazy z hlediska estetického, sémiotického a technického, specifikovat základní znalosti z podpůrných uměleckých disciplín, popsat hlavní výtvarné a slohové kánony v rámci vývoje výtvarného a užitého umění
Odborné dovednosti
pracovat systematicky ve vztahu k seminární práci nebo vlastního učení, projevit zájem o vlastní teoretické učení ve vztahu k problematice využitelné ve vlastní praxi, ovládat základní vyjadřovací prostředky týkající se prostorového vyjadřování, pracovat samostatně a aktivně a flexibilně reagovat na hodnotící komentáře vyučujícího
Obecné způsobilosti
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu,
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
Výsledky učení
Odborné znalosti
předpokladů vzniku chápání fenoménu prostoru ve výtvarném umění a architektuře (od starověkého Říma do současnosti), o hlavních osobnostech oboru a přiblížení jejich kontextu a stylu tvorby, interpretace role tvůrce prostoru a prostových vztahů v procesu vývoje nového díla, nebo stylu, příkladů historického vývoje fenoménu prostoru a jeho filosoficko pragmatických konotací
Odborné dovednosti
rozlišit tvarové, materiálové a technologické charakteristiky vývojových etap fenoménu prostoru a prostorového vyjadřování, zařadit chronologicky reprodukce konkrétních prostorových realizací podle tvarového, popř. i technického řešení a použitého materiálu, přiřadit k jednotlivým obdobím resp. tvůrčím okruhům obory, které je nejvíce a nejpřínosněji ovlivňovaly (historický kontext), zhodnotit vliv technického pokroku na rozvoj porozumění danému fenoménu
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s diskusí,
Přednáška založená na výkladu,
Exkurze, soustředění, výuka v terénu,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností,
Samostudium,
Diskuse,
Obecné způsobilosti
Diskuse,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Ústní zkouška,
Písemná zkouška,
Odborné dovednosti
Seminární práce,
Obecné způsobilosti
Kombinovaná zkouška,
Doporučená literatura
  • Architektky, Jiná perspektiva: Kruh, Texty o architektuře 2015-2018. Praha: Kruh. 2012.
  • Deyan Sudjic. The Edifice Complex: How the Rich and Powerful Shape the World. Londýn: Penguin. 2006.
  • Helena Huber-Doudová (ed.). Moderní žena - architektka. Praha: UPM. 2022.
  • Jiří Tourek. Myslet architekturu: Pozdní myšlení Petera Eisenmana a jeho kritická teorie architektury. Praha: Zlatý řez. 2019.
  • Juhani Pallasmaa. Myslící ruka. Zlín: Archa. 2012.
  • Juhani Pallasmaa. Oči kůže. Zlín: Archa. 2012.
  • Karsten Harries. Etická funkce architektury. Řevnice: Arbor vitae, 2011. ISBN 978-80-87164-97-6.
  • Kenneth Frampton. Moderní architektura. Kritické dějiny. Praha: Academia. 2022.
  • Lada Hubatová-Vacková. ché revoluce uvnitř ornamentu. Studie z dějin uměleckého průmyslu a dekorativního umění v letech 1880?1930. Praha: UMPRUM. 2012.
  • Lucie Stejskalová. Myslet město: současné městské strategie. Praha: UMPRUM. 2014.
  • Max Risselada. Raumplan versus Plan Libre: Adolf Loos ? Le Corbusier. Praha: Archa. 2012.
  • Mirko Baum. Ulice na konci světa. Praha: AVU, Kant. 2017.
  • Pavla Melková. Prožívat architekturu. Řevnice: Arbor vitae. 2013.
  • Petr Rezek. Architektonika a protoarchitektura. Praha: Ztichlá klika. 2009.
  • Rem Koolhaas. Texty. Praha: Zlatý řez. 2014.
  • Rostislav Švácha, Milena Sršňová, Jana Tichá (edd.). Euroamerické architektonické myšlení 1936?2011. Praha: Zlatý řez. 2018.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr