Vyučující
|
-
Jandečka Jaromír, Mgr. Ing. arch. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Přednášky: 01) Podoby prostoru ve výtvarném umění a architektuře (od starověkého Říma do současnosti) 02) Příroda jako vzor i kontext 03) Uvnitř a venku - proměny vztahu interiéru a exteriéru v intervalu tradice - (post)modernismus 04) Ornament a jeho tiché revoluce - Owen Jones, Henri van de Velde, Adolf Loos, Pavel Janák 05) Prostor - Raumplan, Plan libre ad. 06) Architektura a ideologie - návrat tradice 07) Folklór, vernakulár, regionalismus a architektura bez architektů 08) Velkoměsto a jeho reflexe, fenomenologický obrat 09) Ekologie, udržitelnost, environment 10) Problém pravdivosti - sociální a etický rozměr architektury 11) Architektura a emancipace - prostor a gender 12) Přednáška hostujícího odborníka dle aktuální situace 13) Exkurze Seminář: Náplní seminářů budou: 1) prezentace vybraných témat doplňujících a prohlubujících témata přednášek a následná diskuse (každý student bude během semestru prezentovat jedno téma/osobnost/dílo) 2) diskuse témat ze zadaných textů (4 texty během semestru) 3) diskuse témat z projekcí a dokumentů (4 kratší projekce během semestru)
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
- Účast na exkurzi [reálný počet hodin - max. 8h/den]
- 8 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 40 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
základní znalosti obecné historie na úrovni všeobecného středoškolského vzdělání |
vybavit si základní znalosti o fenoménu prostoru napříč studovanými obory, na základní úrovni porovnávat a analyzovat různé výtvarné výrazy z hlediska estetického, sémiotického a technického, specifikovat základní znalosti z podpůrných uměleckých disciplín, popsat hlavní výtvarné a slohové kánony v rámci vývoje výtvarného a užitého umění |
Odborné dovednosti |
---|
pracovat systematicky ve vztahu k seminární práci nebo vlastního učení, projevit zájem o vlastní teoretické učení ve vztahu k problematice využitelné ve vlastní praxi, ovládat základní vyjadřovací prostředky týkající se prostorového vyjadřování, pracovat samostatně a aktivně a flexibilně reagovat na hodnotící komentáře vyučujícího |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
předpokladů vzniku chápání fenoménu prostoru ve výtvarném umění a architektuře (od starověkého Říma do současnosti), o hlavních osobnostech oboru a přiblížení jejich kontextu a stylu tvorby, interpretace role tvůrce prostoru a prostových vztahů v procesu vývoje nového díla, nebo stylu, příkladů historického vývoje fenoménu prostoru a jeho filosoficko pragmatických konotací |
Odborné dovednosti |
---|
rozlišit tvarové, materiálové a technologické charakteristiky vývojových etap fenoménu prostoru a prostorového vyjadřování, zařadit chronologicky reprodukce konkrétních prostorových realizací podle tvarového, popř. i technického řešení a použitého materiálu, přiřadit k jednotlivým obdobím resp. tvůrčím okruhům obory, které je nejvíce a nejpřínosněji ovlivňovaly (historický kontext), zhodnotit vliv technického pokroku na rozvoj porozumění danému fenoménu |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Přednáška založená na výkladu, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností, |
Samostudium, |
Diskuse, |
Obecné způsobilosti |
---|
Diskuse, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Ústní zkouška, |
Písemná zkouška, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Doporučená literatura
|
-
Architektky, Jiná perspektiva: Kruh, Texty o architektuře 2015-2018. Praha: Kruh. 2012.
-
Deyan Sudjic. The Edifice Complex: How the Rich and Powerful Shape the World. Londýn: Penguin. 2006.
-
Helena Huber-Doudová (ed.). Moderní žena - architektka. Praha: UPM. 2022.
-
Jiří Tourek. Myslet architekturu: Pozdní myšlení Petera Eisenmana a jeho kritická teorie architektury. Praha: Zlatý řez. 2019.
-
Juhani Pallasmaa. Myslící ruka. Zlín: Archa. 2012.
-
Juhani Pallasmaa. Oči kůže. Zlín: Archa. 2012.
-
Karsten Harries. Etická funkce architektury. Řevnice: Arbor vitae, 2011. ISBN 978-80-87164-97-6.
-
Kenneth Frampton. Moderní architektura. Kritické dějiny. Praha: Academia. 2022.
-
Lada Hubatová-Vacková. ché revoluce uvnitř ornamentu. Studie z dějin uměleckého průmyslu a dekorativního umění v letech 1880?1930. Praha: UMPRUM. 2012.
-
Lucie Stejskalová. Myslet město: současné městské strategie. Praha: UMPRUM. 2014.
-
Max Risselada. Raumplan versus Plan Libre: Adolf Loos ? Le Corbusier. Praha: Archa. 2012.
-
Mirko Baum. Ulice na konci světa. Praha: AVU, Kant. 2017.
-
Pavla Melková. Prožívat architekturu. Řevnice: Arbor vitae. 2013.
-
Petr Rezek. Architektonika a protoarchitektura. Praha: Ztichlá klika. 2009.
-
Rem Koolhaas. Texty. Praha: Zlatý řez. 2014.
-
Rostislav Švácha, Milena Sršňová, Jana Tichá (edd.). Euroamerické architektonické myšlení 1936?2011. Praha: Zlatý řez. 2018.
|