Předmět: Prezentace umělecké tvorby

« Zpět
Název předmětu Prezentace umělecké tvorby
Kód předmětu KTD/BPUT
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština, Angličtina
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Jedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Švanda Pavel, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Úvodní hodina 2. Stručná exkurze do problematiky expozice uměleckého díla 3. Ohlédnutí za historickými podobami prezentace umění 4. Umělecká či expresivní interpretace 5. Uměnovědná interpretace 6. Galerijní animace 7. Dílo jako podnět k setkání (fenomenologický přístup R. Ingardena) 8. Mezi významem a asociací (R. Scruton) 9. Konceptualita díla 10. Dílo jako podnět k herní aktivitě 11. Typy konceptů 12. Jak interpretovat dílo 13. Jak instalovat a zprostředkovat dílo

Studijní aktivity a metody výuky
Studijní praxe
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 45 hodin za semestr
  • Účast na exkurzi [reálný počet hodin - max. 8h/den] - 8 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
vybavit si základní umělecko - estetické pojmy sloužící k hodnocení výtvarného umění a designu, vybavit si informace o širším socio-kulturní konetextu dějin a umělecko historickém vývoji umění a designu, zaujmout kritické stanovisko ke zvolenému uměleckému dílu a svůj postoj argumentovaně zdůvodnit, aplikovat pravidla interpretace kulturního experimentu na posuzované umělecké dílo a na dialog vedený v průběhu seminářů
Odborné dovednosti
sepsat stručnou esej o autorské intenci, rozlišit postoj tvůrce a diváka a identifikovat možnou příčinu jejich socio-kognitivního konfliktu, uvědomit si a reflektovat institucionální kontext díla, popsat kvalitu expozice, zasadit posuzované dílo do stylového, umělecko historického interpretačního rámce, formulovat soudy o kvalitě díla a jeho působení na diváka
Obecné způsobilosti
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
Výsledky učení
Odborné znalosti
vysvětlí na obecné úrovni vývoj institucionálního rámce umění, vybaví si principy magického, mýtického, univerzalistického, reflexívního, modernistického a postmodernistického modelu umění a aplikuje je na vybraný konkrétní příklad uměleckého díla, rozliší mezi expresivní, uměnovědnou, a animační interpretací díla, uvádí typické příklady každého typu, rozumí principu estetického zážitku, rozštěpu self a pohybu po estetické distanci, aplikuje informace o tématické, konceptové, empatické a prožitkové vrstvě zážitku na interpretaci zvoleného díla
Odborné dovednosti
reflektuje a interpretuje konkrétní umělecké dílo s ohledem k jeho formálním vlastnostem, psychickým, sociálním a kulturním relacím a interakcím, rozliší kotext a kontext díla a zvažuje jeho expresivní účinky, porovná a diskutuje rozdíly mezi autorskou intencí a diváckou interpretací, navrhuje a kriticky posuzuje způsoby uvedení díla a jeho prezentace širší i odborné veřejnosti, zobecňuje získané poznatky směrem k vlastní tvorbě a její prezentaci
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování,
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s diskusí,
Odborné dovednosti
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Projektová výuka,
Obecné způsobilosti
Diskuse,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Individuální prezentace,
Odborné dovednosti
Portfolio,
Obecné způsobilosti
Průběžné hodnocení,
Doporučená literatura
  • BOURRIAUD, Nicolas. Postprodukce: kultura jako scénář: jak umění nově programuje současný svět.. Praha: Tranzit, 2004. ISBN 80-903452-0-4.
  • Doris Chon. Harald Szeemann?s Museum of Obsessions: The Legacy of a Mythological Institution. U.S.A. The University of Chicago Press | Journals, Volume 8, 2016.
  • Eco, Umberto. Meze interpretace. Praha : Karolinum, 2004. ISBN 80-246-0740-9.
  • Horáček, Radek. Galerijní animace a zprostředkování umění : poslání, možnosti a podoby seznamování veřejnosti se soudobým výtvarným uměním prostřednictvím aktivizujících programů na výstavách. [Brno] : CERM, 1998. ISBN 80-7204-084-7.
  • Kesner, L., ml. Muzeum umění v digitální době. Argo, Praha, 2000. ISBN 80-7023-252-6.
  • Kratochvíl, Zdeněk; Bouzek, Jan. Proměny interpretací. Praha : Herrmann & synové, 1996.
  • Liessmann, Konrad Paul. Filozofie moderního umění. Olomouc : Votobia, 2000. ISBN 80-7198-444-2.
  • Michael Connor. Curating Online Exhibitions. New York, U.S.A., 2020.
  • Paul O? Neill. The Culture of Curating and the Curating of Culture(s). Cambridge, MASS, U.S.A.; London, UK, 2012. ISBN 978-0-262-01772-5.
  • Zuska, Vlastimil. Umění, krása, šeredno : texty z estetiky 20. století. Praha : Karolinum, 2003. ISBN 80-246-0540-6.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr