Předmět: Výtvarné umění v interdisciplinárním kontextu

« Zpět
Název předmětu Výtvarné umění v interdisciplinárním kontextu
Kód předmětu KTD/BVUIK
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština, Angličtina
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Grasblum Jan, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1) modely poznání - magický, mytický, reflexivní, trianglický (moderna), pluralitní 2) subjekt v lineárním a pluralitním modelu poznání 3) subjekt jako metastruktura (buňka, osobnost, societa), 4) hranice subjektu, emocionalita a racionalita 5) znak v lineárním a pluralitním modelu poznání 6) realita v lineárním a pluralitním modelu poznání 7) umění jako nástroj transcendence 8) estetická hodnota v historickém aspektu 9) ontogeneze lidské psychiky ve vztahu k senzorické interakci 10) obraznost jako nástroj strukturování interakce (poznání prostřednictvím obrazu) 11) obraz jako nástroj sociability (komunikace obrazem) 12) vizuální umění a historický vývoj obrazových forem 13) jazyk jako metaforické vyvolání obrazové představy

Studijní aktivity a metody výuky
E-learning, Diskuse, Výuka podporovaná multimédii, Samostudium studentů, Samostudium literatury, Přednáška, Přednáška s demonstrací
  • Kontaktní výuka - 52 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 40 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
vybavit si základní pojmy obecných i oborových dějin umění, zopakovat základní jazykové, či expresvně mimetické, interpretační postupy, zformulovat a zapsat své myšlenky v uceleném jazykovém útvaru, samostatně vyhledávat teoretické podpůrné zdroje
Odborné dovednosti
interpretovat s pomocí odborných pojmů reprodukované, či jinak prezentované příklady uměleckých děl, nebo vizuálně obrazných vyjádření, analyzovat kotext a kontext uměleckého díla a uměleckého provozu, uvědomit si hodnoty formující vlastní názory v oblasti umělecko-estetických soudů, artikulovaně, kultivovaně a argumentovaně tyto soudy předložit partnerům v diskusi, reflektovat odlišné názory, kriticky je zvažovat a konfrontovat s vlastními stanovisky, hledat ověřené, systematické a v odborné komunitě respektované zdroje poznání a využívat je k obohacení osobního i profesního kompetenčního portfolia
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru.,
mgr. studium: do řešení problémůzahrnují úvahu o jejich etickém rozměru,
Výsledky učení
Odborné znalosti
základních konceptů filosofie jazyka (Wittgensteina) a analytické filosofie (Quine, Goodman) vztahující se k problematice uměleckého vyjadřování, strukturalistické vývojové psychologie (Vygotský a Piaget) a strukturalistické sémiotiky (Mukařovský, Barthes, Lakoff, Johnson) o ontogenetických, fylogenetických a sémantických zákonitostech vývoje symbolického vyjadřování člověka, teorie nových médií (Manovich) a teorie výtvarného umění (Kulka, Ciporanov) jako opory pro teoretickou reflexi vlastní tvorby
Odborné dovednosti
lépe rozumí, reflektuje a popisuje vazby své vlastní tvorby na širší socio-kulturní kontext, rozumí interpretaci díla v rovinách uplatnění individuální senzuality, osobnostního tvořivého metaforického myšlení a organizace sociálního uplatnění kreativity, sám je schopen vyhledat relevantní informace z výše uvedených vědních oblastí a využít je při interpretaci vlastní i percipované tvorby
Obecné způsobilosti
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s analýzou videozáznamu,
Samostudium,
Odborné dovednosti
Samostatná práce studentů,
Individuální konzultace,
Obecné způsobilosti
Diskuse,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Individuální prezentace,
Průběžné hodnocení,
Kombinovaná zkouška,
Odborné dovednosti
Seminární práce,
Obecné způsobilosti
Individuální prezentace,
Doporučená literatura
  • Crick, Francis. Věda hledá duši. Mladá fronta : Praha, 1997. ISBN 80-204-0633-6.
  • Kulka,T., Ciporanov, D.. Co je umění? Texty angloamerické estetiky 20. století. Č. Kostelec, 2010.
  • Lakoff, George; Johnson, Mark. Metafory, kterými žijeme. Brno : Host, 2002.
  • Lakoff, George. Ženy, oheň a nebezpečné věci : co kategorie vypovídají o naší mysli. Praha : Triáda, 2006. ISBN 80-86138-78-X.
  • Luhmann, Niklas. Sociální systémy : nárys obecné teorie. Brno : CDK, 2006. ISBN 80-7325-100-0.
  • Manovich, L. Principy nových médií In Teorie vědy/Theory of Science. 2002.
  • Mukařovský, J. Studie z české estetiky. 1996.
  • Piaget, Jean; Inhelder, Bärbel. Psychologie dítěte. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1970.
  • Quine, W. V. Covitosti : občasně filosofický slovník. 1. vyd. Praha : Mladá fronta, 2008. ISBN 978-80-204-1473-1.
  • Wittgenstein, Ludwig. Tractatus logico-philosophicus. 1. vyd. Praha : Institut pro středoevropskou kulturu a politiku, 1993. ISBN 80-85241-30-7.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr