Předmět: Dějiny umění 2

« Zpět
Název předmětu Dějiny umění 2
Kód předmětu KTD/DUM2
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Jandová Tereza, PhDr. Mgr. Ph.D.
  • Švecová Barbora, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Renesance a manýrismus v Záalpí. 2. Renesance a manýrismus v Čechách. 3. Baroko v Itálii. 4. Baroko, barokní klasicismus a rokoko v Evropě. 5. Baroko v Čechách. 6. Neoklasicismus a empír v Evropě. 7. Romantismus a realismus. 8. Impresionismus. 9. Postimpresionismus a symbolismus. 10. Architektura a umělecké řemeslo historismu. 11. Umění 19. století v Čechách: od klasicismu po tzv. generaci Národního divadla. 12. Secese: centra a přední osobnosti. 13. Shrnutí, opakování.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s aktivizací, E-learning, Výuka podporovaná multimédii, Individuální konzultace, Samostudium literatury
  • Kontaktní výuka - 52 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 60 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 20 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
v intencích učiva předmětu KVU/DUM1: popsat v jednotlivých krocích a stručně definovat postupný vývoj umění charakterizovat jednotlivé umělecké kánony popsat proces vzniku uměleckého díla z hlediska doby, techniky a stylu jmenovat hlavní centra vývoje jednotlivých slohů, jmenovat hlavní představitele jednotlivých uměleckých odvětví přiblížit roli umělce či řemeslníka, jeho postavení v procesu vzniku předmětu znát schéma strukturního modelu umění využívat informace o magickém, mýtickém, realistickém, reflexivním, modernistickém a postmodernistickém sémiologickém modelu umění
Odborné dovednosti
v intencích učiva předmětu KVU/DUM1: rozeznat a zařadit prvky užívané v jednotlivých slohových obdobích zařadit výtvarné dílo podle doby vzniku a stylu zhodnotit historický vývoj vztahu zadavatele, tvůrce a společenského dopadu díla zhodnotit vliv technického pokroku na rozvoj umění rámcově posoudit souvislosti mezi uměním a sémiologií aplikovat historické poznatky na současnou situaci a vlastní tvorbu
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
Výsledky učení
Odborné znalosti
ve vazbě na deklarované učivo je student schopen: popsat v jednotlivých krocích a stručně definovat postupný vývoj umění charakterizovat jednotlivé umělecké kánony popsat proces vzniku uměleckého díla z hlediska doby, techniky a stylu jmenovat hlavní centra vývoje jednotlivých slohů, jmenovat hlavní představitele jednotlivých uměleckých odvětví přiblížit roli umělce či řemeslníka, jeho postavení v procesu vzniku předmětu znát schéma strukturního modelu umění využívat informace o magickém, mýtickém, realistickém, reflexivním, modernistickém a postmodernistickém sémiologickém modelu umění
Odborné dovednosti
ve vazbě na deklarované učivo je student schopen: rozeznat a zařadit prvky užívané v jednotlivých slohových obdobích zařadit výtvarné dílo podle doby vzniku a stylu zhodnotit historický vývoj vztahu zadavatele, tvůrce a společenského dopadu díla zhodnotit vliv technického pokroku na rozvoj umění rámcově posoudit souvislosti mezi uměním a sémiologií aplikovat historické poznatky na současnou situaci a vlastní tvorbu
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Výuka podporovaná multimédii,
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s demonstrací,
E-learning,
Odborné dovednosti
Samostudium,
Diskuse,
Seminární výuka (diskusní metody),
Obecné způsobilosti
Samostudium,
Přednáška s demonstrací,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Individuální prezentace,
Kombinovaná zkouška,
Odborné dovednosti
Seminární práce,
Obecné způsobilosti
Ústní zkouška,
Individuální prezentace,
Doporučená literatura
  • Monografie umělců, výstavní katalogy.
  • On-line katalogy knihoven.
  • Dempsey, Amy. Umělecké styly, školy a hnutí : encyklopedický průvodce moderním uměním. [Praha] : Slovart, 2002. ISBN 80-7209-402-5.
  • Gombrich, E. H. Příběh umění. Praha : Mladá fronta, 2001. ISBN 80-7203-143-0.
  • Herout, Jaroslav. Staletí kolem nás : Přehled stavebních slohů. 4. dopl. vyd. Praha : Panorama, 1981.
  • Horová, Anděla. Nová encyklopedie českého výtvarného umění. A-M. Praha : Academia, 1995. ISBN 80-200-0521-8.
  • Huyghe, R. Umění renesance a baroku.
  • Huyghe, René. Encyklopedie umění nové doby. Praha : Odeon, 1974.
  • Lynton, Herbert. Umění 19. a 20. století. Praha : Artia, 1981.
  • Pavel, Jakub. Dějiny umění v Československu : Stavitelství,sochařství, malířství. Praha : Práce, 1978.
  • Reaburn, Michael. Dějiny architektury. Praha : Odeon, 1993. ISBN 80-207-0185-0.
  • Syrový, Bohuslav. Architektura - svědectví dob : Přehled vývoje stavitelství a architektury. Praha : SNTL - nakladatelství technické literatury, 1974.
  • Švácha, Rostislav; Petrasová, Taťána,; Benešovská, Klára,; Bregantová, Polana,; Bukovinská, Beket,; Bydžovská, Lenka,; Dobalová, Sylva,; Hlaváčková, Hana,; Hlobil, Ivo,; Hnídková, Vendula,; Chlíbec, Jan,; Konečný, Lubomír,; Kratochvíl, Petr,; Krummholz, Martin,; Kubínová, Kateřina,; Lahoda, Vojtěch,; Lencová, Jaroslava,; Mádl, Martin,; Machalíková, Pavla,; Merhautová, Anežka,; Muchka, Ivan,; Nešlehová, Mahulena,; Panochová, Ivana,; Panušková, Lenka; Prix, Dalibor,; Purš, Ivo,; Studničková, Milada,; Šroněk, Michal,; Valeš, Tomáš,; Všetečková, Zuzana,; Winter, Tomáš. Dějiny umění v českých zemích 800-2000. Vydání první. 2017. ISBN 978-80-88283-02-7.
  • Volavka, Vojtěch. České malířství a sochařství 19. století. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1968.
  • Wittlich, Petr. Umění a život : doba secese. Praha : Artia, 1987.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr