Předmět: Dějiny umění 3

« Zpět
Název předmětu Dějiny umění 3
Kód předmětu KTD/DUM3
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Hartman Martin, M.A.
  • Švecová Barbora, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Úvod 2. Impresionismus, postimpresionismus 3. Fauvismus, německý a český expresionismus 4. Kubismus ve Francii a v Čechách (malba, socha) 5. Cesty k abstrakci: Kandinský, Kupka 6. Cesty k abstrakci: Malevič, Mondrian 7. Počátky moderní architektury: Wright, Loos, Le Corbusier 8. Počátky moderní architektury v Čechách: Kotěra, kubismus, Plečnik 9. Futurismus, dadaismus 10. Surrealismus ve Francii a v Československu 11. Ruský konstruktivismus, funkcionalismus, Bauhaus, Devětsil 12. Marcel Duchamp, Henri Matisse 13. Podoby figurace v malbě a sochařství od 20. do 50. let 20. století: Picasso, Balthus, Bacon, Moore, Giacometti.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s aktivizací, Individuální konzultace, Samostudium literatury
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 20 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 52 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 60 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
od období baroku do konce 19. stol.: popsat vývoj umění, vyjmenovat hlavní centra vývoje a hlavní představitele jednotlivých uměleckých odvětví, charakterizovat umělecké směry (barok, rokoko, klasicismus...), stručně popsat postupný vývoj sochařství, malířství, architektury, popsat proces vzniku uměleckého díla z hlediska techniky (řemeslné či umělecké), popsat vliv technického pokroku na rozvoj umění
Odborné dovednosti
identifikovat výtvarné dílo podle doby vzniku a stylu, označit hlavní centra vývoje jednotlivých slohů, přiřadit hlavní představitele, porovnat jednotlivé umělecké směry, rozpoznat určující články vývojových stadií architektury, přiřadit charakteristické prvky jednotlivých slohových období, popsat teoretické koncepce zastávané v umělecké praxi
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
Výsledky učení
Odborné znalosti
pro období od 19. do 1. pol. 20. stol.: vyjmenovat hlavní proudy a směry umění, popsat okolnosti jejich vzniku a centra vývoje, vyjmenovat hlavní představitele , uvést školy či centra vlivu, popsat jednotlivé proudy a směry: impresionismus, postimpresionismus, fauvismus, expresionismus (český i německý), kubismus, abstrakci, futurismus, dadaismus, surrealismus, ruský konstruktivismus, funkcionalismus, podoby figurace, vyjmenovat a popsat prvky charakteristické pro jednotlivé směry a slohy, popsat příklady realizací těchto směrů z oblasti malířství, sochařství, architektury, popsat proces vzniku uměleckého díla z hlediska techniky (řemeslné či umělecké)
Odborné dovednosti
ve vazbě na deklarované učivo je student schopen: rozeznat a zařadit prvky užívané v jednotlivých slohových obdobích zařadit výtvarné dílo podle doby vzniku a stylu zhodnotit historický vývoj vztahu zadavatele, tvůrce a společenského dopadu díla zhodnotit vliv technického pokroku na rozvoj umění rámcově posoudit souvislosti mezi uměním a sémiologií aplikovat historické poznatky na současnou situaci a vlastní tvorbu
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s aktivizací studentů,
Samostudium,
Individuální konzultace,
Přednáška s diskusí,
E-learning,
Odborné dovednosti
Přednáška s aktivizací studentů,
Samostudium,
Individuální konzultace,
žádné dovednosti se nevyučují? studenti neumějí např. něco porovnat, zařadit, posoudit....???
Seminární výuka (diskusní metody),
Obecné způsobilosti
Přednáška s aktivizací studentů,
Samostudium,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Ústní zkouška,
Test,
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Odborné dovednosti
Individuální prezentace,
Obecné způsobilosti
Ústní zkouška,
Individuální prezentace,
Doporučená literatura
  • Bregantová, Polana,; Švácha, Rostislav,; Platovská, Marie. Dějiny českého výtvarného umění. [V] 1939/1958. Praha : Academia, 2005. ISBN 80-200-1390-3.
  • Bregantová, Polana,; Švácha, Rostislav,; Platovská, Marie. Dějiny českého výtvarného umění. [VI] 1958-2000. Praha : Academia, 2007. ISBN 978-80-1489-6.
  • Foster, Hal. Umění po roce 1900 : modernismus, antimodernismus, postmodernismus. V Praze : Slovart, 2007. ISBN 978-80-7209-952-8.
  • Haas, Felix. Architektura 20.století. Praha : Státní pedagogické nakladtelství,n.p., 1978.
  • Horová, Anděla (ed.). Dějiny českého výtvarného umění. [Díl] IV/1, 1890-1938. Praha : Academia, 1998. ISBN 80-200-0587-0.
  • Horová, Anděla (ed.). Dějiny českého výtvarného umění. [Díl] IV/2, 1890-1938. Praha : Academia, 1998. ISBN 80-200-0623-0.
  • Horová, Anděla. Nová encyklopedie českého výtvarného umění. A-M. Praha : Academia, 1995. ISBN 80-200-0521-8.
  • Horová, Anděla. Nová encyklopedie českého výtvarného umění. Praha : Academia, 1995. ISBN 80-200-0522-6.
  • Huyghe, René. Encyklopedie umění nové doby. Praha : Odeon, 1974.
  • Koch, Wilfried. Evropská architektura : encyklopedie evropské architektury od antiky po současnost. [Praha] : Universum, 2008. ISBN 978-80-242-2029-1.
  • Pavel, Jakub. Dějiny umění v Československu : Stavitelství,sochařství, malířství. Praha : Práce, 1978.
  • Pijoan, José. Dějiny umění. 10. Praha : Balios, 2000. ISBN 80-7176-764-6.
  • Pijoan, José. Dějiny umění. 8. Praha : Balios, 2000. ISBN 80-7176-764-6.
  • Pijoan, José. Dějiny umění. 9. Praha : Odeon, 1986.
  • Smith, Edward. Artoday [i. e. Art today] = Současné světové umění. Praha : Slovart, 1996. ISBN 80-85871-97-1.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr