Vyučující
|
-
Hartman Martin, M.A.
-
Švecová Barbora, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod 2. Abstraktní expresionismus (USA) a informel ve Francii a v Čechách 3. Pop-art v USA a v Evropě, nový realismus 4. Konceptualismus, minimalismus, land-art, op-art: USA, Evropa 5. Happening, performance, body art, začátky feministického umění 6. Instalace, video art 7. Ženské umění v Čechách 60.-80. léta: Medková, Kmentová, Šimotová, Janoušková 8. Geometrická abstrakce v Čechách (Sýkora, Grygar, Kolíbal), groteska (Nepraš, Sopko) 9. Postmoderna (The Pictures Generation, apropriace) 10. Postmoderní architektura, high tech a dekonstruktivismus 11. Neoexpresionismus (Neue Wilde, Transavanguardia, Tvrdohlaví), Bad Painting 12. 90. léta v Čechách 13. Současné umění.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
E-learning, Diskuse, Výuka podporovaná multimédii, Samostudium studentů, Samostudium literatury, Přednáška
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 20 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 60 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
student pro období 19. a poč. 20. stol.: vyjmenovat hlavní proudy a směry umění, popsat okolnosti jejich vzniku a centra vývoje, vyjmenovat hlavní představitele, uvést školy či centra vlivu, popsat jednotlivé proudy a směry: impresionismus, postimpresionismus, fauvismus, expresionismus (český i německý), kubismus, abstrakci, futurismus, dadaismus, surrealismus, ruský konstruktivismus, funkcionalismus, podoby figurace - uvést a popsat příklady realizací těchto směrů z oblasti malířství, sochařství, architektury , vyjmenovat a popsat prvky charakteristické pro jednotlivé směry a slohy, popsat proces vzniku uměleckého díla z hlediska techniky (řemeslné či umělecké) |
Odborné dovednosti |
---|
výtvarné dílo časově zařadit podle doby vzniku a stylu, určit autora, rozpoznat a časově zařadit prvky charakteristické pro jednotlivé směry a slohová období, k uměleckým směrům a proudům přiřadit hlavní představitele, jednotlivé proudy a směry časově zařadit; v malířství, sochařství i architektuře na konkrétních dílech rámcově posoudit realizace těchto směrů, zohlednit okolnosti jejich vzniku |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
pro období 20. stol. až současnost: vyjmenovat a popsat hlavní proudy a směry umění až do současnosti, zdůraznit české umění 2. pol. 20. stol., vysvětlit okolnosti jejich vzniku, popsat centra vývoje, školy a centra vlivu, vyjmenovat a popsat prvky charakteristické pro jednotlivé směry a proudy, uvést příklady realizací těchto směrů z různých oblastí umění, soustředit se na české umění od 2. pol. 20 stol., vysvětlit význam realizací, vyzdvihnout a popsat současné vývojové trendy |
Odborné dovednosti |
---|
časově zařadit umělecké dílo do příslušného proudu či směru podle doby vzniku a charakteru díla, určit autora, rozpoznat prvky charakterizující daný směr či období, zařadit je z hlediska času a přiřadit do příslušného směru či proudu, k jednotlivým uměleckým směrům a proudům přiřadit hlavní představitele, u konkrétních děl rámcově posoudit realizaci, význam a přínos díla v kontextu dané doby s významem a přínosem pro současnost |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Diskuse, |
Přednáška založená na výkladu, |
E-learning, |
Samostudium, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Odborné dovednosti |
---|
Samostudium, |
E-learning, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Diskuse, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Obecné způsobilosti |
---|
Samostudium, |
Přednáška s demonstrací, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Ústní zkouška, |
Test, |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Ústní zkouška, |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Obecné způsobilosti |
---|
Ústní zkouška, |
Individuální prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
Bregantová, Polana,; Švácha, Rostislav,; Platovská, Marie. Dějiny českého výtvarného umění. [V] 1939/1958. Praha : Academia, 2005. ISBN 80-200-1390-3.
-
Bregantová, Polana,; Švácha, Rostislav,; Platovská, Marie. Dějiny českého výtvarného umění. [VI] 1958-2000. Praha : Academia, 2007. ISBN 978-80-1489-6.
-
Haas, Felix. Architektura 20. století. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1980.
-
Horová, Anděla (ed.). Dějiny českého výtvarného umění. [Díl] IV/1, 1890-1938. Praha : Academia, 1998. ISBN 80-200-0587-0.
-
Horová, Anděla (ed.). Dějiny českého výtvarného umění. [Díl] IV/2, 1890-1938. Praha : Academia, 1998. ISBN 80-200-0623-0.
-
Horová, Anděla. Nová encyklopedie českého výtvarného umění. A-M. Praha : Academia, 1995. ISBN 80-200-0521-8.
-
Horová, Anděla. Nová encyklopedie českého výtvarného umění. Praha : Academia, 1995. ISBN 80-200-0522-6.
-
Huyghe, René. Encyklopedie umění nové doby. Praha : Odeon, 1974.
-
Koch, Wilfried. Evropská architektura : encyklopedie evropské architektury od antiky po současnost. [Praha] : Universum, 2008. ISBN 978-80-242-2029-1.
-
Pavel, Jakub. Dějiny umění v Československu : Stavitelství,sochařství, malířství. Praha : Práce, 1978.
-
Pijoan, José. Dějiny umění. 10. Praha : Balios, 2000. ISBN 80-7176-764-6.
-
Pijoan, José. Dějiny umění. 8. Praha : Balios, 2000. ISBN 80-7176-764-6.
-
Pijoan, José. Dějiny umění. 9. Praha : Balios, 2000. ISBN 80-7176-764-6.
-
Smith, Edward. Artoday [i. e. Art today] = Současné světové umění. Praha : Slovart, 1996. ISBN 80-85871-97-1.
|