Předmět: Dějiny umění 4

« Zpět
Název předmětu Dějiny umění 4
Kód předmětu KTD/DUM4
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Hartman Martin, M.A.
  • Švecová Barbora, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Úvod 2. Abstraktní expresionismus (USA) a informel ve Francii a v Čechách 3. Pop-art v USA a v Evropě, nový realismus 4. Konceptualismus, minimalismus, land-art, op-art: USA, Evropa 5. Happening, performance, body art, začátky feministického umění 6. Instalace, video art 7. Ženské umění v Čechách 60.-80. léta: Medková, Kmentová, Šimotová, Janoušková 8. Geometrická abstrakce v Čechách (Sýkora, Grygar, Kolíbal), groteska (Nepraš, Sopko) 9. Postmoderna (The Pictures Generation, apropriace) 10. Postmoderní architektura, high tech a dekonstruktivismus 11. Neoexpresionismus (Neue Wilde, Transavanguardia, Tvrdohlaví), Bad Painting 12. 90. léta v Čechách 13. Současné umění.

Studijní aktivity a metody výuky
E-learning, Diskuse, Výuka podporovaná multimédii, Samostudium studentů, Samostudium literatury, Přednáška
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 20 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 52 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 60 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
student pro období 19. a poč. 20. stol.: vyjmenovat hlavní proudy a směry umění, popsat okolnosti jejich vzniku a centra vývoje, vyjmenovat hlavní představitele, uvést školy či centra vlivu, popsat jednotlivé proudy a směry: impresionismus, postimpresionismus, fauvismus, expresionismus (český i německý), kubismus, abstrakci, futurismus, dadaismus, surrealismus, ruský konstruktivismus, funkcionalismus, podoby figurace - uvést a popsat příklady realizací těchto směrů z oblasti malířství, sochařství, architektury , vyjmenovat a popsat prvky charakteristické pro jednotlivé směry a slohy, popsat proces vzniku uměleckého díla z hlediska techniky (řemeslné či umělecké)
Odborné dovednosti
výtvarné dílo časově zařadit podle doby vzniku a stylu, určit autora, rozpoznat a časově zařadit prvky charakteristické pro jednotlivé směry a slohová období, k uměleckým směrům a proudům přiřadit hlavní představitele, jednotlivé proudy a směry časově zařadit; v malířství, sochařství i architektuře na konkrétních dílech rámcově posoudit realizace těchto směrů, zohlednit okolnosti jejich vzniku
Obecné způsobilosti
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části,
Výsledky učení
Odborné znalosti
pro období 20. stol. až současnost: vyjmenovat a popsat hlavní proudy a směry umění až do současnosti, zdůraznit české umění 2. pol. 20. stol., vysvětlit okolnosti jejich vzniku, popsat centra vývoje, školy a centra vlivu, vyjmenovat a popsat prvky charakteristické pro jednotlivé směry a proudy, uvést příklady realizací těchto směrů z různých oblastí umění, soustředit se na české umění od 2. pol. 20 stol., vysvětlit význam realizací, vyzdvihnout a popsat současné vývojové trendy
Odborné dovednosti
časově zařadit umělecké dílo do příslušného proudu či směru podle doby vzniku a charakteru díla, určit autora, rozpoznat prvky charakterizující daný směr či období, zařadit je z hlediska času a přiřadit do příslušného směru či proudu, k jednotlivým uměleckým směrům a proudům přiřadit hlavní představitele, u konkrétních děl rámcově posoudit realizaci, význam a přínos díla v kontextu dané doby s významem a přínosem pro současnost
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s diskusí,
Diskuse,
Přednáška založená na výkladu,
E-learning,
Samostudium,
Výuka podporovaná multimédii,
Odborné dovednosti
Samostudium,
E-learning,
Výuka podporovaná multimédii,
Diskuse,
Seminární výuka (diskusní metody),
Obecné způsobilosti
Samostudium,
Přednáška s demonstrací,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Ústní zkouška,
Test,
Individuální prezentace,
Seminární práce,
Průběžné hodnocení,
Odborné dovednosti
Ústní zkouška,
Individuální prezentace,
Seminární práce,
Průběžné hodnocení,
Obecné způsobilosti
Ústní zkouška,
Individuální prezentace,
Doporučená literatura
  • Bregantová, Polana,; Švácha, Rostislav,; Platovská, Marie. Dějiny českého výtvarného umění. [V] 1939/1958. Praha : Academia, 2005. ISBN 80-200-1390-3.
  • Bregantová, Polana,; Švácha, Rostislav,; Platovská, Marie. Dějiny českého výtvarného umění. [VI] 1958-2000. Praha : Academia, 2007. ISBN 978-80-1489-6.
  • Haas, Felix. Architektura 20. století. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1980.
  • Horová, Anděla (ed.). Dějiny českého výtvarného umění. [Díl] IV/1, 1890-1938. Praha : Academia, 1998. ISBN 80-200-0587-0.
  • Horová, Anděla (ed.). Dějiny českého výtvarného umění. [Díl] IV/2, 1890-1938. Praha : Academia, 1998. ISBN 80-200-0623-0.
  • Horová, Anděla. Nová encyklopedie českého výtvarného umění. A-M. Praha : Academia, 1995. ISBN 80-200-0521-8.
  • Horová, Anděla. Nová encyklopedie českého výtvarného umění. Praha : Academia, 1995. ISBN 80-200-0522-6.
  • Huyghe, René. Encyklopedie umění nové doby. Praha : Odeon, 1974.
  • Koch, Wilfried. Evropská architektura : encyklopedie evropské architektury od antiky po současnost. [Praha] : Universum, 2008. ISBN 978-80-242-2029-1.
  • Pavel, Jakub. Dějiny umění v Československu : Stavitelství,sochařství, malířství. Praha : Práce, 1978.
  • Pijoan, José. Dějiny umění. 10. Praha : Balios, 2000. ISBN 80-7176-764-6.
  • Pijoan, José. Dějiny umění. 8. Praha : Balios, 2000. ISBN 80-7176-764-6.
  • Pijoan, José. Dějiny umění. 9. Praha : Balios, 2000. ISBN 80-7176-764-6.
  • Smith, Edward. Artoday [i. e. Art today] = Současné světové umění. Praha : Slovart, 1996. ISBN 80-85871-97-1.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr