Vyučující
|
-
Jandečka Jaromír, Mgr. Ing. arch. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Přednášky: 01) Kořeny moderny v průmyslové architektuře 19. století - Gottfried Semper - Chicagská škola - zahradní město 02) Secese - od secese k moderně (pionýři moderny) 03) Kubismus - expresionismus - dekorativismus - národní styl - art deco 04) Avantgarda (futurismus, neoplasticismus) - revoluční architektura - socialistický realismus - obrat k tradici 05) Purismus - nová věcnost - funkcionalismus (mezinárodní styl) 06) Československo: modernismus a další vektory 07) Modernismus na export (rozvinutí mezinárodního stylu v USA, Austrálii či Novém Zélandu) - severská alternativa - volnější formy - Brusel 08) Revize modernismu - nový brutalismus - strukturalismus - fenomenologie 09) Technologie, konstrukce, utopie: Prouvé - Fuller - Archigram - mašinismus - high-tech - 10) Dekonstruktivismus - postmoderna 11) Minimalismus - kritický regionalismus - udržitelnost 12) Současná česká scéna a výzvy před ní stojící 13) Exkurze (prohlídka nové stále expozice 1956-1989: Architektura všem v Národní galerii) Seminář: Náplní seminářů budou: 1) společné komentované procházky a prohlídky objektů v Plzni (6 akcí) 2) prezentace vybraných témat doplňujících a prohlubujících témata přednášek a následná diskuse (každý student bude během semestru prezentovat jedno téma/osobnost/dílo, a to případně i formou referátu v rámci komentovaných procházek) 3) diskuse témat ze zadaných textů (2 texty během semestru) 4) diskuse témat z projekcí a dokumentů (2 kratší projekce během semestru)
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Individuální konzultace, Demonstrace dovedností, Samostudium studentů
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
- Účast na exkurzi [reálný počet hodin - max. 8h/den]
- 8 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 40 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 30 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
základní znalosti obecné historie na úrovni všeobecného středoškolského vzdělání |
vybavit si základní znalosti o architektuře nabyté v různých oborech předchozího studia, na základní úrovni porovnávat a analyzovat různé podoby architektury z hlediska estetického, sémiotického a technického, specifikovat základní znalosti z podpůrných uměleckých disciplín, popsat hlavní výtvarné a slohové kánony v rámci vývoje výtvarného a užitého umění |
Odborné dovednosti |
---|
pracovat systematicky ve vztahu k seminární práci nebo vlastního učení, projevit zájem o vlastní teoretické učení ve vztahu k problematice využitelné ve vlastní praxi, ovládat základní strategie práce s oborovými fakty, operacionalizace a tematizace oborových pojmů a fenoménů, pracovat samostatně a aktivně a flexibilně reagovat na hodnotící komentáře vyučujícího |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
předpokladů vzniku moderní architektury, pro jmenování hlavních osobností oboru a přiblížení jejich tvorby, role architekta v širších socio-kulturních souvislostech, příkladů historického architektury ve světovém, evropském, českém i regionálním kontextu |
Odborné dovednosti |
---|
rozlišit tvarové, materiálové, technologické a stylové charakteristiky staveb v jednotlivých obdobích vývoje architektury, zařadit chronologicky a stylově konkrétní příklady architektury do oborově výkladového rámce, syntetizovat informace, které umožňují usuzovat na determinanty vývoje architektury, zhodnotit vliv technického pokroku a sociálních změn na architektury |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Přednáška založená na výkladu, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností, |
Samostudium, |
Diskuse, |
Obecné způsobilosti |
---|
Diskuse, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Ústní zkouška, |
Písemná zkouška, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Doporučená literatura
|
-
Colin Davies. A New History of Modern Architecture. -London: Laurence King Publishing. 2017.
-
Cyril Říha (ed.). Ztracená vláda věcí tvých se k tobě navrátí: Architektura a česká politika po roce 1989. Praha: UMPRUM. 2022.
-
Helena Čapková, Ladislav Zikmund-Lender (eds.). Mýtus architekta - Jan Kotěra 150. Praha: UMPRUM. 2022.
-
Jana Tichá. Prostor a místo. Architektonická tvorba na území České republiky 1989?2014. Praha: Zlatý řez. 2015.
-
Kenneth Frampton. Moderní architektura. Kritické dějiny. Praha: Academia. 2022.
-
Milena Bartlová, Jindřich Vybíral (eds.). Budování státu. Praha: UMPRUM. 2015.
-
Oldřich Ševčík. Programy a prohlášení architektů XX. století (skripta). Praha: ČVUT v Praze. 1999.
-
Petr Vorlík. Dějiny architektury dvacátého století (skripta). Praha: C?VUT v Praze. 2010.
-
Rostislav Švácha - Soňa Ryndová - Dita Dvořáková. Forma sleduje vědu: Teige, Gillar a evropský vědecký funkcionalismus 1922?1948. Praha: Galerie Jaroslava Fragnera. 2000.
-
Rostislav Švácha. Česká architektura a její přísnost: Padesát staveb, 1989?2004. Praha: Prostor ? architektura, interiér, design. 2004.
-
Rostislav Švácha. Lomené, hranaté a obloukové tvary: Česká kubistická architektura 1911?1923. Praha: Gallery. 2000.
-
Rostislav Švácha, Milena Sršňová, Jana Tichá (edd.). Euroamerické architektonické myšlení 1936?2011. Praha: Zlatý řez. 2018.
-
Rostislav Švácha. Od moderny k funkcionalismu: Proměny pražské architektury první poloviny 20. století. 80-85605-84-8. 1995.
-
Vladimir 518 (ed.). Praha: Biggboss. 2022.
|