Vyučující
|
-
Jandová Tereza, PhDr. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod do předmětu. Vývoj knihy od svitku do vynálezu knihtisku. 2. Vývoj knihy od vynálezu knihtisku do 19. století. 3. Osobnosti grafiky do konce 19. století. 4. Ilustrace konce 19. a začátku 20. století I: Arts and Crafts, secese. 5. Ilustrace konce 19. a začátku 20. století II: secese, symbolismus a dekadence v Čechách. 6. Ilustrace a avantgarda I: expresionismus, kubismus. 7. Ilustrace a avantgarda II: futurismus, dadaismus. 8. Ilustrace a avantgarda III: konstruktivismus, surrealismus. 9. Ilustrace pro děti a mládež a její specifika. Česká ilustrace do r. 1990 I. 10. Česká ilustrace do r. 1990 II. 11.Česká ilustrace do r. 1990 III. 12.Česká ilustrace po r. 1990. Nakladatelství, festivaly, ocenění. 13.Shrnutí, opakování.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
E-learning, Diskuse, Výuka podporovaná multimédii, Samostudium studentů, Samostudium literatury, Přednáška, Přednáška s demonstrací
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
- Účast na exkurzi [reálný počet hodin - max. 8h/den]
- 8 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
základní znalosti obecné historie a dějin umění na úrovni středoškolského vzdělání |
vybavit si základní znalosti o technických a technologických postupech v kresbě a ilustraci, na základní úrovni porovnávat a analyzovat různé výtvarné výrazy z hlediska estetického, sémiotického a technického, specifikovat základní znalosti z podpůrných uměleckých disciplín, projevit základní znalost o výtvarných a slohových kánonech v rámci vývoje výtvarného a užitého umění v souvislosti s obecnými dějinami, |
Odborné dovednosti |
---|
pracovat systematicky ve vztahu k seminární práci nebo vlastního učení, projevit zájem o vlastní teoretické učení ve vztahu k problematice využitelné ve vlastní praxi jakožto zdroje inspirace, ovládat základní vyjadřovací prostředky a možnosti ilustrace a jejích různých forem, pracovat samostatně a aktivně a flexibilně reagovat na hodnotící komentáře vyučujícího, |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
rozlišení uměleckých stylů a projevů působících v různých vývojových etapách, souvislostí vývojových etap knižní kultury s obecnými dějinami umění a jejich vzájemné ovlivňování, významných autorů a osobností prosazujících a využívajících nástroje ilustrace ve vlastní tvorbě, |
Odborné dovednosti |
---|
identifikovat vývojové etapy ilustračního umění, zařadit události, umělecké směry i osobnosti do časové osy historického vývoje, vymezit a pojmenovat prvky, styly, metody a techniky v jednotlivých vývojových etapách, zhodnotit přínos jednotlivých osobností k vývoji oboru, |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti |
---|
Samostatná práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Obecné způsobilosti |
---|
Diskuse, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Kombinovaná zkouška, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti |
---|
Individuální prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
Klub ilustrátorů.
-
Bohatcová, Mirjam. Česká kniha v proměnách staletí. 1. vyd. Praha : Panorama, 1990. ISBN 80-7038-131-0.
-
Dyrynk, Karel. Typograf o knihách. 3. vyd. Praha : Kentaur, 1993. ISBN 80-85285-38-X.
-
Heller, S. & Chwast, S. Illustration: A Visual History. New York: Abrams, 2008.
-
HODGES, Elaine R. S., ed. The Guild handbook of scientific illustration. 2003. ISBN 0-471-36011-2.
-
Holešovský, František; Stehlíková, Blanka. Čeští ilustrátoři v současné knize pro děti a mládež. Praha : Albatros, 1989.
-
Hutařová, Ivana. Současní čeští ilustrátoři knih pro děti a mládež. 1. vyd. Praha : Ústav pro informace ve vzdělávání, 2004. ISBN 80-211-0485-6.
-
Matějček, Antonín. Ilustrace : se 246 reprodukcemi. Praha : Jan Štenc, 1931.
-
Rosand, D. Drawing Acts. Cambridge: Cambridge University Press, 2002.
-
ŠINDELÁŘ, Dušan. Vědecká ilustrace v Čechách. Praha, 1973.
-
Toman, Jindřich. Kniha v českém kubismu = Czech cubism and the book. Praha : Kant, 2004. ISBN 80-86217-67-1.
-
Toman, Jindřich. Kniha v českém kubismu. Praha: Kant, 2004. ISBN 80-86217-67-1.
-
Voit, Petr. Encyklopedie knihy.
-
Voit, Petr. Encyklopedie knihy : starší knihtisk a příbuzné obory mezi polovinou 15. a počátkem 19. století. Praha : Libri ve spolupráci s Královskou kanonií premonstrátů na Strahově, 2006. ISBN 80-7277-312-7.
-
Zeegen, L. The Fundamentals of Illustration. AVA Publishing SA, 2005.
|