Předmět: Dějiny keramiky

« Zpět
Název předmětu Dějiny keramiky
Kód předmětu KTD/ODKER
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Hartman Martin, M.A.
  • Holub Roman, Mgr.
Obsah předmětu
1. Úvod do dějin keramiky - typologie, základní přehled technologií, stylová období uměleckého řemesla a užitého umění, centra vývoje, role významných osobností. 2. Keramická tvorba v pravěku a starověku. 3. Keramická tvorba doby renesance. 4. Keramická tvorba doby baroku. 5. Počátky a rozvoj výroby evropského porcelánu v 18. století. 6. Evropská kamenina 18. a 19. století. 7. Český porcelán a kamenina konce 18. a 1. poloviny 19. století. 8. Keramika a porcelán 2. poloviny 19. století - historismus, orientalismus. 9. Keramika a porcelán doby secese. 10. Keramika a porcelán 1. poloviny 20. století. 11. Keramika a porcelán po roce 1950. 12. Návštěva příležitostných výstav, muzejních sbírek a depozitářů, ateliérů keramiků. 13. Dějiny keramiky od starověku po 20. století - souhrn.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s diskusí, Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Individuální konzultace
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 30 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 20 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 48 hodin za semestr
  • Účast na exkurzi [reálný počet hodin - max. 8h/den] - 8 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
vybavit si základní znalosti o technických a technologických postupech v keramické tvorbě, specifikovat základní znalosti z podpůrných uměleckých disciplín, projevit základní znalost o výtvarných a slohových kánonech v rámci vývoje výtvarného a užitého umění,
Odborné dovednosti
pracovat systematicky ve vztahu k seminární práci nebo vlastního učení, projevit zájem o vlastní teoretické učení ve vztahu k problematice využitelné ve vlastní praxi, ovládat základní vyjadřovací prostředky a možnosti keramické tvorby,
Obecné způsobilosti
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice,
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu,
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu,
Výsledky učení
Odborné znalosti
základních tvarových typů keramiky v jednotlivých historických obdobích, důležitá oblasti a centra vývoje keramické tvorby (např. Etrurie, Řecko, Toskánsko, Porýní, Delft, Míšeň, Vallauris ...), významných výrobců v jednotlivých etapách vývoje keramické tvorby (např. della Robia, Wedgwood, Deck, Rosenthal ...), charakteristických znaků keramiky v jednotlivých stylových etapách (antika, renesance, baroko, historismus ...),
Odborné dovednosti
zařadit chronologicky keramické výrobky podle používaného materiálu a jeho zpracování, - zařadit chronologicky keramické výrobky podle techniky a motivů výzdoby, vyjmenovat osobnosti z hlediska rozvoje technologie a stylu (např. Palissy, Böttger, Solon, Seger ...), přiblížit zvláštní skupiny keramických výrobků z historie (např. majolika istoriato, habánská keramika, anglická kamenina, keramika českého kubismu ...), ukázat na příkladech charakteristické znaky keramické tvorby z center v Evropě, popsat uceleně historický vývoj produkce keramiky a porcelánu v českých zemích, formulovat vlastními slovy názor na vývoj keramiky ve 20. století a na keramiku současnou, sledovat vzájemné vlivy mezi historickými centry keramické tvorby, provést rozbor tvaru keramické nádoby z hlediska estetického i funkčního, rozlišit detailní stylové prvky na konkrétních příkladech z historie, porovnat možnosti keramické tvorby ve vztahu k technologickým znalostem v historickém období, posoudit základní přínos významných osobností keramické tvorby z pohledu jejich přínosu k historickému a stylovém vývoji,
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s diskusí,
Výuka podporovaná multimédii,
Odborné dovednosti
Prezentace práce studentů,
Samostatná práce studentů,
Obecné způsobilosti
Diskuse,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Ústní zkouška,
Individuální prezentace,
Odborné dovednosti
Seminární práce,
Obecné způsobilosti
Individuální prezentace,
Doporučená literatura
  • Adlerová Alena. Česká secese, užité umění. Praha -výst. kat., Uměleckoprůmyslové muzeum, 1981.
  • Anděl, Jaroslav,; Švestka, Jiří,; Vlček, Tomáš,; Liška, Pavel. Český kubismus 1909-1925 : malířství, sochařství, architektura, design. [Praha] : i3 CZ, 2006. ISBN 80-239-6658-8.
  • Benda, Klement. Dějiny českého výtvarného umění. Díl 1., část 1., Od počátků do konce středověku. Praha : Academia, 1984.
  • Blažíček, Oldřich J. Dějiny českého výtvarného umění. Díl 2., část 1., Od počátků renesance do závěru baroka. Praha : Academia, 1989. ISBN 80-200-0069-0.
  • Blažíček, Oldřich J. Dějiny českého výtvarného umění. Díl 2., část 2., Od počátků renesance do závěru baroka. Praha : Academia, 1989. ISBN 80-200-0069-0.
  • Blažíčková - Horová, Naděžda; Lorenzová, Helena; Petrasová, Taťána. Dějiny českého výtvarného umění. (III/1), 1780/1890. Praha : Academia, 2001. ISBN 80-200-0735-0.
  • Blažíčková - Horová, Naděžda; Petrasová, Taťána; Lorenzová, Helena. Dějiny českého výtvarného umění. (III/2), 1780/1890. Praha : Academia, 2001. ISBN 80-200-0735-0.
  • Horová, Anděla (ed.). Dějiny českého výtvarného umění. [Díl] IV/1, 1890-1938. Praha : Academia, 1998. ISBN 80-200-0587-0.
  • Horová, Anděla (ed.). Dějiny českého výtvarného umění. [Díl] IV/2, 1890-1938. Praha : Academia, 1998. ISBN 80-200-0623-0.
  • Konečný, Milan. Česká keramika : rukověť keramického průmyslu v Čechách 1748-1948. Vyd. 1. Praha : Milan Konečný, 2003. ISBN 80-238-9460-9.
  • Kybalová, Jana. Evropská kamenina. Praha : Aventinum, 1991. ISBN 80-85277-01-8.
  • Kybalová, Jana. Kamenina v Čechách a na Moravě. 1. vyd. Praha : Panorama, 1993.
  • Poche Emanuel / Hejdová Dagmar. Porcelán. Praha, 1993.
  • Rada, Pravoslav. Techniky keramiky. Vyd. 1. Praha : Aventinum, 1995. ISBN 80-85277-47-6.
  • Riley, Noël (ed.). Dějiny užitého umění : vývoj užitého umění a stylistických prvků od renesance do postmoderní doby. Praha : Slovart, 2004. ISBN 80-7209-549-8.
  • Walcha O. Meißner Porzellan. Dresden, 1973.
  • Weiß, Gustav. Keramika : umění z hlíny : kulturní dějiny a keramické techniky. 1. vyd. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1954-2.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr